1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Aanslaan hydrauliekpomp….
MielcitrofielDS
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 454
Geregistreerd: 26-09-2010

Gepost: 25 januari 2011 09:14 PM

Ik weet dat het normaal is als de hydrauliek pomp bij stationair draaien ongeveer eens in de 15 seconden aanslaat, maar als mijn auto in de hoogste stand staat slaat deze veel vaker aan… en maakt altijd een beetje een licht gierend geluid, is dit normaal of is deze toch versleten?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10632
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 januari 2011 12:52 AM
  [ # 1 ]

Normaal gesproken slaat die in de hoogste stand juist veel minder vaak aan. Vreemd.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 26 januari 2011 08:38 AM
  [ # 2 ]

genoeg LHM in het voorraadvat ???

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 januari 2011 10:44 AM
  [ # 3 ]

15 sec is te vaak! Eerst hoofdbol checken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
CLL Martin
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007

- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Gepost: 26 januari 2011 11:17 AM
  [ # 4 ]

In mijn beide DS-en hoor jem zo eens in de 40/45 seconden. Dat is normaal volgens mij. Dat gierende geluid in de hoogste stand lijkt me te weinig LHM.. kijk es in je voorraadvat als tie in de hoogste stand staat, volgens mij zie je dan de bodem en een hoop schuim belletjes….

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 januari 2011 04:20 PM
  [ # 5 ]

45 seconden is acceptabel. Toen alles nieuw was moest hij stationair rustig 5 minuten stil zijn…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
MielcitrofielDS
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 454
Geregistreerd: 26-09-2010

Gepost: 26 januari 2011 06:17 PM
  [ # 6 ]

Ik heb een 10000-km beurt boek geregeld en zelf wat technische tekeningen uitgeprint, en vandaag lekker met de DS bezig geweest.
Buiten werkzaamheden als afhangen deuren, plekjes bijwerken en eea (b.v. schakelstangen) smeren ben ik me ook in de hydrauliek gaan verdiepen. Er was een wartel die helemaal niet goed aangedraaid was, daar leek ie wel te lekken en misschien ook lucht te zuigen?
Die heb ik losgemaakt en daarna goed vastgedraaid, LHM peil was niet extreem laag maar wel “aan de min”, daar een sloot LHM bij ingedaan en maar weer een nieuwe poging gedaan; euvel verholpen! In de rijstand slaat de pomp elke +/- 50 seconden aan, en ‘t kan aan mij liggen maar volgens mij komt ze ook sneller omhoog…

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 26 januari 2011 06:34 PM
  [ # 7 ]

10.000-km-beurt-boek klinkt goed, hoe kom ik daar aan?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10632
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 januari 2011 06:36 PM
  [ # 8 ]

Dat is een hele mooie tijd! Mijn DS had in de rijstand 8 seconden. Ik ben dus al erg blij dat m’n sm de 25 haalt!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
hansvdw
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 112
Geregistreerd: 15-09-2008

- ID/DS Dspecial
Gepost: 28 januari 2011 09:21 PM
  [ # 9 ]

Brian,

de citroenclub organiseert regelmatig workshops. Eén er van is een 10.000 km beurt. Als je je daar voor opgeeft, krijg je ter plaatse een boek waarin deze beurt beschreven wordt.

Profiel  
 
MielcitrofielDS
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 454
Geregistreerd: 26-09-2010

Gepost: 28 januari 2011 09:36 PM
  [ # 10 ]

Ik heb inmiddels een cursusboek van die 10.000 KM beurt te leen, lukt aardig zelf allemaal moet ik zeggen!

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 29 januari 2011 12:52 AM
  [ # 11 ]

Dat vermoeden had ik al, maar ik heb, in de vier jaar dat ik nu een DS heb, nog geen mogelijkheid gezien die cursus te volgen, helaas. Maar ja, baan, jonge kinderen en studie gooien tot nu toe roet in het eten.
Het zou mooi zijn als je zo’n boek ook bij de club zou kunnen open zonder cursus.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2990
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 29 januari 2011 11:45 AM
  [ # 12 ]

Het doen van een 10.000 beurt leer je niet uit een boek!
Bv kleppen stellen is een fijne gevoelskwestie, die je niet leert uit een boek. De nuance wanneer de klep echt op 0,15 staat is een gevoel dat je moet leren. Zo zijn er meer dingen. Waar precies de pen voor de ontsteking zit en hoe dan verder te gaan etc. Het gevoel wanneer je de bougie er scheef in of uit draait en de draad kapot draait. Hoe vast zet je de bougie. Hoe vast zet je de boutjes en de centrale bout van het oliefilter etc. etc.
Het is niet mijn doel om mensen af te schrikken om zelf te sleutelen, maar het is wel een vak.
Het boek wat wij uitgeven heeft als doel achtergrond info te geven en een geheugen steun te zijn.
Uiteraard als je een zeer ervaren sleutelaar bent, dan heb je de cursus niet nodig, maar dan heb je ook dat boek niet nodig. Dan kom je er ook met het WPH wat makkelijk te koop of te downloaden is.

Dus doe echt de cursus, of laat je in het begin helpen door iemand die wel genoeg ervaring heeft. Of ga naar de sleuteldagen en doe het daar stapje voor stapje. Ga bv naar een sleuteldag om te leren hoe je de kleppens stelt en een andere keer voor de ontsteking.

Dit jaar zal “Het Duifje” in het kader staan van korte workshops over de DS, we denken aan de volgende workshops:
kleppen stellen!
Ontsteking stellen
wiel verwisselen.
basis begrippen onder de motorkap
uitlijnen
en iets met uitdeuken of plamuren.
Zullen wel allemaal korte workshops worden, waar je het niet echt leert, maar wel een indruk krijgt.
Hou de aankondigingen op de site van de DS club in de gaten om te zien hoe je je tzt kan opgeven.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 29 januari 2011 12:36 PM
  [ # 13 ]

Het doen leer je niet uit een boek, maar als je een 10.000km beurt wil doen met een ervaren sleutelaar, die echter geen DS-ervaring heeft, zou het wel heel makkelijk zijn om het erbij te hebben. Maar ja, we zullen het nu met alleen het WPH en het forum moeten doen.

Zodra er een 10.000km-beurt-cursus gepland staat op een dag dat ik ook kan, zal ik me zeker aanmelden.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 29 januari 2011 12:36 PM
  [ # 14 ]

Duifje is leuk!

knuffel

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 29 januari 2011 01:45 PM
  [ # 15 ]

@Brian: Misschien is een sleuteldag iets voor jou? Kun je doen en leren.

Edit: Eerst lezen dan schrijven, Egbert schreef dit al.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook