1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Pekel op straat: ABS-storing!
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9566
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 29 november 2010 09:10 PM

Ja hoor, het is weer zover.
Pekel gestrooid en wederom een ABS-storing.
Altijd wordt dit bij mij veroorzaakt door problemen met één van de stekers van de wielsensoren.
Minstens 1 x per jaar moet ik deze schoonmaken om storingen te voorkomen.
Wie heeft er een structurele oplossing?
En dan bedoel ik niet de stekers er tussen uit knippen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 29 november 2010 09:49 PM
  [ # 1 ]

een zakje/hulsje om de stekkers en die afsluiten met tiewraps?

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9566
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 30 november 2010 07:01 AM
  [ # 2 ]

Dacht zelf aan iets als krimpkous.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3452
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 30 november 2010 09:33 AM
  [ # 3 ]

Vol met vaseline en dan in elkaar duwen. Ik heb (daardoor?) nooit meer last.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9566
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 30 november 2010 09:59 AM
  [ # 4 ]

Waarmee eerst het beste schoon te maken?
WD 40, contactspray, remmenreiniger?

Ik spoot altijd eerst vol met WD 40, dan schoon blazen met perslucht en daarna het inwendige van de steker met dun vet uit een spuitbus.
Blijkbaar is dat niet langdurig afdoende.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3452
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 30 november 2010 10:04 AM
  [ # 5 ]

Uiteraard eerst grondig schoonmaken. Het gaat om goed contact, dus die pennetjes even afshrapen met een mes of zo. Wat ik ook wel doe is de pennetjes een klein beetje draaien, zodat ze wat beter klemmen.
Vaseline heeft het voordeel dat het niet vloeibaar is. Misschien is dat het geheim.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 30 november 2010 10:36 AM
  [ # 6 ]

En WD40 doet van alles een beetje maar het meeste niet goed. Is zeker geen schoonmaakspulletje. Combinatie van mechanisch schoonmaken (krabben met een mesje o.i.d.) en chemisch (remmenreiniger, contactspray o.i.d.) en daarna inderdaad vaseline. Het probleem met dun vet is dat het dun is. Dat loopt er op termijn toch wel weer uit.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9566
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 06 januari 2011 09:59 PM
  [ # 7 ]

Met behulp van een home-made knipperkastje even de ABS-ECU uitgelezen.
De volgende codes kwamen 24 (sensor LA), 31 (sensor RA) en 32 (sensor LV).
De storingen komen na een reset, 15 seconden de knop ingedrukt houden, weer terug.
Op de 35-polige steker de multimeter gehad, pin 15-32 (LA) 960 Ohm, pin 16-33 (RV) 1020 Ohm, pin 17-34 (RA) 1035 Ohm en pin 18-35 (LV) 1120 Ohm.
Mijn conclusie: sensoren zijn allemaal nog heel.
Maar waarom dan toch een storing?

Even een theorie: als er een bepaalde mate van sluiting in de steker zit, dan is dit een weerstand van een bepaalde grootte.
Bij 2 weerstanden parallel, de sensor en de sluiting, is de resultante weerstand kleiner dan de kleinste.
Reageert de ECU hierop?
De ECU is een Bendix ABR B553180 , tevens staat er Siemens S101320002 en 96 122 053 80 op.

Gelijk maar even de HA-ECU uitgelezen, deze geeft code 21 remdrukschakelaar, ook niet te resetten.
Bij contact aanzetten brandt het lampje wel even en ook hoor ik de kleppen schakelen.
Dus wel een werkend systeem ondanks de storing.
Het betreft een HA1 ORGA 5740, dus nog met 1 elektroklep.
Wie kan mij overigens helpen aan het elektrische schema hiervan, in mijn Haynes staat deze niet en in mijn Vraagbaak alleen de HA2-versie, dus met 2 elektrokleppen.

De airco-ECU (semi-automatische versie) gaf 23 verdampertemperatuursensor, 31 interieurtemperatuursensor en 34 kortsluiting kachelventilatorsignaal.
Deze waren weer wel te resetten.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 06 januari 2011 10:07 PM
  [ # 8 ]

Beste rené,
Ik heb in het verleden een soort gelijk probleem gehad.
Bij mij bleek het te zitten in de twee polige connector achter de linker koplamp.
Ik hoop, dat je hier wat aan heb.
Groet,
Kees.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9566
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 januari 2011 12:43 AM
  [ # 9 ]
kees05 schreef:

Beste rené,
Ik heb in het verleden een soort gelijk probleem gehad.
Bij mij bleek het te zitten in de twee polige connector achter de linker koplamp.
Ik hoop, dat je hier wat aan heb.
Groet,
Kees.

