2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Klimaatregeling V6 verwarmt onvoldoende
ArjanH
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 11-01-2011

- XM 2.0 TCT VSX Automaat
- XM V6 12V Exclusive Automaat
Gepost: 11 januari 2011 10:42 PM
  [ # 16 ]

@Mitch - ik leef met je mee gun achteraf gaat de oplossing simpel zijn, zo gaat het altijd Smile

@Brian -

Ik ben voor woonwerk bijna uur onderweg, en meter water-temperatuur staat na 10 minuten op +/- 90 graden.

Waar zit de kachelradiateur, dan ga ik die ‘op gevoel’ checken onderweg.

Vereist kachelradiateur verder onderhoud, koelvloeistof krijgt ie uit het reguliere koelsysteem ?

Staat er misschien een plaatje op internet met hoe de slangen voor verwarming lopen question

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 11 januari 2011 11:00 PM
  [ # 17 ]

De kachelradiateur is een onderdeel van je koelsysteem en krijgt dus KVS uit het zelfde circuit als je blok. De slangen die naar je kachelradiateur leiden gaan midden achter je blok door het schutbord. De bereikbaarheid daarvan bij een V6 is matig, om het voorzichtig uit te drukken. In ieder geval niet zo dat je even stopt en lekker gaat voelen of die leidingen op temperatuur zijn.

Je kachelradiateur zit voor je middenconsole, daar kan je rijdend niet zo maar even bij. Vanaf de bijrijderskant moet je dan het zijpaneel van de middenconsole weghalen, dan schijn je er al bij te kunnen. Hoe je er precies bij moet komen weet ik niet, ik ben in de gelukkige omstandigheid dat die bij mij nog niet lek is geweest en hem dus ook niet heb hoeven vervangen.

Ik denk dat het het meest praktisch is om de kachelradiateur bereikbaar te maken en dan na een ritje even voelen hoe warm die wordt.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
ArjanH
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 11-01-2011

- XM 2.0 TCT VSX Automaat
- XM V6 12V Exclusive Automaat
Gepost: 12 januari 2011 12:41 AM
  [ # 18 ]
Brian schreef:

Ik denk dat het het meest praktisch is om de kachelradiateur bereikbaar te maken en dan na een ritje even voelen hoe warm die wordt.

Goed plan, ga ik doen. Wordt vervolgd Smile

Profiel  
 
ArjanH
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 11-01-2011

- XM 2.0 TCT VSX Automaat
- XM V6 12V Exclusive Automaat
Gepost: 12 januari 2011 02:00 PM
  [ # 19 ]

Vanmorgen uur woonwerk gereden, water-temp-meter staat na 10 minuten op 90 en blijft zo. Bij aankomst onder de motorkap de temperatuur van eea gecheckt:

Blok en einde dikke slang op radiateur zijn iets te heet om hand op te houden.

Achter het blok ter hoogte vd middenconsole gaan 2 slangen (diameter cm of 4) boven elkaar door het schutbord. Komen van rechterkant (als je er er voor staat) van het blok. Ik ga er van uit dat dit de kachelradiateur-slangen zijn. Deze slangen zijn beide handwarm, zeker niet heet blank stare.

Ik neem aan dat deze slangen HEET moeten zijn huh

Wat kan dit veroorzaken ? Kan gebrek aan circulatie (verstopte radiateur?) hiervan de oorzaak zijn ? Dan verwacht je toch 1 hete (heen-) en 1 koude (terug-)slang lijkt me (of heb ik de verkeerde slangen gecheckt ?).

Heeft Brian (of andere expert) een idee waar dit op wijst en wat ik als vervolgstap kan checken ?

BTW dank voor de snelheid waarmee we al tot hier zijn gekomen !  Smile

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43454
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 januari 2011 03:22 PM
  [ # 20 ]

Als die slangen lauw blijven kan er inderdaad sprake zijn van een verstopte kachelradiateur. Gelukkig is dat ding niet lastig te vervangen en ook niet duur.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 12 januari 2011 05:20 PM
  [ # 21 ]

Dat zijn inderdaad de goede slangen, zoveel lopen er ok niet door het schutbord heen.

Bij een verstopping kan er geen water door heen, dus de aanvoer wordt ookniet warm, want het is een’dood eind’ zonder doorstroom. Vergelijk het met je radiator thuis die bijna dicht staat, ook daar is de aanvoerleiding beduidend minder heet, dan wanneer de radiator vol open staat.

Remedie zal waarschijnlijk zijn: kachelradiateur vervangen. Genoeg draadjes daarover hier op het forum. Succes!

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
kees05
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009

- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Gepost: 12 januari 2011 06:53 PM
  [ # 22 ]

@ArjanH: Wat Brian al zei, je komt bij de kachel radiateur, door het rechter zijpaneel van de middenconsole weghalen, daar zit dan ook de koppeling van de kachel radiateur. als je die los heb gemaakt, kun je de radiateur eruit schuiven. denk er wel aan, dat als je de koppeling losmaakt, dat er kvs uit komt.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 12 januari 2011 07:04 PM
  [ # 23 ]

Ik zou ,voordat je de kachelradiateur vervangt , toch maar even de boel proberen door te spoelen .
Zet je een tuinslang of iets dergelijks op de 2 pijpjes van je radiateur die door het schutbord gaan en dan doorblazen of de waterkraan er vol open op.
Wellicht spoel je `em zo schoon.
Scheelt je een boel werk extra.
Succes,
Dirk

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 12 januari 2011 07:54 PM
  [ # 24 ]

Als je gaat doorspoelen, doe het dan in de tegenovergestelde richting van de normale stroomrichting.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
ArjanH
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 11-01-2011

- XM 2.0 TCT VSX Automaat
- XM V6 12V Exclusive Automaat
Gepost: 12 januari 2011 10:02 PM
  [ # 25 ]
Brian schreef:

Als je gaat doorspoelen, doe het dan in de tegenovergestelde richting van de normale stroomrichting.

Mannen, dank voor de hulp opnieuw cool smirk
Ik ga eerst eens doorspoelen (nooit geschoten altijd mis Smile) dit weekend. Wat is de ‘in’-slang de bovenste of de onderste ?

BTW heel misschien heeft dit er mee te maken: stond vanmiddag onder A’dam op de A1 in de file (uiteraard :-)), temperatuur tussen 90 en 100 - en ik hoorde al een radiateur-fan ‘dreunen’. Is dat niet tikkie snel (bij de TCT moet het een stuk warmer worden meen ik) ?

Profiel  
 
ArjanH
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 11-01-2011

- XM 2.0 TCT VSX Automaat
- XM V6 12V Exclusive Automaat
Gepost: 12 januari 2011 10:11 PM
  [ # 26 ]
ArjanH schreef:

BTW heel misschien heeft dit er mee te maken: stond vanmiddag onder A’dam op de A1 in de file (uiteraard :-)), temperatuur tussen 90 en 100 - en ik hoorde al een radiateur-fan ‘dreunen’. Is dat niet tikkie snel (bij de TCT moet het een stuk warmer worden meen ik) ?

Onduidelijk bericht van mij idiot Het gaat om de V6 12V !

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 12 januari 2011 10:17 PM
  [ # 27 ]
ArjanH schreef:
Brian schreef:

Als je gaat doorspoelen, doe het dan in de tegenovergestelde richting van de normale stroomrichting.

Mannen, dank voor de hulp opnieuw cool smirk
Ik ga eerst eens doorspoelen (nooit geschoten altijd mis Smile) dit weekend. Wat is de ‘in’-slang de bovenste of de onderste ?

Ik was al een beetje bang voor deze vraag. Uit het hoofd weet ik het in ieder geval niet. Je zou het kunnen zien aan waar de leidingen vandaan komen, maar dat is bij een V6 moeilijk te volgen. Misschien dat iemand anders het paraat heeft?

BTW heel misschien heeft dit er mee te maken: stond vanmiddag onder A’dam op de A1 in de file (uiteraard :-)), temperatuur tussen 90 en 100 - en ik hoorde al een radiateur-fan ‘dreunen’. Is dat niet tikkie snel (bij de TCT moet het een stuk warmer worden meen ik) ?

Klopt wel hoor, volgens mij springt de tweede fan wel ergens tussen de 90-100 bij. Op de een of andere manier heb ik 96 in mijn hoofd, maar ik heb geen idee waar ik dat vandaan heb.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9566
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 12 januari 2011 11:04 PM
  [ # 28 ]
ArjanH schreef:

Wat is de ‘in’-slang de bovenste of de onderste ?

Waarschijnlijk hetzelfde als de grote radiateur, dus heet boven in en koud onder uit.
Doordat de KVS afkoelt wordt de soortelijke massa groter en zakt het naar beneden, de zogenaamde thermosyfonische circulatie.

In het verre verleden werden complete CV-systemen op deze wijze zonder circulatiepomp aangelegd.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 12 januari 2011 11:51 PM
  [ # 29 ]

Vanwege bovenstaande zou ik daar ook op gokken, maar meer dan een educated guess is dat niet.
Mooi woord trouwens, thermosyfonisch, kende ik nog niet.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
JaapJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3004
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 13 januari 2011 12:39 AM
  [ # 30 ]

Bij mijn gewone 2 liter type 1 zat er een ontluchtingsnippeltje op één van de slangen die in/uit het schutboard kwam. Bij mijn V6 heb ik dat nog niet bekeken.
Ik heb 2x een interieurkachel moeten laten vervangen bij een XM, en dat kostte mij nog geen 150 all in. Misschien een tip en/of een hart onder de riem voor het geval je het alternatief (zelf kloten) niet ziet zitten…

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook