3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Klimaatregeling V6 verwarmt onvoldoende
JaapJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3004
Geregistreerd: 20-07-2007

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 13 januari 2011 12:41 AM
  [ # 31 ]

..bericht verwijderd, ik had 1 briggie niet goed gelezen….

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 13 januari 2011 02:16 AM
  [ # 32 ]
René Jongejan schreef:
ArjanH schreef:

Wat is de ‘in’-slang de bovenste of de onderste ?

Waarschijnlijk hetzelfde als de grote radiateur, dus heet boven in en koud onder uit.
Doordat de KVS afkoelt wordt de soortelijke massa groter en zakt het naar beneden, de zogenaamde thermosyfonische circulatie.

In het verre verleden werden complete CV-systemen op deze wijze zonder circulatiepomp aangelegd.

obv dit verhaal wat idd logisch klinkt moet je het wel omdraaien. Als je naar het plaatje kijkt in service citroen dan draait de slang zich namelijk zover ik kan zien. onderdeelnr. 6464 X1

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 13 januari 2011 02:50 AM
  [ # 33 ]

Het maakt volgens mij niets uit hoe je `em spoelt .
Het beste kun je `em natuurlijk 2 kanten op spoelen , dus eerst van`t bovenste pijpje naar de onderste en daarna om evt. proppen weg te krijgen de andere kant op .
Wel de goede slangen weer op de juiste pijpjes aansluiten natuurlijk Wink
De stroming wordt bepaalt door je pomp en niet door de zogenaamde “thermosyfonische circulatie” Shocked .

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
ArjanH
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 11-01-2011

- XM 2.0 TCT VSX Automaat
- XM V6 12V Exclusive Automaat
Gepost: 13 januari 2011 09:27 AM
  [ # 34 ]
JaapJ schreef:

Bij mijn gewone 2 liter type 1 zat er een ontluchtingsnippeltje op één van de slangen die in/uit het schutboard kwam. Bij mijn V6 heb ik dat nog niet bekeken.
Ik heb 2x een interieurkachel moeten laten vervangen bij een XM, en dat kostte mij nog geen 150 all in. Misschien een tip en/of een hart onder de riem voor het geval je het alternatief (zelf kloten) niet ziet zitten…

Ik ga checken voor ontluchtingsnippel, wie weet moet ie gewoon ontlucht worden Smile en ik ga rondbellen hier in de buurt wat het laten vervangen kost - ik houd wel van een klusje, maar niet in de regen cool smirk Wordt vervolgd, ik laat de afloop weten !

Profiel  
 
ArjanH
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 11-01-2011

- XM 2.0 TCT VSX Automaat
- XM V6 12V Exclusive Automaat
Gepost: 13 januari 2011 10:06 AM
  [ # 35 ]
ArjanH schreef:

Ik ga checken voor ontluchtingsnippel op kachelradiateurslang, wie weet moet ie gewoon ontlucht worden Smile

Gecheckt: de TCT heeft een ontluchtingsnippel, de V6 niet. Overigens kun je bij de TCT bijna niet bij de slangen op het schutboord, bij de V6 kun je er goed bij Smile

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9566
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 januari 2011 11:23 AM
  [ # 36 ]
Dirk de Pirk schreef:

De stroming wordt bepaalt door je pomp en niet door de zogenaamde “thermosyfonische circulatie”

Uiteraard wordt bij de XM de circulatie verzorgd door de waterpomp.
Ik wilde alleen maar aangegeven dat elk warmte-afgevend apparaat, dat doorstroomd wordt door een vloeistof, zoals radiateurs maar ook CV-radiatoren, op die wijze wordt aangesloten, zodat de natuurkundige verschijnselen zoals genoemd, dan bijdragen aan een goede circulatie.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 13 januari 2011 11:47 AM
  [ # 37 ]

ik denk wel dat dat klopt hoor Rene, ik denk ook dat we wellicht nu al HEt woord van 2011 hebben gevonden Smile

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9566
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 januari 2011 11:56 AM
  [ # 38 ]

Hoe zo, deze term is net zo oud als de thermodynamica.
Heb toevallig in het verleden iets geleerd op dat gebied.

Trouwens, gassen gedragen zich net zo, warm stijgt, koud daalt.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 13 januari 2011 01:25 PM
  [ # 39 ]
Dirk de Pirk schreef:

Het maakt volgens mij niets uit hoe je `em spoelt .
Het beste kun je `em natuurlijk 2 kanten op spoelen , dus eerst van`t bovenste pijpje naar de onderste en daarna om evt. proppen weg te krijgen de andere kant op .
Wel de goede slangen weer op de juiste pijpjes aansluiten natuurlijk Wink
De stroming wordt bepaalt door je pomp en niet door de zogenaamde “thermosyfonische circulatie” Shocked .

