






Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Dag menschen!!
Allereerst even dit: deze post staat niet bij het gevraagd topic omdat het nog geen ruilaanbod is… Het is puur een peiling van mening.
Al een poosje zit ik te denken aan een XM diesel. Het lijkt me geweldig om in zo’n heerlijke kilometervreter over de weg te zoeven. Maar dan moet eerst mijn andere toppertje de deur uit.
Ik heb een nette Xantia 1.8i 16v op G3. Ik ben erg content met deze auto, maar ik ben meer een fan van de XM en van diesel. De Xant is van bouwjaar 2000 en heeft 365000 km op de teller. Ze is voorzien van een stevige kont (break) en heeft z’n onderhoud gewoon goed gehad (nieuwe distributie, hydrauliek in goede conditie enz.) Volgende maand staat de remmerij in de planning.
Nu ben ik beniewd of het reëel is om deze auto zonder bijbetaling te ruilen tegen een dieselende XM. Kilometerstanden ben ik niet bang voor mits goed aantoonbaar onderhoud. Ook bouwjaren zeggen mij nioet zo veel. Als het maar een goede auto is.
Er zijn en aantal pre’s die het misschien moeilijker maken. Het zou mooi zijn als het een automaat is en ze cruise control heeft. Voor de rest zijn alle technische snufjes (die natuurlijk kapot kunnen) erg intressant. Natuurlijk is leer een mooie bijkomstigheid.
Vinden jullie dat ik lekker verder moet dromen, of is een dergelijke ruil niet eens zo’n waanbeeld???
Groet’n Michiel
(stel: iemand mocht toch een leuke aanbieding hebben, stuur ff een pb aub. Anders staat deze post toch echt in een verkeerd topic.)
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.






















Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Ik ben bang dat het geen haalbare kaart is. De waarde van een Xantia met zoveel kilometers in niet heel hoog een goede XM is wat meer waard. Maar ja er staat je niks in de weg om eens bij een garage langs te gaan en het te proberen. Zelf de Xantia verkopen en dan een XM zoeken zal je meer opleveren.
Daarnaast vraag ik me af hoeveel er zouden willen overstappen van een XM naar een Xantia, het diesel tov G3 even daargelaten.
Een particuliere ruil zie ik daarom niet zo snel gebeuren. Blijft over de handel. Ik kan ernaast zitten, maar volgens mij heeft de handel liever een diesel dan een LPG in de voorraad.






















Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Ik vrees ook dat een ruil met gesloten beurs een illusie is.
Mischien dat er iemand van zijn zware diesel afwil, met oog op de wegenbelasting.
De Xantia is natuurlijk nogwel te ontdoen van de gas installatie.
Maar waarom zet je de Xantia niet op Marktplaats?
MIschien krijg je hem voor een schappelijk bedrag verkocht, en kan je op je gemak een Xm zoeken.
En kijk eens of er gelijkwaardige Xantia’s worden aangeboden, en of er op geboden wordt.
Dan krijg je een goed idee van waarde.
succes.
Technisch is de Xant idd prima van de LPG setup te ontdoen. Realiseer je echter dat dat kosten met zich meebrengt. Er moet een ander spruitstuk op waar geen gaten voor de injectoren in zitten en de wagen moet bij de RDW ter keuring worden aangeboden ivm wijziging op het kenteken.
Het zal allemaal niet de wereld kosten, maar het kost geld en voor 100 euro ben je er niet denk ik.
maar waarom zou je inhemelsnaam de Xantia ontdoen van de gasinstallatie? Dat rijd prima en kost toch veel minder als benzine in het gebruik, zeker tweedehands, dan ben je al heel erg snel bij het kantelpunt. Als ik geen diesel zou rijden, reed ik zeker op gas, gas is dan wel duurder geworden ook, maar als je de prijs van een liter benzine bekijkt wordt je toch helemaal verdrietig….
Als je nu aan een G3 setup zou moeten beginnen met 70-80 cent d eliter duurt het idd wel ff voor je dekosten terug hebt verdient. Aangezien het er bij TS al een tijdje inzit is dat allang niet meer van belang. Hij wint er dus idd geen cent mee om alles eruit te slopen.
Enige oplossing voor TS lijkt mij de Xantia op MP te zetten en daarna op zoek te gaan naar iets wat hij liever heeft. Ik zou overgens er nog wel even een rekensommetje op los laten qua vaste lasten tov het te rijden kilomters.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
jawel, hij wint er een hoop ruimte mee
Volg je hart, gebruik je hoofd.
dat zou kunnen maar weet je niet. Voor hetzelfde geld hangt er een donnut onder de auto ipv een sigaar achterin. Daarbij is het een break dus je houd genoeg ruimte over hoewel genoeg natuurlijk lekker subjectief is.







Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Met mijn baan als vrachtwagenchauffeur ben ik alleen de weekenden thuis, dus vandaar dat ik lang op me heb laten wachten.
Eigenlijk is iedereen het er over eens dat het een illusie is om te denken dat een Xant geruild kan worden tegen een XM diesel. Ik had het al een beetje verwacht.
Ik vind het niet erg belangrijk trouwens hoe de kilometerkostprijs van een LPGende Xant tov een oliegestookte XM is. Ik vind laatstgenoemde gewoon een mooiere auto. Meer freude am fahren!! Daar is het mij om te doen.
Bedankt voor alle reakties
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Kijk dan zijn we er toch, gewoon een mooie dieselstoker nemen en hopperdeplop, rooie diesel in de tank

















Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Ik weet wel een hele mooie XM Break 2,5TD met nieuwe kop, maar denk niet dat die zou willen ruilen, allicht dat inruil via mij nog bespreekbaar is…
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard


Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 31-08-2008
- XM Break 2.0i 16v
- C3 1.4 Selection
Weet je wat dat kost, rode diesel?
En dan heb ik het niet over de literprijs, maar over de naheffing (zo noemen ze de boete hiervoor) die je krijgt als je gecontroleerd wordt. Die rode kleurstof is trouwens een heeeeel hardnekkig goedje; je kan na een keertje aftanken met rode diesel het proberen weg te spoelen, maar na 10 X tanken kunnen ze nog -voor het blote oog onzichtbare- sporen in je tank terugvinden.
Trouwens, personendiesels(?) zijn niet berekend op de vervuiling van die kleurstof. landbouwvoertuigen e.d. zijn wat dat betreft wat grover gebouwd.
Btw; volgens mij mogen we op dit forum geen wetsovertredingen propageren…
"Beter spijt van iets wat je gedaan hebt, dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt"
Alsof je spijt zou kunnen krijgen van het rijden in een XM…














































Totaal aantal Berichten: 43454
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
whiteshepard schreef:
Btw; volgens mij mogen we op dit forum geen wetsovertredingen propageren…
Klopt!
8. Respecteer de nederlandse wet.
Het is verboden handelingen te bespreken welke bij wet zijn verboden. Hieronder vallen dus ook zaken als het overschrijden van een geldende maximumsnelheid, rijden op de openbare weg met een auto welke niet is voorzien van een geldig kenteken en het vervalsen van een voertuigidentiteit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
citroofreak schreef:oliegestookte… freude am fahren!! Daar is het mij om te doen.
Ander forum nodig voor freude am fahren
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005