Kees

Op welk probleem doel je, die in het ABS of die in HA?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 07 januari 2011 10:23 AM
  [ # 10 ]
René Jongejan schreef:

Met behulp van een home-made knipperkastje even de ABS-ECU uitgelezen.
De volgende codes kwamen 24 (sensor LA), 31 (sensor RA) en 32 (sensor LV).
De storingen komen na een reset, 15 seconden de knop ingedrukt houden, weer terug.
Op de 35-polige steker de multimeter gehad, pin 15-32 (LA) 960 Ohm, pin 16-33 (RV) 1020 Ohm, pin 17-34 (RA) 1035 Ohm en pin 18-35 (LV) 1120 Ohm.
Mijn conclusie: sensoren zijn allemaal nog heel.
Maar waarom dan toch een storing?

Even een theorie: als er een bepaalde mate van sluiting in de steker zit, dan is dit een weerstand van een bepaalde grootte.
Bij 2 weerstanden parallel, de sensor en de sluiting, is de resultante weerstand kleiner dan de kleinste.
Reageert de ECU hierop?

Over het algemeen heeft een sluiting een vrij lage weerstand, dus op alleen die sluiting zou de ECU al in de fout kunnen springen. Maar een parallelle schakeling geeft een nog lagere weerstand dus, volgens mij is het antwoord op jouw vraag: ja.

De ECU is een Bendix ABR B553180 , tevens staat er Siemens S101320002 en 96 122 053 80 op.

Gelijk maar even de HA-ECU uitgelezen, deze geeft code 21 remdrukschakelaar, ook niet te resetten.
Bij contact aanzetten brandt het lampje wel even en ook hoor ik de kleppen schakelen.
Dus wel een werkend systeem ondanks de storing.
Het betreft een HA1 ORGA 5740, dus nog met 1 elektroklep.
Wie kan mij overigens helpen aan het elektrische schema hiervan, in mijn Haynes staat deze niet en in mijn Vraagbaak alleen de HA2-versie, dus met 2 elektrokleppen.

Staat vast wel bij mij in het WPH. Wat ik moet weten voor het goede schema is:
orga-nr (5740 dus)
Of je een matrix display hebt
Of je een “car silhouette” schermpje hebt
motortype (is zeker een TD?)

De airco-ECU (semi-automatische versie) gaf 23 verdampertemperatuursensor, 31 interieurtemperatuursensor en 34 kortsluiting kachelventilatorsignaal.
Deze waren weer wel te resetten.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9566
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 januari 2011 10:39 AM
  [ # 11 ]

Brian

Het is inderdaad een 2.1 TD ORGA 5740, dus serie 1 met ABS en HA1, wel al met EGR, maar nog geen ECU hiervoor in de bak rechtsvoor.
Waar die wel zit weet ik niet.
(De donor ORGA 5817 welke ik vorig jaar volledig heb ontmanteld had voor de EGR wel een ECU in de bak.)

Als je met een matrixscherm het tweeregelige tekstdisplaytje links bedoelt, dan heb ik die.
Bedoel je met het “carsilhouette”-scherm een bovenaanzicht van de auto, zoals deze ook in de tellerpartij van een serie2-CX zit, waarop je bijvoorbeeld kunt zien welke deur openstaat?
Zo ja, dan heb ik die niet.

Alvast bedankt voor jouw bijdrage.

Morgen maar even de diverse stekerverbindingen van de ABS-sensoren en de HA-remdrukschakelaar controleren, schoonmaken en conserveren.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3452
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 07 januari 2011 12:31 PM
  [ # 12 ]

Bij Type II zit een relais naast het zekeringen kastje voor het luchtfilter. Ook dat geeft nogal eens storing. Contacten goed schoonmaken en in de vaseline heeft bij mij geholpen.
Hoe dat bij Type I zit weet ik niet.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 07 januari 2011 06:55 PM
  [ # 13 ]

Beste René,
Sorry, dat ik nu pas reageer. Maar goed, ik bedoelde de abs storing. In je abs blok, dus niet de computer, zit een relay’s die aan getuurd wordt door de computer in mijn situatie werdt hij regelmatig niet aan getrokken en gaf deze storingen als resultaat.
Op het moment, dat ik die bewuste connector bewoog, hoorde ik het relay’s klikken en werkte het abs weer. Dus ik zou ook eens kijken naar de stekkers op het abs blok in het bijzonder die 5 polige en eventueel die twee polige achter de linker koplamp.
Groet,
Kees.

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 16 januari 2011 03:57 PM
  [ # 14 ]

René, het mocht even duren, maar hier de scans uit het WPH over HA1. 2pdf’s met het schema, en één met de onderdeelnummers.
schema pagina 1-4
schema pagina 5-7
lijst met nummers

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9566
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 16 januari 2011 11:13 PM
  [ # 15 ]

Brian, wederom dank voor de service.

Wat denk je, vandaag de tijd genomen om de storing in het ABS te verhelpen, en?
Vrijdag de auto stil gezet met een niet-resetbare storing, nu contactsleutel om en weg is de storing.
Toch maar even de stekers van de achterwielsensoren uit elkaar gehad, schoongemaakt en vol in de vaseline in elkaar gezet.
Storingsmelding nog altijd weg.
Deze week ook maar even de stekers aan de voorkant doen.

Even het uitleeskastje aan de ECU gehangen, nog steeds 24, 31 en 32.
Na reset alles weg.
Rara???

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook