
















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Weet iemand een goede garage waar ik de electra door kan laten meten en kan laten maken. Mijn garagist komt er blijkbaar niet uit. Daags na het ophalen bij de garage stopt de wagen er weer mee. Dit tot driemaal toe. Ik heb destijds een adresje gehad in Amsterdam (van ‘Waterman’?), maar de naam is me ontschoten. Het gaat om m’n 61-er ID.














































Totaal aantal Berichten: 43463
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ds keizer. Gilles van ledenberghstraat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Ik herinner me plots dat je cor wilkes ooit hebt aanbevolen.. kan dat kloppen? Of zou je de voorkeur geven aan een ds garage?














































Totaal aantal Berichten: 43463
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Cor wilkes is dé auto elektra man als het om het laadcircuit/startcircuit gaat. Voor het overige: De DS Keizer.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Ok thanx.. dan ga ik daar heen…

















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Cor Wilkes heeft er een nieuwe dynamo ingezet. De spanningsregelaar wil heel af en toe nog wel eens raar doen. Zo ging gister het laadstroomlampje pas uit toen ik door een kuil in de weg reed. Zijn er voor gelijkstroom spanningsregelaars ook electronische alternatieven?
Nog een vraagje van een hele andere aard. Op het dashboard zit een (niet aangesloten) voorontsteking draaiknop. Wat is de functie van deze knop?





























Totaal aantal Berichten: 10632
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Die zit ook in tractions. Ik heb me laten vertellen dat in die tijd het octaangetal van benzine nogal eens wilde verschillen van land tot land en dat je de ontsteking daar op aan kon passen. Het is erg handig om hem een beetje laat te zetten als je moet slingeren. Minder kans op terugslag.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dit is niet geheel correct…. het tijdstip van de ontsteking kan hiermee worden vervroegd of verlaat. Bij het starten van de motor wordt de ontsteking op “laat” verdraaid ( tegen de klok in) Tijdens het rijden kan de verstelling het best op “vroeg” worden verdraaid ( met de klok mee) . Maatgevend voor het juiste onstekingstijdstip is het toerental en niet de belastingen/of octaangehalte. Bijvoorbeeld: als bij een steile klim het toerental terug valt terwijl er juist veel gas gegeven wordt , moet de ontsteking dus met de hand later worden gesteld om het hoogste rendement ( trekkracht) uit de motor te halen.
Dit is althans wat me geleerd is uit de documentatie van de Traction, ik rij er nu zelf zo’n twee jaar in en het lukt me nu pas goed de auto koud en warm te starten bij de verschillende mogelijkheden. Sinds ik 123-ontsteking erin heb zitten gaat dit alemaal vanzelfsprekend.
Hieronder de oude situatie van voor de restauratie, de voorontsteking is de knop met de pijl linksboven.
en erna…
Een en ander ook te zien vanaf pagina 14 in onderstaand pdf’je
http://harley-classic.nl/@ta/maand_november2008.pdf
Verder zal ik me weer on topic houden





























Totaal aantal Berichten: 10632
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij een lager octaangetal gaat de motor eerder pingelen, dan moet de ontsteking dus iets lager. Verder was de traction al wel voorzien van centrifugaalvervroeging. Maar als die zo oud is zal de 123 dat natuurlijk beter doen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
AZ schreef:De spanningsregelaar wil heel af en toe nog wel eens raar doen. Zo ging gister het laadstroomlampje pas uit toen ik door een kuil in de weg reed.
Aan/uitgaan lampje hoeft niet per se aan spanningsregelaar te liggen..hoewel het met onze vering niet zou mogen kan een kuil in de weg makkelijk het stekkertje op en neer laten bewegen. Dat zit als een schuifclipje over een lipje op de voorkant van de regelaar. Kun je lastig bij als hij ingebouwd zit maar is bij even loshalen eenvoudig “aan te knijpen”.
[Break 20 Familiale ‘71]














































Totaal aantal Berichten: 43463
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij een ouder model met gelijkstroom dynamo zit dat genoemde stekkertje er niet op.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste