2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
Een ode aan de Godin.
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9392
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 27 oktober 2010 10:37 PM
  [ # 16 ]
jantje1948 schreef:

De zescylinder traction had op de voortrein ook 2 oplopende remschoenen, als ik me niet vergis.

Bijna alle innofatie die op DS ds is toegepast is op de traction geprobeerd
van remschoenen op de voortrein tot de vering aan toe.
Dit is hetzelfde als dat de techniek van de vering voor een XM ook bij de CX geprobeerd.
enz enz

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10745
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 oktober 2010 11:58 PM
  [ # 17 ]
Han S schreef:
jantje1948 schreef:

@Han: ik weet nog dat ik in ‘56 voor het eerst een DS zag, toen ik nog in Venhuizen woonde. Ik ben er wel 5 keer omheen gelopen!
@Bogaard: ik denk dat de belangrijkste reden voor de reactievrije voortrein de verticale fuseehelling is.
Als er dan een belasting tegen het wiel komt die boven het loopvlak aangrijpt is er geen moment om de fusee-as. Om dit te kunnen bereiken zijn voor de ds speciale, extra diepe, velgen ontwikkeld. Geen last meer van potholes!

Dus je woonde ooit bij mij om de hoek Jan?

Wat je reactie @ Bogaard betreft, ik krijg steeds meer het besef dat er in het begin van de jaren 50 buitengewoon goed is nagedacht over deze auto. Als je er even dieper op ingaat is het zo simpel als wat, als het hart van de fusee buiten het hart van de band valt zul je altijd reacties hebben op de stuurstangen. Bij de DS is dat perfect opgelost.

Het moest wel; in het plan van eisen stond dat de ds op de bar slechte routes nationales een 2x zo hoge gemiddelde snelheid moest halen als de concurrentie. Dan moest de wagen dus gewoon rechtuit willen, onafhankelijk van gaten en kuilen. Dat was dus ook de reden dat er een buitengewoon soepele vering ontwikkeld moest worden. Ik werd in Engeland een keer door een andere automobilist attent gemaakt op het feit dat ik met 130 km/h een platte voorband had. Ik had het niet gemerkt!
Sindsdien heb ik dus tientallen malen met hydraulische citroens op de vluchtstrook gestaan omdat ik dacht een lekke band te hebben.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25829
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 oktober 2010 10:57 AM
  [ # 18 ]
F.SvM schreef:
jantje1948 schreef:

De zescylinder traction had op de voortrein ook 2 oplopende remschoenen, als ik me niet vergis.

Bijna alle innofatie die op DS ds is toegepast is op de traction geprobeerd
van remschoenen op de voortrein tot de vering aan toe.
Dit is hetzelfde als dat de techniek van de vering voor een XM ook bij de CX geprobeerd.
enz enz

Hoe bedoel je dat? Is er een hydractive CX geleverd? Is er een CX met Mcpherson achtige vering geleverd?
Of doel je op de Diravi? Die In de SM is ontwikkeld?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43616
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Gepost: 28 oktober 2010 11:03 AM
  [ # 19 ]
bogaard77 schreef:

Hoe bedoel je dat? Is er een hydractive CX geleverd?

Ja. in 1988 is er een serie 25 GTi’s geleverd met hydractief, toen nog onder de naam “ragamo”.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9392
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 28 oktober 2010 11:45 AM
  [ # 20 ]
bogaard77 schreef:
F.SvM schreef:
jantje1948 schreef:

De zescylinder traction had op de voortrein ook 2 oplopende remschoenen, als ik me niet vergis.

Bijna alle innofatie die op DS ds is toegepast is op de traction geprobeerd
van remschoenen op de voortrein tot de vering aan toe.
Dit is hetzelfde als dat de techniek van de vering voor een XM ook bij de CX geprobeerd.
enz enz

Hoe bedoel je dat? Is er een hydractive CX geleverd? Is er een CX met Mcpherson achtige vering geleverd?
Of doel je op de Diravi? Die In de SM is ontwikkeld?

Er is op de cx ook een vijfde bol geprobeerd.
Rijdt er nu een van rond meestal werden deze modellen alleen aan bepaalde personeels leden gedaan om te testen en daarna weer in te leveren.
maar er ging er wel eens één niet terug en dan kwam ze in het reguliere cicuit.

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4982
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 06 februari 2011 11:21 PM
  [ # 21 ]

Als ik nu na vijftig jaar een DS tegenkom begint mijn hart te kloppen, ik nijg mijn hoofd en kom opnieuw onder de indruk van haar schoonheid.

Deze uitspraak vond ik bij toeval in een lang artikel over de geboorte van de Godin der godinnen:

http://www.50plusser.nl/?page=magazine&p=artikelen&article_id=746

Ik weet niet of dit al eens eerder is gepost, maar ik vind het een mooi stuk historie en kan er geen genoeg van krijgen. Ik vrees dat ik ernstig ben besmet.

Profiel  
 
MielcitrofielDS
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 454
Geregistreerd: 26-09-2010

Gepost: 06 februari 2011 11:54 PM
  [ # 22 ]
F.SvM schreef:
bogaard77 schreef:
F.SvM schreef:
jantje1948 schreef:

De zescylinder traction had op de voortrein ook 2 oplopende remschoenen, als ik me niet vergis.

Bijna alle innofatie die op DS ds is toegepast is op de traction geprobeerd
van remschoenen op de voortrein tot de vering aan toe.
Dit is hetzelfde als dat de techniek van de vering voor een XM ook bij de CX geprobeerd.
enz enz

Hoe bedoel je dat? Is er een hydractive CX geleverd? Is er een CX met Mcpherson achtige vering geleverd?
Of doel je op de Diravi? Die In de SM is ontwikkeld?

Er is op de cx ook een vijfde bol geprobeerd.
Rijdt er nu een van rond meestal werden deze modellen alleen aan bepaalde personeels leden gedaan om te testen en daarna weer in te leveren.
maar er ging er wel eens één niet terug en dan kwam ze in het reguliere cicuit.

Is dit waarom alle CX-en twee kleine lampjes bovenin het dashboard hebben, waarvan enkel bij dit exemplaar deze ook een functie heeft?

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10300
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 07 februari 2011 12:20 PM
  [ # 23 ]

Heren,

Back on topic please!

Citroen!

Profiel  
 
MielcitrofielDS
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 454
Geregistreerd: 26-09-2010

Gepost: 08 februari 2011 11:43 AM
  [ # 24 ]

Vandaag hoefde ik zelf geen ode te geven aan mijn DS, ze staat onder m’n raam (in het zicht) en een groep school kinderen liep langs:
” Papa! Papa! Kijk! Zo’n UFO-auto die jij altijd zo mooi vind, cool he!?”

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2951
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 08 februari 2011 11:49 AM
  [ # 25 ]
MielcitrofielDS schreef:

Vandaag hoefde ik zelf geen ode te geven aan mijn DS, ze staat onder m’n raam (in het zicht) en een groep school kinderen liep langs:
Papa! Papa! Kijk! Zo’n UFO-auto die jij altijd zo mooi vind, cool he!?”

 

Cool

Profiel  
 
MielcitrofielDS
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 454
Geregistreerd: 26-09-2010

Gepost: 08 februari 2011 11:51 AM
  [ # 26 ]

Zelf kende ik natuurlijk Snoek, Strijkijzer en Godin wel, maar kreeg laatst ook al een SMSje van een vriend, of ik m’n vliegende schotel niet ergens anders had kunnen parkeren… ‘t Is natuurlijk wel een beetje een UFO, nooit zo naar gekeken:)

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4982
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 08 februari 2011 11:58 AM
  [ # 27 ]

Heb je die link gelezen in post 21? Ik ben van een leeftijd dat ik me die tijd goed herinner en de verhalen die we in de garage hoorden waren soms bizar. Ik kan me niet herinneren dat er ooit een auto is geweest die zo een impact heeft gemaakt als de DS en dat zal denk ik ook geen tweede keer gebeuren.

De Porsche 356 en de Mercedes 300SL waren in de jaren 50 ook bijna bizar wat betreft de vormgeving en de techniek van de 300SL is ook vooruitstrevend. En de Amerikanen hadden ook bizarre ontwerpen die van een andere planeet leken te komen, maar de DS sloeg alles wat betreft vormgeving en techniek.

Het is alleen doodzonde dat ze die zes cylinder boxermotor niet hebben doorontwikkeld, dat was echt de kers op de taart geweest. De motor zou veel stiller zijn geweest en niets loopt mooier dan een zes of twaalfcylinder.

Nou heb ik nog wel een 265 pk Jaguar zescylinder motor staan met 80.000 km en die krijg ik er ook nog wel in, maar die draait de verkeerde kant op en met één versnelling vooruit en vier achteruit heb je dan weer niks aan die pk’s. Very Happy

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2951
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4982
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 08 februari 2011 12:38 PM
  [ # 29 ]

Dat zijn nog redelijk normale auto’s, ik bedoel meer dit:

Maar dat waren rariteiten die nooit in productie zijn gegaan. De Citroen DS was een gigantische sprong als je haar vergelijkt met de Traction Avant en er is geen enkele fabrikant die dergelijke sprongen heeft gemaakt in mijn opinie.

Profiel  
 
MielcitrofielDS
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 454
Geregistreerd: 26-09-2010

Gepost: 08 februari 2011 12:39 PM
  [ # 30 ]

De DS is gewoon een compleet afwijkende concept car, die de meeste automerken (toen en nu) enkel op een beurs zouden zetten als eyecatcher, die Citroen destijds “maar gewoon” in productie heeft genomen…

Profiel  
 
 
2 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook