























Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007
- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
knäckor schreef:Even een andere vraag: Als een garage een leenauto heeft en een medeweggebruiker rijdt daar een deuk in, krijgt de garage dan minder vergoed dan een particulier zou krijgen?
Nee. De garage moet het immers ook gewoon ‘laten’ herstellen. Het feit dat zij dat eventueel zelf zouden kunnen doen staat daar los van. Immers die auto moet daar gewoon de werkplaats in en een monteur/plaatwerker/voorbewerker/spuiter spendeert daar tijd aan. Die tijd kunnen ze dus niet aan klantenuato’s werken en is dus net zo duur als werk aan auto’s van derden. Zij houden zich aan de regels en bestellen gewoon nieuwe onderdelen en herstellen de auto zoals dat verwacht mag worden.






















Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Dan verdienen ze wel op de onderdelen.
Eveneens ben ik tevens ook.
Ja. die ze aangeleverd krijgen van de verzekeraar in een aantal gevallen…
(daardoor duurde de reparatie van mijn vaders auto drie weken: levering van een ruitensproeierreservoir via de dealer was namelijk te duur aldus de inkoper van de verzekeraar)


Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 28-05-2010
- Xsara Coupe 1.6 VTR
Ik wil geen olie op het vuur gooien maar ik heb na het lezen van dit topic toch wel vraagtekens.
vooral @waterman en @tilanus:
Staan jullie er niet wat zwart-wit in, zo komt het een beetje over? Ik snap jullie invalshoek wel, maar vraag me af of jullie geen ruimte zien voor een bredere kijk erop?
Kijk, mensen die de verzekering tillen, daar is weinig goeds voor op te brengen.
Maar aan de andere kant ben je met je youngtimer/oldtimer best wel afhankelijk van wat die verzekering te zeggen heeft als je zelf een keer schade hebt. Je kunt ervan wakker liggen of je wagentje waar je pijn en moeite ingestoken hebt en forse kosten aan gemaakt hebt, bij een schade niet gewoon total-loss wordt verklaard.
Als vanzelf verzamel je dan ‘voor het geval dat’ toch wellicht al wat onderdelen. Onder het mom van: ‘mocht de verzekering niet uitkeren, dan heb ik zelf nog wel wat’. Hoe ouder de auto wordt, zonder echt verzamelaars-status te krijgen (de BX lijkt me daar in deze tijd een uitstekend voorbeeld van), wordt het ook moeilijker de schade te laten herstellen of onderdelen voor het zelf herstellen zien te verkrijgen.
Als je dit nu eens als uitgangspunt neemt, en vervolgens beschouwen we een schadegeval, bijvoorbeeld een achterdeur bij een BX.
Als je uitgaat van de ‘correcte’ afhandeling: schade herstellen aan deur, opnieuw spuiten, terug inhangen wellicht… 750 euro.
Prima, maar ik kan me niet heel goed voorstellen dat het eindresultaat is wat de eigenaar van de auto voor ogen heeft. Die deur miskleurt mogelijk toch bij de rest van de auto, allicht is het goed gedaan, en allicht zie je het alleen in een bepaald licht toch. Mogelijk hangt de deur minder goed in. Nuja, misschien is mijn doemscenario niet van toepassing, maar bedenk wel dat je op dit moment nog niet veel arbeidsliefde oogst als je met een BX aankomt.
Alternatief: de ‘eigen’ afhandeling. Auto-eigenaar met schade heeft een deur staan op zolder. Kan deze er mogelijk zelf ‘inklussen’. De deur staat al een jaar of 5 op zolder. Ik weet de m2-prijs van zolderopslag niet, maar je kan, gezien alternatieve aanwending, niet om een bepaalde prijs heen. Stel 5 jaar lang 0,5 m2 voor die deur tegen 10 euro/m2/maand, dan is dat al 300 euro. Alleen al voor het bewaren van een deur voor eigen gebruik. De eigenaar van de schade-auto heeft ooit naar deze deur gezocht. Heeft ooit deze deur gekocht. Kosten, nou wat zal het zijn, 75 euro incl. uurloon zoeken. Dan zit je al op 375,-.
En dan moet die persoon zelf nog die deur vervangen. Voor een garagist is dat misschien 1,5 uur werk, of minder of meer, en daar bestaan kengetallen voor allicht, maar voor degene die dat zelf doet zijn die kengetallen sowieso niet van toepassing. Dat kengetal zou je sowieso keer 3 moeten doen, als je het nog niet eerder gedaan hebt. Kwa kosten gaat het dan om kengetal uren maal arbeidsloon garagist, terwijl de persoon met de schade wellicht al een hoger uurloon heeft dan die garagist.
Uiteindelijk kan de zelfklusser kwa totale kosten hoger of lager uitkomen dan het verzekeringsbedrag.
So be it. Tillen is het niet.
Tillen is het wanneer je in plaats van nieuw toch gebruikt laat overzetten door je garage, en je deelt de winst. Dat lijkt me het meest voorkomende geval.
Nuja, het is een heel verhaal, maar ik hoop dat het punt duidelijk is: je kunt er best genuanceerder over denken. De eerste lease-rijder die uit liefhebberij een reservedeur op zolder heeft staan moet ik nog tegenkomen namelijk.
En eh wat betreft Calimero… leaserijders zijn vaak de eersten die huilie-huilie doen als ze misschien 3 euro in de maand extra moeten betalen, terwijl ze al onbeperkt benzine kunnen verbruiken, terwijl ze al geen idee meer hebben van wat het bezit van een auto kost, laat staan dat ze al een idee hebben van de rompslomp bij schade.
Ik weet het, ik mag ook best wat genuanceerder gaan denken over de lease-rijder, ik ga mijn best doen.
Ik ben er heeeeeel simpel in. Mijn BX stond netjes geparkeerd op een parkeervak en een collega reed per ongeluk een deuk in met een van onze bedrijfsautos terwijl ik achter mijn bureau zat te werken. Ik wil, zonder dat ik daar veel tijd of geld aan moet besteden, een auto die eruit ziet zoals die was voor de aanrijding. En hoe het gebeurt, gebeurt het. De rest interesseert mij niet.
(Ik vind eigenlijk dat de veroorzaker de schade ‘ter goedkeuring’ moet zien te herstellen. Ik ben zowieso mijn auto een dag kwijt tijdens de taxatie in een garage, en ik ben mijn auto nog een dag kwijt op het moment van de reparatie. Dus minimaal 2 dagen alternatieve vervoer met alle rompslomp daarvan.)
mike_58 schreef:Ik ben zowieso mijn auto een dag kwijt tijdens de taxatie in een garage, en ik ben mijn auto nog een dag kwijt op het moment van de reparatie. Dus minimaal 2 dagen alternatieve vervoer met alle rompslomp daarvan.)
En daarom hoor jij op kosten van de veroorzaker tijdens de dag van de taxatie en tijdens de reparatie vervangend vervoer te krijgen.
Daarom hebben al die schadeherstellers tig auto’s op het terrein staan met heel groot hun naam erop.
Jij levert dan ook ‘s-morgens (of de dag ervoor) jouw auto in bij de schaderhersteller en jij krijgt van de schadehersteller een huurauto mee.
De schadeveroorzaker moet vervolgens de huur van die auto betalen.
Let wel: jij gebruikt die auto, dus de gebruikskosten zijn voor jou!
Ik heb nog nooit zoveel mensen tegelijk ontzettend krom zien lullen, met de gedachtengang dat ze zelfs expert zijn!
Schade is de benaming voor de waardevermindering na een voorval. Dat houdt in dat als er een deur in elkaar gereden wordt dat het verschil in waarde van de auto voor en na de aanrijding je schade is. 750euro is dan best veel, maar vaak genoeg is het schadebedrag te laag zoals sommigen helaas kunnen beamen. Een en ander hangt af van de schadeexperts die er allemaal een eigen kijk op hebben. Schade is dus absoluut niet het bedrag dat je kwijt bent om de auto te repareren, deze herstelplicht kan niet ingevoerd worden, omdat daar totaal geen juridische dekking voor is! Hoe mensen met het verzekeringsgeld omgaan is dan ook aan de mensen zelf om hun schade te compenseren. Wanneer het bedrag te laag is om schadeloos te kunnen stellen, breng je de verzekeringsmaatschappij op de hoogte en laat je in overleg een onafhankelijk schadeexpert de schade taxeren. Wanneer je het idee hebt dat verzekeringsmaatschappijen getild worden, dan kun je dat gevoel beter bij de schadeexperts neerleggen die de schade te hoog inschatten. Het is eigenlijk te zot voor woorden dat iemand die slachtoffer is van schade hier door veel mensen als pootuitdraaier neer wordt gezet! Zeker van moderators had ik dat niet willen verwachten op dit forum. Er is een verschil tussen discussieren over een onderwerp of mensen te kak zetten omdat je iets vind. Just my 2 cents, met de hoop dat er nu wat meer begrip is voor het huidige systeem en de gebruikers ervan en ik er niet scheef op aangegekeken wordt.














































Totaal aantal Berichten: 43392
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
WYD schreef:herstelplicht kan niet ingevoerd worden, omdat daar totaal geen juridische dekking voor is.
Dit juridische mogelijkheid bestaat wel degelijk. Lees het BW maar eens.
WYD schreef:van moderators had ik dat niet willen verwachten op dit forum.
Het is wel jammer dan men denkt dat een mod zijn eigen, persoonlijke, mening niet meer zou mogen kunnen geven omdat hij mod is. Een beetje zwart/wit denken vind je niet?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Wat gebeurt er met de waarde van een auto als je er zelf iets aan repareert in plaats van dat je het laat doen ?
Schijt aan originaliteit.














































Totaal aantal Berichten: 43392
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat hangt natuurlijk sterk af van HOE ie hersteld wordt!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als ik mijn BX aan jou verkoop dan zal jij er op die manier naar kijken. Als ik mijn BX verkoop aan iemand die nog geen lampje kan verwisselen en geen verstand heeft van of inzicht heeft in technische zaken dan geldt voor die persoon de regel ‘zelf doen is prutswerk, laten doen is goed’. Dan hangt de verkoopwaarde van mijn BX dus ook af van diegene die mijn BX koopt.
En als ik mijn BX aan jou verkoop dan zullen ook heel veel mensen verbaasd zijn, maar dat ter zijde.
Schijt aan originaliteit.
Ik heb bij mijn all risk verzekering iig de verplichting om herstel aan te tonen. Indien dit bij een erkende schadehersteller is dan is de nota naar de verzekering afdoende.
Voer ik zelf het herstel uit dan keren ze A een lager schade bedrag uit ivm de loonkosten en B moet ik het herstel tonen.
Tot die tijd is het erkende verzekerde bedrag verlaagt met het erkende schadebedrag.
Een WA verzekering zal die verplichting ws niet hebben. Mijn ervaring is overigens dat een schade expert prima in staat is om onderscheid te maken tussen oude en nieuwe schade.
Herstelplicht bij een all-risk verzekering is inderdaad niet iets vreemds, wanneer de schade zelf veroorzaakt is, of in ieder geval wanneer er geen verzekering van een tegenpartij bij betrokken is. Dat zijn immers polisvoorwaarden waar zelf voor gekozen is. De dekkingsgraad van andermans verzekering kun je niet kiezen, waardoor daarvoor de bepalingen gelden die gesteld worden door de bond van verzekeraars.
Een All-Risk verzekering voor een auto van 23 jaar is lang niet altijd mogelijk, bij mijn vezekering (inmiddels IAK, overgenomen van de vorige verzekeraar) in ieder geval niet. Misschien had ik verder moeten kijken. Dat ga ik in ieder geval nu wel doen.



























Totaal aantal Berichten: 8165
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Evt een klassiekerverzekring kiezen, of via Emerpark. Dat hoor ik BX rijders ook vaak opnoemen.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!