Totaal aantal Berichten: 26
- XM 2.0 TCT VSX Automaat
- XM V6 12V Exclusive Automaat
Hallo,
De klimaatregeling van een V6 exclusive uit 1995 (type 2) verwarmt slechts in heel gering mate. De lucht die uit de uitstroomopeningen komt is lauw, ipv warm/heet (motor 90 graden). Niet fijn bij dit weer
Aanjager werkt, is ook instelbaar met de knoppen. Instellen van temperatuur op 30 graden (er zou dan maximaal verwarmt moeten worden) heeft geen invloed. In het display gaat pijltje omhoog ‘aan’ als ik de temperatuur op het display hoger als +/ 24 graden zet, dus electronica detecteert dat er verwarmd moet worden.
30A zekering gecheckt (voetje ziet er niet gehavend uit dus wacht nog even met overbruggen).
Hoewel er al heel veel nuttigs over de airco/klimaatregeling gepost is ben ik dit nog niet tegengekomen.
Is dit mogelijk toch een bekend probleem, of iemand tips wat te controleren ?
Alvast bedankt.

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Sensor bij de plafonnière is goed,
Blower is goed,
Electronica is goed,
ervan uitgaand dat je KVS wel warm wordt,
blijft er over dat de klep die warm/koud mengt niet meer goed beweegt. Dit ligt dan vrijwel zeker aan de servo, die die klep aanstuurt. Als je de lucht op ‘koud’ zet, blijft de lucht dan ook lauw, of wordt die wel koud?
Zelfde probleem als in dit draadje, alleen bij jou staat de klep in een andere stand vast.
En hier staat hoe je het [probleem kan oplossen. In plaats van de servo te repareren, kan je er natuurlijk ook een andere in stoppen. Er is hier op het forum vast wel iemand die er nog één heeft liggen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.

De lucht wordt (steen)koud als ik h’m op 15 graden zet, dus klep vast klinkt dan als heel waarschijnlijk. Ik ga de servo vanavond eens bekijken.
Heeft een ‘96 type 2 TCT VSX (de simpele klimaatregeling met temp-instelling zonder airco) eenzelfde servo (dan kan ik roofbouw plegen ) ?
Mijn ervaring is dat de temperatuur geleidelijk omhoog gaat. Ik dacht eerst ook dat de verwarming niet goed draaide ondanks dat alles wel goed werkte.
Als je dan de temp op de hoogste stand zet, komt er dan wel “heette” lucht uit de openingen ?

@Gompy58:
Instellen van temperatuur op 30 graden (er zou dan maximaal verwarmd moeten worden) heeft geen invloed, de lucht uit de verwarming blijft lauw.
@Brian of een andere ‘expert-in-deze’ :
Is de klep die warm/koud mengt eenvoudig met de hand te verstellen (waar ?), dan kan ik uitproberen of dat het probleem is.
(en in ieder geval kan ik de verwarming dan wat warmer ‘mengen’, niet verkeerd in januari )

Totaal aantal Berichten: 4311
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Genoeg koelvloeistof? Heb ik al verscheidene keren meegemaakt met andere auto’s dat de kachel niet meer warm werd.

ArjanH schreef:
@Brian of een andere ‘expert-in-deze’
:
Is de klep die warm/koud mengt eenvoudig met de hand te verstellen (waar ?), dan kan ik uitproberen of dat het probleem is.
(en in ieder geval kan ik de verwarming dan wat warmer ‘mengen’, niet verkeerd in januari
)
Dan moet je te werk gaan zoals in het linkje in mijn eerste post beschreven, dus de servo er uit halen. Dan kan je met de hand bij de klep. Lijkt veel werk, maar dat valt wel mee.

citro-power schreef:Genoeg koelvloeistof? Heb ik al verscheidene keren meegemaakt met andere auto’s dat de kachel niet meer warm werd.
Zou ook kunnen, maar dan zou je toch een alarmpje moeten krijgen dat het niveau te laag is.

ArjanH schreef:De lucht wordt (steen)koud als ik h’m op 15 graden zet, dus klep vast klinkt dan als heel waarschijnlijk. Ik ga de servo vanavond eens bekijken.
Heeft een ‘96 type 2 TCT VSX (de simpele klimaatregeling met temp-instelling zonder airco) eenzelfde servo (dan kan ik roofbouw plegen) ?
Volgens mij zijn al die servo’s hetzelfde. Ook deze warm-koudklep,de luchtstroomverdeelklep en de buitenlucht-recirculatieklep hebben dezelfde servo.

citro-power schreef:Genoeg koelvloeistof? Heb ik al verscheidene keren meegemaakt met andere auto’s dat de kachel niet meer warm werd.
Koelvloeistof is gecheckt en afgetopt.
Ik ga met die servo aan de gang - wordt vervolgd, dank voor de hulp tot zover !
Laat mijn draadje maar samenkomen met dit probleem dan….Ik heb de servo er uit gepulkt en hoewel het niet veel voorstelt, kon ik er toch maar beroerd bij. Je moet wel haast een slangenmens zijn om op een normale manier onder een dashboard te sleutelen. Hoe dan ook: servo geopend en spanning (8.5V) op de voedingsdraden gezet: motortje draait er lustig op los dus dat is geen probleem. Servo aangesloten op bedrading die nog los hing in de auto. Auto koud, servo draait netjes om de kraan te openen: auto warm, servo draait niet meer terug en auto blijft dus snikheet en wordt ook steeds warmer..Kortom de regeling die zorgt dat het motortje de andere kant op draait lijkt niet te werken…. Is dit iets wat eventueel makkelijk te vervangen is of ben ik toe aan een kompleet andere servo en zo ja: wie heeft er iets liggen voor een schappelijk prijsje???
Mitch

Totaal aantal Berichten: 10629
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ligt dat niet aan de module die de servo aanstuurt?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat moet ik met een multimeter nog even testen,bij daglicht en als het buiten niet meer zo brrrrrrr is.

Zonet de servo losgehaald. Ik was al gewaarschuwd , dus eerst bekleding en plastic plaat onder het stuur eraf gehaald, daarna kun je er redelijk bij.
Met de servo nog aan de stekker en draaiende motor de temperatuur tussen de 30 (max) en 15 (min) graden gevarieerd - staafje op de servo draait keurig +/- een kwart rondje heen en weer, hum en draait ook als ik stangetje stevig vasthoud (veel weerstand heeft die warm/koud flap niet).
Vervolgens met de handbediening de flap omhoog gezet - datd is volgens mij de koude stand, en met airco op 15 graden blaast het ook koude lucht - mooi zo
Daarna de flap kwartslag naar beneden en temperatuur op 30 graden ! Hum, dat verwachtte ik al een beetje (omdat de servo het doet), lucht uit de dashboardroosters is warm (niet heet) en bij voeten koud ! Okay, morgen eerst eens woonwerk rijden en kijken hoe het dan is.
Het verbaast me wel dat de lucht warm en niet heet is, terwijl de flap ‘goed’ staat.
@Brian en de andere experts - goede raad ?
Ben heel benieuwd. Rij nu een week en bedien de flap tijdens het rijden met de hand, ik weet gaat nergens over maar goed….In het begin gaat het nog wel op de warmste stand maar na een kilometer of 10 schroeien je sokken uit je schoenen… Met veel gepiel klep weer stukje omhoog zetten maar omdat alles warm is geworden, zakt de klep vanzelf weer naar heeeeeeet. Heb er nu even een propje papier tussen gefrommelt waardoor het enigzins dragelijk is….

Dan wordt de lucht niet voldoende opgewarmd, en dat komt dan weer door een kachelradiateur die niet warm genoeg is, en dat komt dan weer door óf KVS die niet warm is(1), óf te weinig KVS in de kachelradiateur(2), óf te weinig doorstroming door de kachelradiateur(3).
(1) Kan je zien aan je wijzertje voor je KVS-temperatuur. Komt die wijzer wel genoeg omhoog? Hoe lang zijn de ritten die je rijdt? Lang genoeg om je KVS op temperatuur te laten komen. Dit zou normaal gesproken binnen 5-10 minuten het geval moeten zijn.
(2) Een luchtbel in de kachelradiateur? Heb ik nog nooit van gehoord bij een XM.
(3) Ergens een verstopping in het koelsysteem, waardoor de doorgang naar de kachelradiateur verstopt wordt?
Iets anders kan ik nu ook niet verzinnen. Iemand anders nog ideeën?