1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Plaatdelen spuiten
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 21 januari 2011 01:17 PM

Beste,

Ik had vandaag een discussie met mijn spuiter voor het plaatwerk, zoals jullie weten wordt de oude godin gespoten in de kleur zwart en het dak donkergrijs metallic.


De deuren (staal) zijn allemaal behoorlijk strak, dit komt doordat ze waarschijnlijk zeer recentelijk zijn aangepakt ( nieuwe onderbakken, etc). Daar hoeft niet veel aan te gebeuren.

De achterschermen en voorschermen worden allemaal van polyester en zijn dus nieuw. Keienbak,en voorste kentekenplaathouder zijn ook van polyester.

Voorklep (alum.) is ook bijzonder strak. De achterklep(staal)  komt van een ander en wordt helemaal strak gemaakt.

Alles wordt zowel aan de binnenzijde als buitenzijde gespoten.

Kortom: weinig plamuurwerk.
Ik had altijd vernomen dat de plaatdelen op de auto dienen te worden gespoten c.q glad getrokken. , echter de spuiter ( veel ervaring) zegt dat de plaatdelen los van de auto gespoten kunnen worden.

Laat eens horen wat jullie ervaring is.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 januari 2011 01:18 PM
  [ # 1 ]

het strakmaken dient OP de auto te gebeuren anders komt het niet goed met de sluitnaden en kieren. Eerst afhangen, dan strakmake en daarna kan je de delen los halen en spuiten. Alleen die volgorde werkt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
DS Am(b)rulance
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 243
Geregistreerd: 29-09-2006

Gepost: 21 januari 2011 03:03 PM
  [ # 2 ]

En neem alle (lees:veel)  tijd voor het afhangen voor het strakmaken. Bepaalt voor een groot deel het eindresultaat. Na het spuiten valt er wat dat betreft weinig meer te corrigeren. En vergeet niet de spuiter te zeggen (of doe het liever zelf) dat hij na het strakmaken de deuren weer demonteert door het losschroeven van het ONDERSTE scharnierpunt, dus niet de bovenste. Bovenste scharnierpunt is nl het ijkpunt voor het weer afhangen van het plaatwerk na het spuitwerk en als dat verstelt wordt kun je weer helemaal opnieuw beginnen….

Profiel  
 
CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007

- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 21 januari 2011 06:06 PM
  [ # 3 ]

Wel eens gesproken met een spuiterij die aardig exclusieve klassiekers van een nieuw laagje verf voorzien en die zouden een DS eerst afhangen en strak maken op de auto, daarna alle plaatwerk delen plat spuiten. (dus deuren plat leggen) Dan krijg je het mooiste resultaat.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4973
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 21 januari 2011 07:16 PM
  [ # 4 ]

Heb je er wel eens over gedacht om het lakwerk zelf te doen SPAM?

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 21 januari 2011 08:02 PM
  [ # 5 ]
Han S schreef:

Heb je er wel eens over gedacht om het lakwerk zelf te doen SPAM?

In het verleden wel eens gedaan, echter ik heb daar geen plezier aan nono

De rest vind ik prachtig om te doen, maar lakwerk met het straktrekken en weer mooi maken is gewoon niet mijn ding Smile

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 21 januari 2011 08:11 PM
  [ # 6 ]

Nog een vraag:

Waarom kan ik niet hetzelfde resultaat bereiken als de delen gespoten zijn voor ze worden opgehangen/gericht?

Is de kans op beschadiging dan groter?

Als je de portieren fatsoenlijk moet spuiten dan maak je ze geheel kaal, dus verwijderen: raammechanisme, sloten, handgrpen, scharnieren, etc.

Als ik de boel laat straktrekken en in de primer plaatsen zie ik wel een mogelijkheid om ze af te hanegn. Echter wil ik ze in de gewenste kleur spuiten dan moet ik de spullenboel verwijderen om niet alles onder de lak te krijgen. En om nu de zaak allemaal af te plakken , vooral bij het sluitmechanisme is toch niet zoals het hoort huh

Ik zie hier op het forum veel topics staan over mensen die complete plaatdelen omhabegn van de ene op de andere auto, hoe gaat dan. Dan zit je toch met hetzelfde effect…

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 21 januari 2011 08:15 PM
  [ # 7 ]

Strak maken gaat altijd voor spuiten. Andersom werkt niet.

Citroen!

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4973
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 21 januari 2011 09:05 PM
  [ # 8 ]

SPAM, de ruiten met geleiders en mechanisme kunnen er gewoon uit blijven bij het afhangen. Die ruiten zijn stelbaar en dat kan later. Alles is uitvoerig af te stellen, met kooimoeren die schuiven, met vulplaatjes onder de scharnieren etc. Dat stel je allemaal zodanig af dat het precies klopt. Je hoeft dan alleen de spatschermen er af te halen waarbij de rubbers op zijn plaats blijven zitten en dus met montage alles weer in dezelfde stand komt.

De portieren haal je er af door de onderste stelbout (zoals eerder gezegd) te lossen en na het sluiten komt de deur weer exact op dezelfde manier terug op de stijlen.

Dat wil je niet allemaal doen met een afgelakte auto, de kans op beschadiging is groot en ik heb bijvoorbeeld twee portieren met behoorlijk geweld in vorm moeten brengen omdat ze ‘scheluw’ waren. Doe je ook liever niet met een afgelakte deur.

Denk er om dat als je de portierruiten er weer in gaat hangen dat dit een lastig werkje is als je de volgorde niet aanhoudt, met name de achterportieren. Ik laat eerst het ruit in het portier zakken tot helemaal beneden, dan gaan de beide geleiders op hun plek en daarna het mechanisme. Daarbij heb je die kunststof wig nodig die je vond, die is om de klem omwijd te krijgen waar de onderkant van het ruit tussen moet. Als laatste plaats je de raamsnor en het rubber aan de bovenkant van het portier, de ruit kan nog een stuk lager als je dat blokkeerdingetje op het mechanisme verwijdert met dat stalen wigje. Daar zit wel een moertje achter dus met een schroevendraaier loshalen lukt meestal niet, ff ringsleuteltje 8 er achter.

Profiel  
 
hansvdw
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 112
Geregistreerd: 15-09-2008

- ID/DS Dspecial
Gepost: 21 januari 2011 09:27 PM
  [ # 9 ]

hallo SPAM,

als je de deuren los strakmaakt en dan laat spuiten, kan het gebeuren dat na het afhangen er geen vloeiende lijn ontstaat. Om dit te voorkomen is het beter om de spullen strak te maken, af te hangen (en dan eventueel corrigeren). Daarna alles er afhalen en dan laten spuiten. Ik vind het voordeel van losse delen spuiten dat ook alles gespoten is en dezelfde kleur heeft. Laat je het spuiten van verschillende onderdelen nog gemonteerd, dan krijg je toch de overgangen te zien.

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 22 januari 2011 09:27 AM
  [ # 10 ]

Ik geloof dat ik de verwarring begin te snappen Smile

Als ik met iemand praat over spuitwerk, en ik noem de term “strak maken” dan weet hij dat hij de platdelen nog moet bewerken voor ze gespoten worden. Te weten: mogeijk uitdeuken, plamuren, schuren en de primer.

De mensen op het forum hier bedoelen met “strak maken” de plaatdelen zodanig op het chassis plaatsen dat de delen keurig met elkaar in verhoudinge zijn, te weten: overgangen van de plaatdelen, tussenliggende voegen, etc.

En dan heb je dezelfde woordspeling als eis en ijs Laughing

Het is weer helemaal duidelijk:

- Eerst afhangen van de plaatdelen
- Dan spuiten ( met het nodige voorwerk).

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 januari 2011 09:46 AM
  [ # 11 ]

NEE dus!

EERST afhangen, dus naden en kieren netjes krijgen, te beginnen met het plaatsen van de beide voordeuren. Als AL het plaatwerk netjes op de auto hangt, DAN ga je terwijl dat plaatwerk dus nog steeds OP DE AUTO HANGT, de boel voorbewerken. Dus, uitdeuken, de lijnen er in schuren enz enz. Dat doe je dus met het plaatwerk OP de auto!! Als alle deuken er uit zijn, de lijn er van voor tot achter goed in zit, enz enz, dan haal je de delen weer los van de auto en pas dan ga je de boel spuiten.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 22 januari 2011 10:38 AM
  [ # 12 ]

Toch weer makkelijk al die communicatie Wink

Volgens mij is het nu wel duidelijk en gaan we voorzichtig aan maar eens beginnen.

We houden elkaar op de hoogte…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 januari 2011 10:42 AM
  [ # 13 ]

SPAM, het is dus belangrijk dat je eerst de beide voordeuren perfect sluitend in het chassis krijgt. Dan de achterportieren, het kofferdekeksel. Dan de achterschermen. Daarna pas de neus. Tip: ik monteer de voordeuren altijd met de ramen en sloten nog in de deur, zodat je zeker weer dat alles mooi aansluit. fluitende ramen zijn een pain in the ass…Als alles mooi hangt en sluit sloop je pas alles uit de deur.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 22 januari 2011 10:45 AM
  [ # 14 ]
waterman schreef:

SPAM, het is dus belangrijk dat je eerst de beide voordeuren perfect sluitend in het chassis krijgt. Dan de achterportieren, het kofferdekeksel. Dan de achterschermen. Daarna pas de neus. Tip: ik monteer de voordeuren altijd met de ramen en sloten nog in de deur, zodat je zeker weer dat alles mooi aansluit. fluitende ramen zijn een pain in the ass…Als alles mooi hangt en sluit sloop je pas alles uit de deur.

We gaan ervoor tongue wink

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 22 januari 2011 11:16 AM
  [ # 15 ]
SPAM schreef:

Ik zie hier op het forum veel topics staan over mensen die complete plaatdelen omhabegn van de ene op de andere auto, hoe gaat dan. Dan zit je toch met hetzelfde effect…

Dat klopt helemaal, en daarom geldt ook bij 95% van alle DSen die je op straat ziet rondrijden dat het plaatwerk niet mooi op elkaar aansluit. Ik zie bijna nooit een waarbij alles klopt. Moet je maar eens op gaan letten!

Jij hebt dus de mogelijkheid om het wel netjes te krijgen, als je tenminste bovenstaande raad opvolgt. Smile

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook