2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 

BaliBennie’s Palmarès - gestrand op eerste kerstdag
BaliBennie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60

- BX 14 Injection U9
Gepost: 15 mei 2010 07:38 AM
  [ # 16 ]
Punaxio schreef:

Hee, grappig…
Bent u de eigenaar van de Palmaras die in Emmen rondrijdt?
We zijn elkaar wel is tegengekomen! 1 keer langs de Albert Heijn en bij een tankstation in Emlichheim (DL)
Ik rijd in een spierwitte Citroën AX Plaisir!
Kan dat kloppen?

Heb ooit is een foto gemaakt bij de ontmoeting in Duitsland maar deze is te erg bewogen, kan van het kenteken niets maken om te checken of het echt dezelfde is.

Ja zeker dat ben ik! Eindelijk gespot door iemand van ‘t forum doei
Ja dat van Emlichheim bij de Westfalen Tankstelle is me wel bijgebleven. Jammer dat de foto niet zo gelukt was… Ook een leuke auto die jij rijdt trouwens. Dat je me bij de AH had gespot had ik niet gemerkt.

Volg je eurobiljetten op hun weg door Europa

Mijn auto’s:

BX 14 Injection U9 (1989) XS-37-XK

Ex: BX 14 E Palmarès (1989) TX-75-KD
Ex: BX 14 TGE Injection (1991) DF-GN-82 kaputt
Ex: BX 19 TRD (1992) VRJ-939

Profiel  

BaliBennie
< 100 berichten
Rank

- BX 14 Injection U9
Gepost: 15 mei 2010 08:10 AM
  [ # 17 ]

Bedankt voor je reactie Mechuccio,

Ik zal vandaag de voorraadbol checken. Met de ontlastschroef bedoel je toch die schroef op de bol zelf aan de bolle kant? Het vreemde is dat ik tot nu toe nooit problemen heb gehad met dit inzakken. De voorkant zakt nu constant in maar de achterkant is superstrak en staat zelfs na een nachtje rust nog hoog, dat had ik voordien niet. Als ik de motor uitzet gaat in een tred van 10-15 seconden de voorkant schokkerig inzakken. Na één minuutje is de voorkant al plat dus. Als de voorraadbol gewoon sist lijkt me de volgende controle beide voorbollen. Ik neem aan dat die op dezelfde wijze kunnen worden gecontroleerd.
De vervangende veerpoot zal toch niet de boosdoener zijn? En ik heb slechts drie kilometer gereden met de kapotte veercilinder, waarvan slechts een paar honderd meter met ingezakte voorkant.
Bedankt voor je tip van de BX Club. Ik ben er nog geen lid van maar denk dat ik dat wel ga doen. De voordelen zijn zoals je noemt aantrekkelijk.

Mijn auto’s:

Profiel  

Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3455

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 15 mei 2010 01:44 PM
  [ # 18 ]

Op de bollen zelf zit geen schroef, wel een dopje wat los kan om evt. gas bij te vullen maar dat wordt bijna nergens meer gedaan.
De ontlastschroef waar ik het over had zit op de drukregelaard, die vind je voor de motor waar de 5e bol op zit geschroefd, daar zit aan de voorkant een boutje die je met sleuteltje 12 los kunt schroeven, dat is de ontlastschroef, en als je die even een kwartslag losschroeft moet je die duidelijke sis krijgen.
Het controleren van de veerbollen voor heeft verder geen zin, die doen niets met de rijhoogte of hoe lang hij daar in blijft staan zonder draaiende motor, je merkt dat ze versleten zijn doordat de auto stugger gaat veren.
Wat de voorraadbol doet is (what’s in a name) druk opslaan zodat wanneer de motor afslaat oid het systeem niet direct zonder hydraulische druk zit met alle nare gevolgen vandien (geen remmen, vering, stuurbekrachtiging).
Voor problemen met de hoogteregeling zou ik altijd als eerste een rondje LHM spoelen doen, op dit forum staat beschreven hoe je dat moet doen, LHM verversen wordt namelijk nogal eens overgeslagen terwijl dat toch een belangrijk punt van onderhoud is Smile

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  

BaliBennie
< 100 berichten
Rank

- BX 14 Injection U9
Gepost: 11 juli 2010 12:51 AM
  [ # 19 ]

Zoooo nu hopen dat de vering weer goed is…

Er is nogal wat gebeurd de laatste twee maanden.
Een week na de eerste veerpoot is ook de andere veerpoot bezweken. Deze heb ik laten vervangen door een andere gebruikte veerpoot. Maar het bleef toch lichtjes lekken daar in de wielkast. Ik ben regelmatig terug geweest bij de garage en daar is toen de retourslang vervangen door een nieuw exemplaar. En weer leek het klaar te zijn. Maar een paar dagen later was het weer nat. Ook is de centrale bol vervangen wegens het snel inzakken. Dit had ook geen effect. Tijdens het rijden zakte de auto telkens in, maar dit werd gewoon door de pomp hersteld.

Door dit voortdurend inzakken had natuurlijk de pomp flink te lijden en vorige week liet die zich dan ook luider horen. Meer een soort Woody Woodpecker-geluidje tijdens het omhoogpompen van de auto. Vorig weekend zakte de auto in tijdens het rustig rijden in een dorpje en kwam hij niet meer omhoog. Het bijgeluid werd wat stiller, dus had hij geen power meer. Maar toen ik na het wegzetten de auto weer startte ging hij weer omhoog na dertig seconden en hij bleef de hoogte houden. Toen maar bij de garage een andere hydraulische pomp besteld. Inmiddels kwam ik er achter dat hij alleen bij lage toeren inzakte. Als ik dan met de handchoke extra toeren maakte herstelde hij weer.

Het duurde een paar dagen voordat de pomp geleverd kon worden, maar afgelopen woensdag kon ik dan komen voor de vervanging. Helaas was dit niet het juiste model. Daarop werd eerst maar iets anders geprobeerd. (Ik weet niet de juiste benaming, maar het gaat om het onderdeel waar de centrale bol op gemonteerd is) Dit werd nu vervangen en warempel de auto bleef gelijk op hoogte. Probleempje was wel dat nu het systeem onder druk bleef staan het lek in de wielkast direct erger werd en het duidelijk was dat ik daarmee niet kon gaan rijden. Nu was die veerpoot pas geleden vervangen door een gebruikte die onder een BX vandaan kwam die de monteur goed kende. Die was dus wel goed, maar nee nu blijkt toch dat die veerpoot bij mijn BX direct lek was. Dat was nu wel duidelijk. Nu is die veerpoot dus opnieuw (nu gratis) vervangen en wonder oh wonder de auto blijft nu op hoogte en lekt ook niet meer.

De hydraulische pomp is dus nog niet vervangen, maar heeft nu veel minder te lijden nu het systeem lekdicht is en gemakkelijker op hoogte blijft. Na een paar dagen zo te hebben gereden hoor ik nog wel zelden het Woody Woodpecker-geluidje maar hij houdt zich nog goed. Dus nu nog de hydraulische pomp vervangen en dan is vrijwel alles wat met de hoogteregeling te maken heeft vervangen.

Mijn auto’s:

Profiel  

BaliBennie
< 100 berichten
Rank

- BX 14 Injection U9
Gepost: 25 december 2010 11:25 AM
  [ # 20 ]

Gestrand op eerste kerstdag…..............

Zojuist was ik op weg om mijn broer (die geen vervoer heeft) op te halen uit Almelo om de Kerst te vieren. Ik ben maar een paar honderd meter ver gekomen.

Ik verblijf momenteel in Emmen bij mijn moeder die herstellende is na een hartoperatie en vandaag eerste kerstdag zouden we samen kerst vieren met mijn broer die in Almelo woont. Na de nachtvorst van ongeveer -8 startte mijn BX zoals normaal met moeite maar starten doet ie toch nog altijd. Na een paar honderd meter begon de olielamp en koelinglamp te branden en viel de motor uit. Ik heb hem nogmaals gestart om weer terug te rijden naar mn moeder maar met dit koude weer heb ik sowieso maar een paar startpogingen. Hij had nog net kracht om nog één keer te starten en na het wegrijden viel kort daarna de compressie weg als ik hem in de versnelling had staan. Zeg maar hetzelfde alsof je op de motor remt als je geen gas geeft terwijl hij in de versnelling rijdt. Na zoveel startpogingen is mijn accu dan ook compleet leeg.

Met veel moeite heb ik de auto van de doorgaande weg geduwd en achteruit een zijstraat in geduwd. Ik kreeg hem daar niet meer aan de kant van de straat geparkeerd wegens de dikke sneeuwlaag aldaar. Een dominee die in het aanpalende bejaardentehuis een dienst zou doen heeft me geholpen de auto aan de kant te zetten in de besneeuwde straatkant.

Daarna dan maar weer lopend naar mn moeder gegaan waar ik nu zit. Mijn broer heb ik gebeld met de mededeling dat hij maar moet proberen de trein te pakken maar of hij dat doet is nog onduidelijk. Er rijden ook veel minder treinen en hij moet eigenlijk binnen één dag weer thuis zijn om voor zijn dieren te zorgen. Het ziet er dus naar uit dat het geen gezamenlijke kerst wordt voor onze familie.

Enkele jaren geleden had ik een soortgelijk probleem met mijn toenmalige auto (Volvo 940) Die had exact dezelfde symptomen na een zeer strenge nachtvorst. Die hebben we toen kilometerslang aangesleept totdat de koppeling stonk en volledig aan gort was. Aangezien dat ook al een oudje was en al wat meer mankementen had is die auto naar de sloop gegaan. Zover is het niet met de BX en dat wil ik ook absoluut niet.

Ik denk dat de motor gewoon bevroren is, misschien taaie motorolie of zo. Hoewel hij wel een paar honderd meter gereden heeft wil die nu niet meer draaien. Verder proberen of testen kan ook niet meer omdat de accu nu leeggestart is.

Tips over hoe ik dit moet aanpakken en/of hulp stel ik zeer op prijs. Hoewel ik dit tijdens deze feestdagen niet direct mag verwachten zou hulp in de komende week ook zeer gewaardeerd worden.

Mijn auto’s:

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10299

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 25 december 2010 02:28 PM
  [ # 21 ]

Bevroren carterverntilatie, waardoor je motor een vastloper heeft gehad? Hoop het niet voor je…
Veel sterkte!

Citroen!

Profiel  

Kornstra
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1161

- C5 2.0 16v Comfort
Gepost: 25 december 2010 02:44 PM
  [ # 22 ]

Brandstofpomp stuk? Als je de brandstofslang van de carburateur af trekt en dan start moet de brandstof er flink uitspuiten.

Met z’n vieren in je Eendje.

Profiel  

Forest
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54

- BX 16 TRS Automatic
Gepost: 25 december 2010 10:29 PM
  [ # 23 ]

Als er koelvloeistof in je systeem zit is het blok niet bevroren.
Zou het niet kunnen dat je carburateur bevroren is ? ( zomer/winterstand luchtfilter )
Dit kan ook gebeuren na enkele minuten en temperaturen van zelfs boven nul.

Profiel  

BaliBennie
< 100 berichten
Rank

- BX 14 Injection U9
Gepost: 26 december 2010 12:24 AM
  [ # 24 ]

Als het dit laatste is wat is dan de remedie?

Mijn auto’s:

Profiel  

citro-power
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4311

- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Gepost: 26 december 2010 10:41 AM
  [ # 25 ]
BaliBennie schreef:

Als het dit laatste is wat is dan de remedie?

Je luchtfilterhuis op winterstand zetten als dat al niet automatisch gaat. Dan zuigt de motor warme lucht aan vanaf de uitlaat en bevriest de carburateur niet.

Profiel  

pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 482

Gepost: 26 december 2010 11:56 AM
  [ # 26 ]

De verschijnselen lijken sprekend op mijn ervaringen met een bevriezende carburateur. In mijn geval, Austin Allegro ook hydraulisch, bleef de automatische temperatuurregelaar van het luchtfilter hangen in de zomerstand. Als je stilstaat lijkt het goed want dan zuigt de wagen relatief warme lucht uit de motorruimte en wordt geen vermogen gevraagd. Als er op een BX een automatische luchttemp regelaar zit kan je de zomerinlaat afplakken met tape oid.

Profiel  

BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4323

Gepost: 26 december 2010 01:45 PM
  [ # 27 ]

Bij dit type BX moet je het luchtfilter handmatig op de winterstand zetten…

Profiel  

BaliBennie
< 100 berichten
Rank

- BX 14 Injection U9
Gepost: 29 december 2010 09:46 PM
  [ # 28 ]

Op maandag heb ik samen met Punaxio gekeken naar mijn Palmarès. Bij de poging tot overstarten was al snel duidelijk dat de motor absoluut niet meer rond wilde gaan. Met de startkabels aangesloten merkte ik aan de lampjes e.d. dat er veel meer stroom aanwezig was, maar als ik de sleutel omdraaide voor het starten viel het vermogen bij de motor van Punaxio’s BX sterk terug maar meer dan een tik van een aanslaande startmotor kwam er niet. Mijn motor ging helemaal niet rond. Tel daarbij op dat het oliepijl van mijn Palmarès beneden pijl was en de olie die erin zat ook oud was en dus dikker.
Met andere woorden: een vastloper… door mijn eigen domme nalatigheid.

Ik heb vandaag de Palmarès ingeruild op een werkende BX. De Palmarès krijgt waarschijnlijk een andere motor en zal daarna weer op de weg komen.

Mijn nieuwe BX is bijna een kopie van mijn oude. Ook een 1400 motor, alleen nu met injectie en automatische choke. Voor de rest is hij net zo wit en basic als mijn Palmarès.

Mijn auto’s:

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10299

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 29 december 2010 10:14 PM
  [ # 29 ]

Dus toch een vastloper.
Succes met de nieuwe.
Op tijd olie peilen hè!

Citroen!