Als er ergens een verstopping zit, kan die er makkelijker uit aan de kant dat die er in is gekomen. Vooruit lukt blijkbaar niet zo goed, vandaar de verstopping, dus beter achteruit er uit.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 13 januari 2011 02:39 PM
  [ # 40 ]

Als er ergens een verstopping zit, kan die er makkelijker uit aan de kant dat die er in is gekomen. Vooruit lukt blijkbaar niet zo goed, vandaar de verstopping, dus beter achteruit er uit.

Zeker weten,maar dan moet je wel weten hoe de stroming is .
Zou dan, zoals je al aangaf ,kijken waar de slang vanaf de pomp naar de aanvoerbuis loopt .
En aangezien dat bij de V6 blijkbaar bijna onmogelijk is , zou ik persoonlijk niet moeilijk doen en `em dan maar 2 kanten op spoelen.

Ik wilde alleen maar aangegeven dat elk warmte-afgevend apparaat, dat doorstroomd wordt door een vloeistof, zoals radiateurs maar ook CV-radiatoren, op die wijze wordt aangesloten, zodat de natuurkundige verschijnselen zoals genoemd, dan bijdragen aan een goede circulatie

Zou kunnen , maar `t blijft een aanname natuurlijk.
Kan alleen dat “syfonisch” niet plaatsen.
Als musicus ken ik wel “symfonisch”, maar daar zal`t wel niet mee te maken hebben. Laughing

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
ArjanH
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 11-01-2011

- XM 2.0 TCT VSX Automaat
- XM V6 12V Exclusive Automaat
Gepost: 13 januari 2011 05:14 PM
  [ # 41 ]

Was ist eine “thermosyfonisch“ arbeitende Maschine? Was versteht man unter einer „Preinfusion“? Solche Fragen bildeten den Auftakt, denn diese Prinzipien sind heute Standard bei der führenden Espresso-Technik, und genau hier liegt der Auftakt einer jeden Schulung, die sich um die Kaffee-Zubereitung dreht. Übrigens sind thermosyfonisch arbeitende Maschinen mit einem Wärmetauscher ausgestattet, der hilft, die Arbeitstemperatur konstant zu halten. Bei der Preinfusion handelt es sich um die Befeuchtung des Kaffees mit Dampf vor dem eigentlichen Brühen. Damit wird der Kaffee verdichtet und gibt seine Geschmacksstoffe besser frei.
http://kultur-geniessen.de/content/view/165/14/

cool smirk

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43454
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 13 januari 2011 05:16 PM
  [ # 42 ]

Nu maar even in het Nederlands doen dan?

Voor het afvoeren van warmte is water geschikter dan lucht (het heeft namelijk een hogere specifieke warmte). Hierom zijn de meeste motoren watergekoeld. Het water circuleert door speciale leidingen of watermantels, die rondom de cilinderwand en cilinderkop lopen. De warmte die vrijkomt bij de verbranding gaat door die wanden van de cilinder en de cilinderkop naar het water. Het verhitte water wordt minder dicht en beweegt zich naar boven (door convectie), naar de bovenbak van de radiateur. het hete water gaat door de radiateur heen naar beneden en wordt gekoeld door de luchtstroom die ontstaat als de auto rijdt. Deze wijze van koelen staat bekend als het ‘thermosifon-systeem’ en om convectie te verkrijgen, moet de bovenbak van de radiateur hoger geplaatst zijn dan het cilinderblok.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 13 januari 2011 05:22 PM
  [ # 43 ]
ArjanH schreef:

Achter het blok ter hoogte vd middenconsole gaan 2 slangen (diameter cm of 4) boven elkaar door het schutbord. Komen van rechterkant (als je er er voor staat) van het blok. Ik ga er van uit dat dit de kachelradiateur-slangen zijn. Deze slangen zijn beide handwarm, zeker niet heet blank stare.

Als beide slangen niet warm zijn lijkt mij dat niet te kloppen. De ene is aanvoer en de ander afvoer, toch? Als de aanvoer al niet warm is zal de afvoer dat ook nooit worden, neem ik aan? Ik heb dit probleem ook gehad en met een nieuwe thermostaat is het een heel stuk beter geworden. Misschien zit ik er naast hoor of lees ik ergens over heen.  Wink

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 13 januari 2011 06:07 PM
  [ # 44 ]

Een nieuwe thermostaat helpt alleen als, de oude thermostaat niet goed meer sluit, daardoor je koelwater niet op temperatuur komet en daardoor je kachelradiateur niet warm wort. Aangezien TS’ koelwater keurig naar de 90 garden gaat, is dat het probleem niet.

Waarschijnlijk heeft TS te weinig doorstroming door de kachelradiateur, dan gebeurt hetzelfde als wanneer jij thuis de kraan op de radiator bijna dicht draait: toevoerleiding wordt niet heet maar lauw, afvoer haalt waarschijnlijk lauw nog niet eens.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 13 januari 2011 07:06 PM
  [ # 45 ]

Bij mij werd de motor ook wel warm volgens de meter, maar de slangen naar de kachelradiator niet. Maar goed wat ik zeg, daar heb ik niet heel veel kaas van gegeten.

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook