Dat verfstipje, of ander merktekentje heb ik due ECHT niet, geloof me…..
Dus, zal dan wel kijken of het werkt…. Of ik vedraai dat ding nog effe. Wel apart dat het WPHB dus 180 graden “off” staat…..........
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2019
Je vraagt e ook af waarom het WPHB dan niet gewwon zegt: hartlijn van tandwielen èn gat in een lijn….. Wel zo makkelijk!
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2019
Alweer op slot??? Waarom?
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2019












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
op slot? nee toch?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Precies: uiteraard mag de nokkenas ook 180 graden verder staan (=360 krukas)
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Hulde aan Citroen23!
Ik kan weer slapen! Het ziet er exact zo uit als bij jou! Wat je je al niet in het hoofd haalt in zo’n weekend!
Dankie,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2019





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Zou het niet weten: hebt met bovenstaande afstelling/foto (=met nieuwe spanner,geleider en ketting) ruim 1600 km afgelegd dus jij mag het zeggen
Maar eerlijk is eerlijk DE juiste afstelling is die van het WPHB (zie bovenstaande foto) want ik moest de bougiekabels op de verdelerkap ook “180 graden” op de kap verschuiven (dus 1-3-4-2 in het boek werd bij mij 4-2-1-3)......... Motor loopt er niet minder door maar, de WPHB foto is DE correcte.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Aha!
We hebben veschillende WPHB’s! Zie onderstaand, is tocht echt een tikkie anders…..
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2019



Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Kan aan mij liggen, maar ik zie het verschil niet….
Edit: ja nu wel, sorry.
Gaat dus wel werken. Je kan (weer) rustig slapen
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Laat ik nou met hetzelfde probleem zitten bij een 23ie (DX5)...alleen komt bij mij de twijfel van het niet vertrouwen van de vorige monteur . En door corrosie zijn de merktekens onleesbaar.
Doordat het nokprofiel eerst heeeel voorzichtig oploopt (om de klepspeling op te heffen en pas daarna écht de klep te openen), neem je snel het verkeerde ‘punt van openen’.
us heb ik het volgende gedaan:
1. Vliegwiel als referentie genomen: 123 tanden, dus 360°/123 = 2,93° krukasverdraaiing per tand
2. Nokprofiel gemeten, is symmetrisch, dus max. lichthoogte valt midden tussen openen (0,5° voor BDP, zie wphb) en sluiten (42,5° na ODP) voor de inlaatklep (= eerste nok op nokkenas). Oftewel (0,5+180+42,5)/2= 111,5° na BDP. Bepaal BDP wel via de 6 mm stift in het gaatje van de versnellingsbak (onder dynamo) of zet alle zuigers exact even hoog en verdraai het vliegwiel dan 123/4= 30,75 tanden om ergens BDP te markeren. Dit omdat de zuigers een stukje voor en na het BDP niet bewegen, dus zo kan je BDP niet exact genoeg bepalen.
3. Draai motor rond (rechtsom) met meetklokje op de inlaatnok van cylinder 1 en zoek de max. hoogte (ca. 6,4 mm, uitlaatnok trouwens ca. 6,15 mm). Dit zou dus 111,5°/360*123t= 13 tanden na BDP moeten zijn.
4. Mocht de distributieketting 1 tand op het nokkenastandwiel verkeerd staan, staat de krukas 1/19t*123t = 6,5 tandjes verkeerd op het vliegwiel (19t = aantal tanden op distributietandwiel van krukas). Kom je op bijv. 6 of 7 uit komt dit door een beetje meetonnauwkeurigheid.
Manko: ik ben de motor nog aan het opbouwen, dus heb nog niet kunnnen testen. Maar één tand verkeerd zal de motor niet vernielen; hij moet alleen dan wel weer uit de auto….
Groet, Leon
Bedankt Leon!
Heb je toevallig een foto genomen van het boeltje?
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2019





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
@gelaleo: Welkom hier.
Wat is er mis met het starten van de motor buiten de auto? Doe ik vaker met motoren….
Citroen!
Hallo Hilko,
Alles ligt nog los (ook cylinderkop zit er nog niet op), dus waarvan wil je graag een foto ?
Kettingwielen positie, meting nokprofiel, BDP op vliegwiel….
Hallo DriverD,
Met alleen starten kom je er niet; één tandje verkeerd op de distributie merk je echt niet zonder vermogensbank (sommigen merken het al niet eens tijdens het rijden…).
Groet, Leon