Ik weet dat het normaal is als de hydrauliek pomp bij stationair draaien ongeveer eens in de 15 seconden aanslaat, maar als mijn auto in de hoogste stand staat slaat deze veel vaker aan… en maakt altijd een beetje een licht gierend geluid, is dit normaal of is deze toch versleten?





























Totaal aantal Berichten: 10632
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Normaal gesproken slaat die in de hoogste stand juist veel minder vaak aan. Vreemd.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
genoeg LHM in het voorraadvat ???
Walter
Meten is weten , gissen is missen












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
15 sec is te vaak! Eerst hoofdbol checken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>















Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
In mijn beide DS-en hoor jem zo eens in de 40/45 seconden. Dat is normaal volgens mij. Dat gierende geluid in de hoogste stand lijkt me te weinig LHM.. kijk es in je voorraadvat als tie in de hoogste stand staat, volgens mij zie je dan de bodem en een hoop schuim belletjes….












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
45 seconden is acceptabel. Toen alles nieuw was moest hij stationair rustig 5 minuten stil zijn…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb een 10000-km beurt boek geregeld en zelf wat technische tekeningen uitgeprint, en vandaag lekker met de DS bezig geweest.
Buiten werkzaamheden als afhangen deuren, plekjes bijwerken en eea (b.v. schakelstangen) smeren ben ik me ook in de hydrauliek gaan verdiepen. Er was een wartel die helemaal niet goed aangedraaid was, daar leek ie wel te lekken en misschien ook lucht te zuigen?
Die heb ik losgemaakt en daarna goed vastgedraaid, LHM peil was niet extreem laag maar wel “aan de min”, daar een sloot LHM bij ingedaan en maar weer een nieuwe poging gedaan; euvel verholpen! In de rijstand slaat de pomp elke +/- 50 seconden aan, en ‘t kan aan mij liggen maar volgens mij komt ze ook sneller omhoog…






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
10.000-km-beurt-boek klinkt goed, hoe kom ik daar aan?
Volg je hart, gebruik je hoofd.





























Totaal aantal Berichten: 10632
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat is een hele mooie tijd! Mijn DS had in de rijstand 8 seconden. Ik ben dus al erg blij dat m’n sm de 25 haalt!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Brian,
de citroenclub organiseert regelmatig workshops. Eén er van is een 10.000 km beurt. Als je je daar voor opgeeft, krijg je ter plaatse een boek waarin deze beurt beschreven wordt.
Ik heb inmiddels een cursusboek van die 10.000 KM beurt te leen, lukt aardig zelf allemaal moet ik zeggen!






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Dat vermoeden had ik al, maar ik heb, in de vier jaar dat ik nu een DS heb, nog geen mogelijkheid gezien die cursus te volgen, helaas. Maar ja, baan, jonge kinderen en studie gooien tot nu toe roet in het eten.
Het zou mooi zijn als je zo’n boek ook bij de club zou kunnen open zonder cursus.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Het doen van een 10.000 beurt leer je niet uit een boek!
Bv kleppen stellen is een fijne gevoelskwestie, die je niet leert uit een boek. De nuance wanneer de klep echt op 0,15 staat is een gevoel dat je moet leren. Zo zijn er meer dingen. Waar precies de pen voor de ontsteking zit en hoe dan verder te gaan etc. Het gevoel wanneer je de bougie er scheef in of uit draait en de draad kapot draait. Hoe vast zet je de bougie. Hoe vast zet je de boutjes en de centrale bout van het oliefilter etc. etc.
Het is niet mijn doel om mensen af te schrikken om zelf te sleutelen, maar het is wel een vak.
Het boek wat wij uitgeven heeft als doel achtergrond info te geven en een geheugen steun te zijn.
Uiteraard als je een zeer ervaren sleutelaar bent, dan heb je de cursus niet nodig, maar dan heb je ook dat boek niet nodig. Dan kom je er ook met het WPH wat makkelijk te koop of te downloaden is.
Dus doe echt de cursus, of laat je in het begin helpen door iemand die wel genoeg ervaring heeft. Of ga naar de sleuteldagen en doe het daar stapje voor stapje. Ga bv naar een sleuteldag om te leren hoe je de kleppens stelt en een andere keer voor de ontsteking.
Dit jaar zal “Het Duifje” in het kader staan van korte workshops over de DS, we denken aan de volgende workshops:
kleppen stellen!
Ontsteking stellen
wiel verwisselen.
basis begrippen onder de motorkap
uitlijnen
en iets met uitdeuken of plamuren.
Zullen wel allemaal korte workshops worden, waar je het niet echt leert, maar wel een indruk krijgt.
Hou de aankondigingen op de site van de DS club in de gaten om te zien hoe je je tzt kan opgeven.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het doen leer je niet uit een boek, maar als je een 10.000km beurt wil doen met een ervaren sleutelaar, die echter geen DS-ervaring heeft, zou het wel heel makkelijk zijn om het erbij te hebben. Maar ja, we zullen het nu met alleen het WPH en het forum moeten doen.
Zodra er een 10.000km-beurt-cursus gepland staat op een dag dat ik ook kan, zal ik me zeker aanmelden.
Volg je hart, gebruik je hoofd.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Duifje is leuk!









Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
@Brian: Misschien is een sleuteldag iets voor jou? Kun je doen en leren.
Edit: Eerst lezen dan schrijven, Egbert schreef dit al.