hoi,
mijn naam is yannick moonen uit belgië en ik ben momenteel een traction avant 11BN van ‘48 aan het restaureren, maar ik ben steeds op zoek naar andere afgeleefde citroën classics om terug in volle glorie op de weg te krijgen en onlangs ben ik een DSuper uit ‘72 tegen gekomen op het net die te koop staat voor €950.
er is wel wat werk aan; deuren lassen, kapotte radiator, moet herspoten worden, scheuren in het stoffen interieur, en de hydraulische pomp gaat nog wel omhoog maar maak een tikkend geluid als hij omhoog staat…
ik ga hem morgen eens bekijken en ik vroeg mij af of dat iemand nog tips had of waar ik speciaal moet op letten. weet er ook iemand wat de waarde van dit model is in goede staat?
http://www.oldtimers-te-koop.be/oldtimer-autos/Citroen-D-Super_78518.aspx
hierbij de link van de wagen op het net met foto’s.
vriendelijke groeten vanuit belgië
welkom!
Tikkend geluid van de hydroliekpomp is gewoon lucht, Dus ontluchten en klaar. Niet de verkoper vertellen, natuurlijk.
Grootste gevaar voor deze dingen is de bodem. Lang laag staan in een grassige omgeving zorgt voor vocht en dat weer voor gaten. Dus kijk er goed onder. De lange dorpels en de hoeken voor en achter. Als je daar doorheen kunt kijken/ prikken, dan is 950 euro plots veel.
De buitendorpels, tegen de binnenzijde van de deuren aan, zijn goed te vervangen, maar dan is de B-stijl onderaan meestal ook aangetast, en dat is meer werk.
Kijk ook midden boven het voorruit onder het raamrubber. Daar hoort metaal te zitten.
Het is net als met muizen. Als je er 1 ziet zijn er 5, als je 2 ziet 25.
Deuren en radiator, dat is wel te doen, maar een heel chassis redden…
Ik geloof dat er een heel aankoop advies op de site van de club te downloaden is, maar daar weten anderen meer van dan ik.
Je kunt natuurlijk ook je bevindingen in de vorm van foto’s hier plaatsen .
grtz.
.komma

Totaal aantal Berichten: 479
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Het kan ook zijn dat de hoofdbol op druk gezet moet worden
Dat die het tikken veroorzaakt als hij omhoog staat
Maar dat is te overzien
Groeten van Henk uit Steenwijk.
de verkoper vertelde mij dat hij een nieuwe bol had liggen maar gewoon niet geinstalleerd heeft…dusja…
hij zei wel dat er wat las werk is aan de bodem plaat vanachter…maar hoe of wat juist ga ik morgen eens goed bekijken. het enige probleem dat een beetje lastig is is dat ik de motor niet kan horen lopen of ook geen testrit kan doen omdat de radiator kapot is….hij vertelde mij wel dat de motor nog goed zou lopen. maar in hoeverre dat zo ook is kan ik nu niet nagaan natuurlijk é.
ook van het interieur heb ik nog niets gezien, het kan wel zijn dat er een volledig nieuw interieur in moet, maar dat zal wel een flinke duit kosten vermoed ik…
en de hoofdbol op druk zetten…hoe gaat dat in zijn werk?
weet er iemand toevallig waar ik dat aankoopformulier kan vinden?
bedankt voor de reacties!
groeten
Je kunt de motor wel laten lopen, maar niet langer dan een seconde of 20 en dat is genoeg om te horen of hij goed rond loopt op alle vier cylinders. Ik weet niet hoe lek die radiator is, maar als het een klein lek is kun je ook de boel vullen en een bakje er onder zetten.
Wat de onderkant betreft: kijk dat heel zorgvuldig na, want dat kost heel wat meer dan een andere motor er in takelen.
Als je de tijd hebt kijk dan eens naar deze restauratie: http://www.zinkweb.de/ds20/index.html
Krijg je een goed idee hoeveel werk dat kan zijn.
de DSuper van 1972 is toch de meeste standaard versie é...?
het laagste model van DS’en…?

