





















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Op mijn linker display krijg ik steeds de mededeling dat de kofferklep open staat. Ik ben op zoek naar de schakelaar die dit signaleert.
Ik weet dat er 2 schakelaars zijn die kijken of de kofferklep open staat. De ene is een kantelschakelaar die in de binnenkant van de klep zit. Deze kantelschakelaar zorgt voor de verlichting in de achterbak en voor de signalering aan de VC.
Er moet een tweede zijn die het alarm voor het linkerdisplay geeft. Als ik naar de elektrische schema’s kijk, moet die schakelaar in de klep zitten. Wie kan mij precies vertellen waar?
Volg je hart, gebruik je hoofd.




























Totaal aantal Berichten: 9561
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Voor zover ik mij kan herinneren zit die in de sluiting.
De schakelaar voor de verlichting is een balletje in een kunststof buisje, die bij geopende klep contact met massa maakt, daarom gaat de verlichting pas branden bij volledig geopende klep.
De schakelaar voor de signalering werkt al als de klep dicht lijkt maar niet goed in de sluitgreep valt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
In het slot in de klep dus? Zou goed kunnen dat daar iets niet helemaal jofel is, want toevallig zag ik dat die met maar 1 van de 2 moertjes vastzit. Rap aandraaien dus, en hopen dat het goed is, Bedankt tot zover.
Volg je hart, gebruik je hoofd.




























Totaal aantal Berichten: 9561
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Yep.
Als je de klep alleen al ontgrendelt door de knop in te drukken, krijg je namelijk al de melding dat de klep open is.
Daarvoor hoef je ‘m feitelijk niets eens te openen.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik heb de bekleding eraf gehaald en het even onderzocht. In het slot zit inderdaad een schakelaartje. Bij dichte klep wordt daar een palletje ingedrukt, en ik vermoed dat die dan contact zou moeten maken. Maar of ik nu dat knopje wel of niet indruk, maakt echter niets uit: er is een oneindige weerstand tussen de twee polen aan het andere eind van het snoertje. Conclusie schakelaartje stuk.
Het gekke is alleen dat als ik het stekkertje tussen schakelaar en draadboom loshaal, ik dan geen melding krijg dat de klep open staat. Ik heb dat geprobeerd met sleutel op contact en met draaiende motor, maar nog niet rijdend. Zou er nog een voorwaarde zijn dat de auto moet rijden om een alarm te geven?
Het kan natuurlijk ook dat ik een draadbreuk heb in de kabelboom door de rubberen harmonica tussen klep en achterstijl van de auto. Maar dan snap ik weer niet waarom ik geen weerstand meet als ik eht schakelaartje indruk, of los laat. Dat én de schakelaar stuk is, én de draadboom tegelijkertijd geloof ik niet zo in.
Volg je hart, gebruik je hoofd.


Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 31-08-2008
- XM Break 2.0i 16v
- C3 1.4 Selection
Brian,
Alarmpje werkt bij contact aan, het maakt niet uit of je met of zonder draaiende motor rijdt of stilstaat.
Wat betreft het meten; is het geen breek ipv maak-contact?
"Beter spijt van iets wat je gedaan hebt, dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt"
Alsof je spijt zou kunnen krijgen van het rijden in een XM…




























Totaal aantal Berichten: 9561
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
whiteshepard schreef:Wat betreft het meten; is het geen breek ipv maak-contact?
Als het een breekcontact is, dan is de schakeling “fail-save”.
Zowel een niet goed sluitend contact als een draadbreuk levert dan een melding op.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986


Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 31-08-2008
- XM Break 2.0i 16v
- C3 1.4 Selection
Oh ja, da’s waar ook…
Brian, heb je ook de kabel doorgemeten met het schakelaartje eraf?
Misschien (Citroen kan wel eens gek doen) zit er een kortsluitbruggetje in het stekkertje zodat, als je de schakelaar eraf haalt -of in de fabriek nooit erop doet omdat ze wel de hele kabelboom leggen, maar in die bepaalde uitvoering geen deuralarm zit- je niet de foutieve melding krijgt dat je klep open is…
"Beter spijt van iets wat je gedaan hebt, dan spijt van iets wat je niet gedaan hebt"
Alsof je spijt zou kunnen krijgen van het rijden in een XM…






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Vanwege het fail-safe principe ging ik er van uit dat geen-contact een waarschuwing geeft, dus ook een draadbreuk. Een breek contact is dat dan toch? Maar nu ben ik zover, dat ik helemaal geen waarschuwing meer krijg. Gisteravond niet met stekker eraf, niet met stekker erop en palletje ingedrukt en niet met stekker erop en palletje los.
Vanochtend ook geen waarschuwing bij het rijden.
Als ik naar het elektrische schema kijk, lijkt het erop dat het een maak contact is, maar daar durf ik niet helmaal op te vertrouwen. Wat ik nog even kan proberen is de stekker eraf en aan de kabelboom even de twee contacten kortsluiten door er een ijzerdraadje in te steken. Zo omzeil ook een eventueel kortsluitbruggetje.
En ik kan even kijken of er spanning op de kabel staat.
Volg je hart, gebruik je hoofd.




























Totaal aantal Berichten: 9561
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik heb trouwens iets soortgelijks met de schakelaartjes in de sluitingen van de motorkap.
Krijg ik ook geen melding van.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
De schakelaar is stuk. Als ik het uiteinde van de kabelboom kortsluit met een ijzerdraadje krijg ik keurig de melding “Kofferklep open”.
En als ik het schakelaartje doormeet blijf ik oneindige weerstand krijgen of ik eht schakelaartje nu indruk of niet.
Nu op zoek naar een nieuwe schakelaar.
Volg je hart, gebruik je hoofd.




























Totaal aantal Berichten: 9561
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Als die van een Break type 1 hetzelfde is, heb ik er wel 1 voor je.
Past in een envelop, dus zo opgestuurd.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
€23,25 bij de dealer!
Wie heeft er nog één liggen?
Volg je hart, gebruik je hoofd.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
René Jongejan schreef:Als die van een Break type 1 hetzelfde is, heb ik er wel 1 voor je.
Past in een envelop, dus zo opgestuurd.
Je was wel heel snel. Ik zal even uitzoeken of het dezelfde is. Zo ja, dan graag.
Volg je hart, gebruik je hoofd.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
De schakelaar voor klep open-dicht bij een Type II break is hetzelfde als de schakelaar voor de motorkapverlichting in een Type I. Dus als je die hebt liggen René, graag, als iemand anders die nog heeft liggen hoor ik het ook graag.
(Artikelnummer 633933)
Volg je hart, gebruik je hoofd.




























Totaal aantal Berichten: 9561
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Brian schreef:Artikelnummer 633933
Dit is niet de schakelaar van de motorkapverlichting, deze brandt namelijk met de normale verlichting mee bij geopende motorkap.
Dit schakelaartje zit ook in elke sluiting van de motorkap voor de melding “motorkap open”.
Zal morgen even moeten zoeken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986