Totaal aantal Berichten: 196
- C4 (2004-heden) 110 eHDI EGS Ligne Business
- C2 1.4 Attraction
Bij mijn C4 coupe VTS brandt bij temperaturen onder het vriespunt telkens de zekering van de koplampsproeiers door. Als ik ‘s ochtends wegrij (als het ‘s nachts gevroren heeft) en dan de ruiten schoon wil maken, doen de koplampsproeiers het al niet meer. De ruitensproeier werk dan wel goed, en ik gebruik ruitensproeier vloeistof die tot -20 graden gaat.
Gisterochtend was het weer zover, dus vandaag maar weer de zekering vervangen (20 amp, volgens het boekje). Vanavond, om 17:00 uur op stap waarbij alles normaal werkt, maar terug (rond 20:00 uur bij -3 graden) was de zekering alweer door.
Zijn er meer mensen met dit probleem, of weet iemand een oplossing?
Ik heb het nog niet aangedurfd om er een zwaardere zekering in te zetten.
Frank

Totaal aantal Berichten: 158
- C5 Tourer V6 HDI Exclusive
Als je er een nieuwe sproeiermotor in zet is het probleem opgelost. Ik heb hetzelfde gehad.

- C2 1.4 Attraction
Trekt de sproeiermotor bij koud weer teveel stroom? Ik heb het probleem alleen ‘s ochtends. Als ik bij vriezend weer de zekering gewisseld heb, heb ik de rest van de dag geen probleem. Mogelijk speelt de temperatuur in het motorcompartiment hierbij een rol.
Vaak wacht ik met sproeien totdat de motor warm is, maar dat helpt ook niet altijd.
Frank

Totaal aantal Berichten: 158
- C5 Tourer V6 HDI Exclusive
Ik denk dat als gevolg van slijtage van de motor er een te grote stroom gaat lopen. De tempratuur in het motorcompatiment kan niet van invloed zijn omdat de sproeier motor rv tussen de bumper en de buitenzijde van het reservoir zit. Ik zorg voor de zekerheid ook altijd dat het reservoir goed vol zit, zodat de pomp in ieder geval niet droog kan lopen.
Zitten de sproeierkapjes niet gewoon vastgevroren?
Bij mijn C5 is het bijna standaard om daar even een tik tegen te geven bij het krabben van de ruiten.

Totaal aantal Berichten: 92
- C4 (2004-heden) 1.6 16V VTS Coupe
Ik heb het probleem dat mijn achterruitsproeier nis doet. Je hoort het motortje wel werken maar er komt geen vloeistof vrij. Had dit eerder ook al voor maar dit zat in een zekering. Dit ook een kwestie van een zekering vervangen of een verstopping?

Totaal aantal Berichten: 75
- C4 (2004-heden) Coupé 1.6 VTi by Loeb
- C2 1.4 VTR
Dit kan duiden op bevroren ruitenwisservloeistof of verstopping van leidingen.
Het motortje wordt te warm om vervolgens de zekering te doen klappen.

- C2 1.4 Attraction
Het is niet zo dat ik de motor hoor draaien en er geen water uit de sproeier komt. De sproeiermotor doet namelijk helemaal niets.
Vloeistof is niet bevroren, want de ruitensproeier werkt normaal, en die vloeistof komt uit dezelfde tank. Leidingen/sproeiers zijn niet verstopt, want nadat er een nieuwe zekering geplaatst is werkt de koplampsproeier normaal.
Vanmiddag even gekeken of de kapjes van de sproeiers vastgevroren zijn. Dat was (nu) niet het geval. Ik heb het raakvlak van de kapjes en de bumper schoongemaakt en ingesprayed. Morgen vroeg maar eens kijken of dit effect heeft gehad.

- C2 1.4 Attraction
Gisterochtend en vanochtend geen problemen gehad, bij een temp van -2.