Aan de voorzijde van de keienvanger van mijn DS (1967) zit tussen de rubber stootblokken een extra plaat gemonteerd, inclusief een extra slingergat en een keurig rubber aansluitprofiel.
Heeft iemand enig idee wat de functie van die plaat is ? Volgens nuancier.fr is het een typisch kenmerk van auto’s uit 1966/1967, maar er staat niet bij waar deze ‘deflecteur’ voor dient.
zie bijgaande plaatjes.
De achterliggende vraag is natuurlijk of ik dit plaatdeeltje moet hergebruiken bij de vervanging van de keienbak.
Als het iets met aerodynamica van doen heeft, dan is dat wel te overwegen. Tenslotte gaat het om de laatste twee jaar van de tweede neus, waarin de puntjes nog even op de i zijn gezet alvorens naar een nieuw type ovver te stappen.
Het loopt trouwens nog niet echt storm met de reacties op mijn vraag. Wel 107 bekijkers, maar verder absolute radiostilte. Misschien weinig tweedeneuzers op het forum - of misschien is de vraag niet belangwekkend genoeg.
Ik heb mijn vraag ook voorgelegd aan Docteur Danche, en die heeft netjes geantwoord dat hij geen flauw benul heeft van de functie van het extra plaatje.
Tenslotte: velen zijn mij voorgegaan, maar nu ben ik ook maar eens begonnen aan een plaatwerkrestauratie. Auto in de schuur, plaatwerk eraf gehaald, en eerst maar eens begonnen met een beetje opknappen van de ondergrond waar de bijgewerkte plaatdelen weer op moeten komen.
Ik heb mij laten vertellen dat dit een plaat is om een keienvanger van het derde type DS aan te passen voor het tweede type.
Zelf heb ik een identieke plaat gebruikt om mijn DS van het derde type om te bouwen naar een tweede neus.
Dit spaarde voor mij de kosten uit van een goede keienvanger en het spuitwerk.
Verder heb ik idee of dit ergens toe dient als extra plaat over de keienvanger heen.
Groet Joop
Eens een DS altijd een DS.

Totaal aantal Berichten: 113
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Het antwoord weet ik ook niet, wel dat deze plaat idd op de ‘66 en ‘67 modellen zat gemonteerd, kijkende naar foto’s in het boek van Jan de Lange. In dit boek staat ook beschreven dat de tweede neus (nieuwe voorkant met gewijzigde luchtinlaten, bumper en keienvanger) tot doel had de aërodynamica te verbeteren, dus jouw theorie lijkt me best aannemelijk.
Succes met het aanpakken van de body!
Helaas weet ik de functie ook niet, maar ben ook benieuwd of iemand hier een antwoord op heeft.
Ik blijf het wel even volgen!

Totaal aantal Berichten: 839
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
hoi, mijn 67-er met weinig niet orgineels erop heeft de extra plaat ook.
Onderbouwd de stelling dat deze plaat iig in dit bouwjaar geleverd is.
Stroomlijning lijkt logisch maar het zou ook de windinlaat iets minder kunnen laten zijn en daarmee
de warmteontwikkeling in de winter kunnen bevorderen ??
Ja Robbert, dat klopt allemaal, maar het blijft wel een beetje speculeren.
Ik heb begrepen dat er op dit forum zeer deskundige DS kenners rondwaren - ik denk bijvoorbeeld aan een Waterman of een DriverD. Misschien dat die ons enige opheldering kunnen verschaffen ...
De reden dat ik benieuwd ben naar de bedoeling van dit plaatdeel is dat ik de keienvanger vervang voor een nieuwe, en ik moet besluiten of ik het extra plaatdeel mee overzet. Zo ja, dan moet er ook iets aan uitgedeukt worden en daar heb ik onvoldoende gereedschappen en vaardigheden voor.

Totaal aantal Berichten: 108
- ID/DS ds 20 hydraulique
- ID/DS ID19f
- HY H72 oprijwagen
Ik onderschrijf de reactie van Joop. Heb even geen afbeeldingen bij de hand, maar een kinnebak voor een tweede neus heeft de brede luchtinlaten en het slingergat in de voorkant van de keienvanger. Dit bestaat uit één geheel. De kinnebak die op de foto staat is een kinnebak voor de derde neus, welke geschikt is gemaakt voor de tweede neus. Bij de derde neus is de kentekenplaathouder hier op geschroeft. Die is met een tweede neus bumper overbodig nu de kentekenplaat op de bumper gemonteerd is.
vriendelijke groet,
Mark
ex: ID19 Break 1961 SL-71-PK, DSpecial5 1973 12-YB-42, DS19 Pallas 1965 FN-44-96