Kijk, daar heb ik wat aan. Ga er gauw maar eens mee aan de gang, je ziet wel dat ik niet echt een fanatieke sleutelaar ben als het om de motor gaat, rest heb ik niet zo’n problemen mee… maar, genoeg tijd om nog veel te leren!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Doe eens een basis cursus!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ja is een goed idee, heb al eens een DS21 uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet, maar motorisch zelf niets aan gedaan…
Als student heb ik ‘t nu te druk met andere dingen, maar vind het wel leuk om zelf te kunnen sleutelen. Heb ook al wel redelijk wat ervaring met Tractions, daar kom je veel makkelijker bij…
Vandaag weer eens in een andere DS gereden, merk toch wel veel verschillen met andere DS-en als ik de mijne vergelijk…
heb nu in een 70-er DS21 gereden en in een 68-er DS21, maar beide komen anders op me over dan mijn Dsuper, die lijkt wat “zweveriger” te sturen en veren, waar het precies aan ligt weet ik niet… iemand noemde motorsteunen, banden….
Het lijkt me goed de auto naar de DS garage te brengen en alles eens te laten nakijken en afstellen, ze rijdt niet verkeerd maar ik heb ‘t idee dat het nog allemaal net iets beter kan!
Wat is dan allemaal af te stellen? Zelf kwam ik op deze lijst:
-Ontsteking
-Kleppen stellen
-Bakolie verversen
-Uitlijnen voor en achterwielen
-LPG verstuiver/carburateur afstellen (stationair toerental op gas is nu 1000 t/pm… lijkt me wat hoog voor een DS?)
-Koppeling-> is daar iets aan te stellen?
-Handrem zo afstellen dat de blokjes ook weer daadwerkelijk iets raken (hoe kan ik dit zelf doen?)
Is het stuur/stuurhuis af te stellen?





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Uitlijnen voorwielen kun je met zelfgemaakte tool: kan veel schelen!
Slijtage voorbanden ok? Normaal ietsje buitenzijde verder gesleten.
Stuurhuis is af te stellen als montage niet volgens voorschrift gebeurd is.
Verder is er een ‘appeltje’, zoekfunctie gebruiken: staat al veel over geschreven.





























Totaal aantal Berichten: 10632
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Koppeling is ook veel aan te stellen. Zie WPHB.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
achterremmen kan je niet uitlijnen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>















Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Miel, wat echt een heel erg groot verschil voor je zal zijn is dat je die verschrikkelijke vredesteins wisselt voor Michelins.. Onder mijn eerste DS (die ook uit Borculo kwam) zaten ook de vredestein classics nogwat. Daar heb ik 2 maanden mee rondgereden en er toen XVS-en onder gedaan en ik had een totaal anders rijdende DS..(in heel erg positieve zin) Je weet niet wat je jezelf tekort doet!














































Totaal aantal Berichten: 43463
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Vreetfestijn = troep. Eerst banden, dan de rest!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En als iemand mij dan met financiele middelen wil sponsoren???
Ik heb gisteren met een DS met Michelins gereden, dat maakte inderdaad enorm veel uit… mijn vaders DS21 staat ook op Vredesteins, die rijdt ook strakker dan de mijne, maar minder dan die op Michelins. Ik ga eerst maar de techniek helemaal in orde maken en als deze banden versleten zijn, dan kijken we wel weer verder…
Als student moet je soms keuzes maken, je kan niet alles 100% hebben zoals je dat wil met een dergelijk beperkt budget, ik hoop dat jullie daar toch enig begrip voor hebben…
Eens,
.komma















Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Je vraagt wat je kan doen om je DS beter en lekkerder te laten rijden, dan zijn de banden het eerst aan de beurt. Ze veert anders, stuurt anders, rolt anders, klinkt anders etc. etc, Mocht je er toch over denken, neem de iets duurdere XVS, XASen zijn goedkoper maar die rij je in 20.000km op, terwijl de XVS-en die nu op m’n voorwielen zitten al 40.000km meegaan en ik ga daar de 60.000km wel mee halen.
FF sparen Miel, 500 euri voor een paar XVS voorbanden en 200 voor XZX-en achter. Je wilt DS rijden, dat kost nou eenmaal geld
Ja, klopt… maar een fijn stuurwiel ipv deze afgebrokkelde lijkt me ook iets wat het comfort verhoogt..
Verder slaat mijn HD pomp te vaak aan, dus zal wel nieuwe hoofdbol worden… het bekende verhaal he, je koopt een oude auto en bent de eerste maanden bezig om het achterstalling onderhoud van je vorige eigenaar weg te werken…















Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Daar geef ik je geen ongelijk in, het is ook een hobby dus altijd leuk als er wat te wensen over blijft Als je goed zoekt is er best voor een leuk prijsje aan een goed stuur te komen, de DS zou ik uit laten lijnen, ik weet in Amsterdam een banden bedrijf die heel veel DS-en uitlijnen (iedere DS in A’dam heeft daar wel op de uitlijnbrug gestaan volgens mij)en dat kost ook niet de wereld. (maak je er een dagje uit van) De bakolie kan je verversen maar daar ga je kwa rijgedrag niet veel merkbaar voordeel halen. Kleppen stellen en een grote beurt doe je om de 10.000km. Doorsmeren om de 5000km. En iedere maand 50 piek in een potje voor fatsoenlijke banden. Als ik je eens zie mag je wel een rondje in mijn DS doen












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Maar je gaat niet besparen op veiligheid. In regen hebben de vreetfestijns een 4 to 10 meter langere remweg!!!!!!!!
Eerst banden!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>