Totaal aantal Berichten: 113
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
black&white; TRAX schreef:weet er iemand toevallig waar ik dat aankoopformulier kan vinden?
Hier:
http://www.citroeniddsclub.nl/showpage.asp?steID=1&ID=160
Succes!
aah, het formulier…geweldig echt waar bedankt Kees..!!!
dat gaat mij al beter op weg helpen…
bedankt & groeten

Totaal aantal Berichten: 1069
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Ik las in de advertentie:
Laswerk te voorzien chassis + koffer ( de “normale” plaatsen ).
Dan zou ik heel goed dat chassis nakijken, zoals eerder benoemd; als je 1 gat ziet zijn het er 5, zie je er 2 dan zijn het er 25;
Mijn restauratie (topic; de DSuper van pascalvm) is bijna ten einde;
Ik dacht een hele redelijke DSuper te hebben gekocht, maar het chassis was behoorlijk rot…
de DSuper van 1972 is toch de meeste standaard versie é...?
het laagste model van DS’en…?
Nee; de DSuper(5) is de meest luxe ID en dus geen DS.
De DSpecial is de kaalste versie.
aahzo dat wist ik niet, ik dacht dat het net andersom was…
maar je hebt gelijk met dat laswerk, ik denk ook dat hij al ver gevorderd is in zijn “ontbindingsfase”
dus ik vrees er een beetje voor…
maar ik zal het morgen weten wanneer ik ga kijken.
weet jij toevallig ook wat de verkoopwaarde van dit model is in goede staat?
groeten

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Dat vind ik heel erg lastig te zeggen;
mijn DSuper is in mei (voor de restauratie) getaxeerd op 3750,=
Ik verwacht dat je voor zo`n 15.000,= euro een goede DS of ID zou moeten kunnen kopen.
Blijft het wel altijd een gok, een bodem die er vanaf de buitenkant prima uitziet, kan van binnenuit behoorlijk aan het roesten zijn, met alle gevolgen van dien:
en een balk die er goed en hard uitziet kan met een cosmetische ingreep ‘behandeld’ zijn waardoor je de ellende pas ziet als je de boel gaat strippen:
Mijn ervaring (een jaar 3, 2 snoeken waarvan 1 inmiddels helemaal uit elkaar geweest);
Bitak betekent meestal ellende;
De harde Bitak verbergt vaak de nodige gaten die je pas ziet als die laag er af is…
Een restauratie laten uitvoeren kost je al snel 20.000,= (Ik gok dat ik aan het einde van het verhaal zo`n 25.000,= heb uitgegeven) maar dat is volgens mij de enige manier om 100% zeker te weten dat je een goede snoek hebt…
amai ja jij hebt er precies wel je handen aan vol gehad…!!
ik hoop dat deze DS niet zoveel ellende verbergt.
maar ja, zeker ben je nooit é...
onderdelen voor een DS zijn precies wel duur, de onderdelen voor mijn traction avant zijn over het algemeen wel iets goedkoper lijkt mij…
Ga er vooralsnog maar vanuit dat er voor € 950 heel wat verborgen ellende te koop is. Een echt gave snoek is vele malen meer waard en dat weet de verkoper.

- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Ik vind de onderdelen voor de snoek over het algemeen niet erg duur, daarbij is er in Nederland een goede club met een ruim gesorteerd magazijn en is vrijwel alles goed verkrijgbaar, zeker voor de DSuper (voor een 2300 injectie zijn onderdelen bijvoorbeeld een stuk prijziger).
Mijn vader had een 11BL en daarmee was het af en toe lastig om onderdelen te vinden en wat ik me zo herinner waren die ook vrij prijzig.
Aan de andere kant zit een snoek wel iets gecompliceerder in elkaar, dus meer onderdeeltjes die stuk kunnen en naar mijn idee is de Traction ook wat degelijker gebouwd…
ja inderdaad, daar heb je wel een punt.
ik heb voorlopig bij mijn trax nog geen verrassingen tegen gekomen…tot nu toe é.
laat ons hopen dat dat ook zo blijft…
maar anderzijds hoort het erbij! dat is de hobby eraan…
Ik heb enige tijd geleden een Traction 11 BL gerestaureerd, en neem van mij aan: de onderdelen hiervoor zijn ook prijzig
Nu ben ik bezig met een DS Special uit 1973, en hier gaat het geld net zo hard de deur uit
In Nederland wordt bij een bedrijf als CTA al snel tussen de 40 en 50.000 gevraagd voor een totale restauratie van een Traction.
Het is leuk werk, echter rijk worden zal je niet van een totaal restauratie.