Hallo,
Wij hebben sinds een tijdje een citroën XM Turbo. We zijn er erg blij mee en hij rijdt heerlijk. Maar nu is ws de turbo kapot. Wit/grijze rook uit uitlaat en alle olie ineens weg.
Mijn vraag is waar vind ik een andere en wat zou dat kosten. Wie kan mij antwoord geven?
Alvast bedankt Erwin
Het betreft een XM 2.0i turbo amb.automaat bj 1993
Hoi Erwin,
Turbo`s zijn duur.
Als je googelt kom je wel revisiebedrijven tegen , waar je de oude kan inleveren tegen een gereviseerde , maar ook dat is prijzig .
Persoonlijk zou ik sloperijen aflopen tot je een goede vindt.
Ik had olielekkage een tijd geleden van een turboleiding , kon gelukkig nog gelast worden.
Maar eh.., heb je geen lekke koppakking?
Die witte rook en zo duidt op KV verbranding.
Hoe gedraagt de motor zich ?
Loopt `ie op 2 of 3 poten ?
Heb je “mayonaise ” aan de binnenkant van je olievuldop?
Borrelt het belletjes in je expansievat?
Reageert je turbo nog wel op vol gas of doet `ie niets meer?
Wat meer info aub.; zo kunnen we niet veel zeggen.
XM TCT Ambiance`94
Het kan best wel hoor dat de turbo kapot is en voor een enorm grijs/wit rookgordijn zorgt. Ik weet dat, helaas uit ervaring.
Maar meer info is wel zo prettig omdat een andere turbo op 2 manieren duur is:
Een gereviseerde zit al zo rond de €1.100,-.
En als je mazzel hebt is het een dag werk. En dan bedoel ik heel veel mazzel. Dus dat alles netjes los komt.
Je zegt dat alle olie ineens weg is? Hoe bedoel je; ineens weg?
Wim,
Disciplus Simplex
je weet met dit soort symptonen nooit of het de turbo of de kop is, ik zou met de diagnose beginnen; compressiemeting
Ouwe mopperkont
wimb schreef:
Een gereviseerde zit al zo rond de €1.100,-.
Bij mijngrossier.nl heb je voor die prijs ook een nieuwe
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Is een turbo watergekoeld? Nee toch?
Omdat `ie witte rook heeft?
Heb zelf een turbo , maar hoe die gekoeld wordt weet ik eigenlijk niet .
Dacht gewoon door de lucht .
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Natuurlijk is die turbo watergekoeld.
Op de foto kun je de wateraansluitingen niet zien, wel de olie aanvoer (het pijpje) en de afvoer. Daartegenover zit de water aan- en afvoer.
Wim,
Disciplus Simplex
citroen23 schreef:Bij mijngrossier.nl heb je voor die prijs ook een nieuwe
Da’s ongehoord goedkoop: €946,-. Als ik me echt verveel, ga ik maar ‘ns zo’n nieuwe plaatsen. Preventief natuurlijk.
Wim,
Disciplus Simplex
Dikke kans dat je alsnog een revisie exemplaar krijgt hoor
Ouwe mopperkont
Ben nog steeds niet overtuigd Wimb, ben misschien wat eigenwijs.
Volgens mij wordt de turbo veel te heet om watergekoeld te zijn.
Olie is de koeling en smering van de turbo, vandaar het na laten draaien van de motor, anders verbrandt de olie door de hitte van de turbo met als gevolg een vastloper.
De smering stopt zodra de motor uit gaat.
Kan me ook niet herinneren, toen `ie los lag, dat er KVleidingen liepen.
De olie wordt wel gekoeld , omdat die uit het gekoelde motorblok komt.
Wel bestaan er zg. intercoolers ( niet standaard op de XM), om de warme uitlaatlucht voor hergebruik weer af te koelen voor ze naar de inlaat van de turbo gaat.
De zg. “witte rook “is waarschijnlijk grijze rook , veroorzaakt door verbranding van de turbo-olie die enorm heet is en daardoor een grijze kleur krijgt.
Dat duidt inderdaad op een kapotte turbo, waarbij de olie intern lekt en verbrandt.
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94














































Totaal aantal Berichten: 43456
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dirk, er bestaan veel meer auto’s met een watergekoelde turbo. Ook vele Saab’s hebben dat bijvoorbeeld. Olie dient ter smeering, het “water” om de boel te koelen. Een turbo kan roodgloeiend worden zonder koeling immers. Die intercooler heeft ie volgens mij trouwens wel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
waterman schreef:Die intercooler heeft ie volgens mij trouwens wel.
Klopt.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
edit mod; Quote gewist. Het quoten van het voorgaande bericht is onzin.
Is een soort radiateur toch? Waar zit die?
XM TCT Ambiance`94
Waar denk je? Voor je radiateur natuurlijk.
En als je bij een TCT van boven op de turbo kijkt zie je een metalen buis recht omhoog gaan, die is voor de koelvloeistof. Het enige dat vloeistof gekoeld is, is de behuizing rondom het lager.
Ik heb nu 3 keer m’n turbo uit- en ingebouwd, dus dit weet ik echt heel erg zeker.
Wim,
Disciplus Simplex




























Totaal aantal Berichten: 9566
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Dirk de Pirk schreef:Wel bestaan er zg. intercoolers ( niet standaard op de XM), om de warme uitlaatlucht voor hergebruik weer af te koelen voor ze naar de inlaat van de turbo gaat.
Elke XM TD is wel standaard voorzien van een intercooler.
Een intercooler is een lucht/lucht-warmtewisselaar, waarin de door de turbo gecomprimeerde en dus opgewarmde inlaatlucht weer wordt teruggekoeld, waardoor een betere vulling ontstaat.
Deze intercooler zit voor de radiateur gemonteerd.
Als je XM voorzien is van airco, zitten er zelfs 3 warmtewisselaars achter elkaar gemonteerd.
Als eerste dus de condensor, als tweede de intercooler en als derde de radiateur, van voor naar achter gezien.
De turbo van een TD is overigens niet watergekoeld.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Aha , dan moet ik er ook 3 hebben , zal morgen eens kijken.
Dat van die pijp daar staat me wel wat van bij Wimb., dacht dat dat de retour van de olie was.
Ga ik ook morgen even bekijken.
Je zal wel gelijk hebben.
Dus de TD heeft geen waterkoeling?; zijn die turbo`s anders en zo ja , waarom ?
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94