Totaal aantal Berichten: 92
- C4 (2004-heden) 1.6 16V VTS Coupe
Mede Citroën-rijders,
ik was vandaag bij de citroën garage om even een mattensetje af te halen en daar werd me iets verteld wat me niet helemaal lekker zit. Ik vertelde de garagist dat ik vorige week een C4 coupé had gekocht enz. Vervolgens kwamen we op het hele Xenon gebeuren uit en keek hij me afkeurend aan. Hij zei dat xenon niks was op een C4 coupé en dat als dit kapot zou gaan dit me zo’n 1300 tot 1400 euro zou gaan kosten. Ikzelf vond het nogal ongeloofwaardig en had het idee dat hij het had over het systeem waardoor de koplampen draaien, overigens geloof ik ook niet dat dit systeem het eerdergenoemde bedrag zou moeten kosten.
Daarnaast heb ik het idee dat de hoogteverstelling van de xenon verlichting niet goed is. Nou las ik een bijzonder stukje op dit forum waarop stond dat dit aan het asbaklampje of aan het aanstekerlampje zou liggen. Ikzelf moest er eigenlijk om lachen omdat ik me niet kon voorstellen dat een auto zo complex in mekaar is gezet. Graag zou ik jullie mening erover hebben.
Gr
Dat van het asbaklampje kan wel kloppen. Dat weet ik van Peugeot, dus dat zal ook bij Citroen kunnen voorkomen. Dat lampje maakt onderdeel uit van een stroomkring waar meer apparaten opzitten. Ik weet alleen niet meer precies wat, hoogteverstelling zou goed kunnen maar de dashboardverlichting zou er ook wel bij kunnen zijn. Wanneer je daar een storing in hebt, moet je niet vergeten even de asbakverlichting te controleren. Als die kapot is dan die even vervangen.
Ervaring met xenon en meedraaiende lichten heb ik niet.
Soms zijn garagisten net mensen, iets waar ze niet zo dol op zijn daar kunnen ze nogal op afgeven.

Totaal aantal Berichten: 220
- ID/DS Dspecial
De koplampen zijn idd duur omdat schijnbaar de ballast van het Xenon er in vewerkt zit!
Maar waarom zou het stuk gaan ik heb zelf berline exc met meedraaiend xenon deed het ook niet was sensor van hoogteregeling maar dan draait ie ook niet meer mee!
Verder is het niets anders dan andere auto’s dus beetje lullig van een dealer om het zo over te brengen!
Dus geen zorgen maken en lekker gaan tuffen en genieten van het meedraaien;)
Greetz Martijn

Totaal aantal Berichten: 583
- C4 (2004-heden) II -THP 155 EGS (Exclusive)
- C3 II - 1.2 Vti (exclusive)
Ik ben het met Martijn eens. Geen zorgen maken en lekker gaan tuffen en genieten van het meedraaien! Ik heb zelf ook een 4 jaar oude Berline met meedraaiende Xenonkoplampen. 1x een storing gehad in de hoogtesensor. De sensor is toen onder garantie vervangen, maar de storing is ook zelf te verhelpen door de contacten van de aansluitkabels schoon te maken. Op mijn nieuwe C4 heb ik het weer besteld. Als je de luxe eenmaal gewend bent wil je nooit meer zonder.
** Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding… **

Bedankt voor jullie reacties! wel wil ik jullie nog vragen hoe het nu zit met die seriële schakelingen met het lampje van de asbak enz. Heb namelijk vandaag gecheckt of het lampje van de asbak en van de aansteker werkte en in het geval van de asbak werkte deze gewoon. Bij de aansteker brandde geen lampje. Ik ga er vanuit dat wanneer deze wel werkt de ring om de aansteker moet gaan branden? Betekent het overigens dat indien enkel het lampje van de aansteker stuk is de hoogteverstelling van de lampen evengoed niet werkt?
Daarnaast beweert de dealer eveneens dat de lampen ook handmatig moeten kunnen worden afgesteld? Ik heb net als bij andere auto’s gekeken of er een wieltje of iets dergelijks was om de stand van de lampen te wijzigen maar heb niks kunnen vinden. Ik ben overigens ook vrij zeker dat dit ook niet handmatig kan. Mochten er mensen zijn die hier meer van af weten laat het me vooral weten, ben ik weer een stap dichter bij de oplossing!

Totaal aantal Berichten: 1295
- 2CV 2cv6 special
Daar zit idd geen wieltje want dat is niet nodig aangezien je automatische hoogteregeling hebt! deze zet de lampen automatisch goed bij belasting (lading, extra pasagiers) in de auto.
Met Handmatig bijstellen zullen ze wel het bijstellen van het lichtbeeld bedoelen dit is iets voor b.v. met apk of na ongeluk als er een nieuwe lamp unit geplaatst is of iets dergelijks.
Wel een beetje jammer dat je garagist je nieuwe trots zo doet afkraken, proeft een beetje naar jalousie.
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Totaal aantal Berichten: 196
- C4 (2004-heden) 110 eHDI EGS Ligne Business
- C2 1.4 Attraction
De xenon lampen kunnen inderdaad handmatig in hoogte afgesteld worden. Onder de motorkap zit op de behuizing van de lichten een kunststof imbus (bij mijn wit van kleur), waarmee je de basis instelling van de lampen in kunt stellen. Gewoon de auto voor een muur zetten met de verlichting aan, en voorzichtig draaien en je ziet de lampen omhoog of omlaag gaan. Doe het niet te grof, maar elke avond een klein stukje (kwart slag ofzo) en kijken vervolgens of er veel tegenliggers zijn die naar je seinen. Als ze beginnen te seinen, draai je de imbus een stukkie terug. Zo heb ik het ook gedaan, omdat ik de instelling af fabriek (en gecontroleerd bij de dealer) veel te laag vond.
Door de hoogte sensoren op de voor- en achteras, zal de auto de boven geschreven basisinstelling handhaven.
De sensoren willen wel eens stuk gaan. Bij mij is de achtersensor al 2 maal vervangen. Of er 1 stuk is kan de dealer in een paar minuten constateren door de C4 aan de computer te hangen.
Als een sensor stuk is gaat de verlichting in een noodstand, dat houdt in dat de lampen helemaal omlaag staan en niet meedraaien in een bocht.

Top bedankt voor jullie goede reacties!! Antwoorden waar ik wat mee kan, wat ik tenslotte alleen wil weten is, hoe weet ik nu of die hoogtesensor wel of niet goed werkt en of dat mijn lampen wel of niet goed staan afgesteld? Ja sorry maar heb de auto net één week en een hoop dingen ben ik allemaal nog niet van op de hoogte. Ik denk dat ik aankomende week even langs de Citroën dealer in Uden rij om daar even één en ander na te vragen. De dealer hier in Cuijk moedigt ook niet echt aan om langs te rijden.

- 2CV 2cv6 special
Dat testen van de hoogtesensoren klinkt als een klusje voor de Lexia bij de dealer. Ze zullen de parameters van de hoogtemeter kunnen aansturen.
Andere manier van testen is iemand in de de auo zetten en dan de auto op contact zetten en lichten aan, als het goed is zie je dan de koplampen meteen een kleine correctie maken.
Nu weet ik alleen niet 100% zeker of dit bij de c4 werkt, bij de c5 wel.
Test het eens, baat het niet dan schaad het niet, bij de dealer kost het ook meteen weer geld!
Hoe is het trouwens met je mattenset, zat het knopje voor ze vast te leggen er nu bij?

Waar moet ik precies aan denken als we het hebben over een Lexia? Wat het ook is het klinkt wel als een goed alternatief! Die mattenset is trouwens perfect! Had hem van de week opgehaald en zag er keurig uit, bij de bestuurdersmat Citroen C4 er in geborduurd. Helaas zatten de knopjes er niet bij dus dat blijft voor mij nog steeds iets waar ik naar op zoek ben. Jammer genoeg is het een groot mysterie waar die dingen te krijgen zijn. Heb Bart Ebben ook al gebeld maar die zei ook al dat ze deze niet hadden. Ikzelf kan er met mijn verstand niet echt bij aangezien er in elke C4 die naar de sloop gaat toch van die dingen in moeten zitten??? Kwestie van eruit trekken, aan mij verkopen en opgelost?!?

Als de hoogte sensor niet werkt, dan zullen de xenonlampen in de ‘noodstand’ gaan staan, ze blijven dan helemaal beneden en het lichtbeeld schijnt niet verder dan zo’n 3-5 meter voor de auto. Ook draaien ze niet meer mee, zoals hierboven al eens beschreven. Tevens zal het verklikkerlampje voor het stadslicht gaan knipperen en komt er in het display te staan: ‘hoogteregeling verlichting defect’ (of iets dergelijks, ik weet niet meer precies wat voor tekst er dan staat.)
Dus ik gok dat er bij jou niets aan de hand is, anders had de auto dit je wel verteld.

@JLFME, aha, dan denk ik inderdaad dat het bij mij wel goed zal zitten ja. In mijn geval draaien de lampen namelijk nog gewoon mee en geeft de auto geen storing. Ik had zelf alleen het idee dat de ze erg hoog staan en meer naar de borden schijnen als naar de weg. Waarschijnlijk zal dit aan mij liggen aangezien ik nog niet op echt hele donkere wegen geweest ben. Overigens heb ik nog geen last van seinende tegenbestuurders gehad dus het zal allemaal wel loslopen.. @JLFME, jij misschien een oplossing voor de haakjes van de matten?

Het lijkt of de koplampen te hoog staan, maar dat is niet zo. Dit komt omdat de xenons een ander lichtbeeld geven dan de normale koplampen. Bij mij worden de wegwijzers langs de snelweg helemaal tot bovenaanverlicht, terwijl er nog nooit een tegenligger op mij geseind heeft dat mijn lampen te hoog afgesteld staan. Dus ik zou ze fijn laten staan en genieten van de bak met licht die je hebt.
Voor de haakjes heb ik helaas ook geen oplossing.

- 2CV 2cv6 special
Lexia of Proxia is de naam van de computer die de citroen dealer gebruikt voor uitlezen van de computer, testen van parameters enz.
Ik heb even gekeken en volgens mij heb ik de schroefdopjes gevonden , citroen bestel nummer: 7584 E1
Kosten incl. btw €0.35 centen

@2cvMaarten, kan ik dit bestelnr gewoon bij de Citroën dealer doorgeven en dan zouden zij deze moeten kunnen bestellen of? Ik zou ze het liefst zelf online bestellen indien mogelijk maar dat zal wel weer niet gaan. Is er evt ook geen mogelijkheid om dit via een Peugeot dealer te bestellen aangezien PSA dezelfde onderdelen levert? Er zit hier namelijk een grote Peugeot garage dus dan bestel ik ze nog het liefst daar ipv dat ik naar de Citroën dealer in Cuijk ga om mezelf daar vervolgens weer eerst eens de grond in te laten boren.

- 2CV 2cv6 special
Dit nummer kan je gewoon aan de dealer geven.
Waarschijnlijk kan je het ook gewoon bij peugeot bestellen, ik vermoed dat de matten daar met een zelfde systeem vast liggen.
Zou het gewoon eens proberen!
En vergeet niet dat niet iedere dealer het zelfde is.