Waterslang Inlaat spruitstuk - hoe moet ie?
mano
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 16-09-2008

Gepost: 09 februari 2011 10:18 AM

Ik heb een DV2 motor in mijn Dspecial uit 70, dus met de verdeler vooraan op het motorblok.

Ik voel trillingen van de motor in het chassis gedeelte. Mijn motor bromt een beetje, zeker tussen de 3000 en 3500 toeren. Nu ondekte ik dat de waterslang die van onder het inlaat spruitstuk komt, tegen de hydrauliek leidingen aan kwam. Toen ik hier een stukje zacht rubber tegenaan deed, werd het geluid minder. Toen dacht ik, misschien zit die waterslang gewoon niet goed, en daarom zit ie er tegenaan.
De waterleiding ging links/onder langs de brandstofpomp richting waterpomp.

Dus toen heb ik de waterslang rechts van de brandstofpomp gedaan, tussen pomp en blok. Nu zit de slang niet meer tegen de leidingen, maar ligt de slang op de grote cylinder van de motorsteun, en is de brom nog steeds aanwezig - misschien wel erger. De slang maakt een kort bochtje na het inlaat spuitstuk, en de motorsetun komtie dan snel tegen.

Mijn vraag is dus, hoe moet de slang lopen? Ik heb het werkplaatshandboek al uitgespit voor een plaatje, maar helaas niet gevonden….

Zijn er nog dingen om dit probleem te vermijden?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25688
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 februari 2011 10:36 AM
  [ # 1 ]

maak even een foto. Het lijkt alsof je slang niet origineel is. Origineel gaat ie uit je inlaatspruitstuk met een haakse bocht naar het blok toe in de richting van de pomp. Met wat bochtjes volgt ie het blok.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
mano
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 16-09-2008

Gepost: 09 februari 2011 12:10 PM
  [ # 2 ]

hoi bogaard, bedankt voor je snelle reactie.

Het probleem is dat het inlaat spuitspuk erg in de weg zit dus met een foto word er niet veel meer duidelijk ben ik bang. Tenzij ik het spuitstuk er weer afhaal natuurlijk.

Ik denk wel dat de slang orgineel is. Het is inderdaad een haakse/vrij krappe bocht, een stukje verder zit een plastic omhulsel om de slang te beschermen (hitte) en met wat bochtjes gaat hij richting pomp. Maar misschien omdat hij een keer verkeerd gemonteerd is (?) zijn de bochtjes misschien niet helemaal meer orgineel en kan ik er niet uithalen of hij links of rechts van de brandstof pomp moet.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25688
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 februari 2011 12:26 PM
  [ # 3 ]

als je goed kijkt tussen pomp en blok in…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
mano
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 16-09-2008

Gepost: 09 februari 2011 12:59 PM
  [ # 4 ]

ok mooi, dan weet ik hoe die moet. Op de foto zie ik dat de slang inderdaad snel de hoek om gaat en richting pomp gaat.

Toen ik de auto kocht zat deze slang dus fout. Waarschijnlijk een tijd zo gezeten dus de bochtjes er een beetje uit getrokken en loopt de slang meer in 1 rechte lijn. Dan heeft ie dus teveel slang onder het spruitstuk en ligt ie tegen de motorsteun aan.

Bedankt nogmaals, ik kan weer verder!

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 09 februari 2011 07:55 PM
  [ # 5 ]

Hier een wat beter beeld:

Kijk anders voor meer details op mijn site bij:

http://www.SPAM/@ds/fr_18december2010.html

Succes

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 09 februari 2011 08:53 PM
  [ # 6 ]

Ik heb onlangs ook die slang vervangen, tegelijk met de waterpomp.
Nu was die oude slang bij mij ook voorzien van een (ooit witte) plastic mantel.
De nieuwe daarentegen is hetzelfde als bij SPAM.
Heeft iemand die slang al eens vervangen en hoe heeft die nieuwe slang zich gehouden?
Ik heb het idee dat die nieuwe slangen minder tegen warmte kunnen.
Waarom deden ze er vroeger anders zo’n mantel omheen?

Groeten Peter.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25688
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 09 februari 2011 10:21 PM
  [ # 7 ]

ik heb em vervangen door een immitatie. het schuimpje zat er niet op, daar een grotere rubber mof om gedaan. Houdt zich perfect.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 09 februari 2011 11:36 PM
  [ # 8 ]

daar een grotere rubber mof om gedaan.

Dat is een goed idee! ik heb het oude schuim er weer om gedaan maar dat zit slobberig en is bijna verteerd.

Peter.

Profiel  
 
mano
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 16-09-2008

Gepost: 10 februari 2011 11:49 AM
  [ # 9 ]

SPAM,

bedankt voor de duidelijke foto.

Trouwens een erg handige site (en leuk om te zien) met die fotos zo. Ga ik vaker bezoeken!

Profiel  
 
mano
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 16-09-2008

Gepost: 15 februari 2011 12:36 AM
  [ # 10 ]

nou, de slang die er bij mij opzit is niet de orginele, maar hij past echt perfect via de buitenkant, met alle bochtjes en een hitte-plastic stuk aan het eind bij de kop. helaas had ik geen mogelijkheid tot een foto. misschien van een ander type of andere auto?
ik heb het begin een stukje ingekort zodat hij niks meer aanraakt. maar even via de buitenkant gelaten en als ik weer eens bij een orginele slang tegenkom neem ik die wel mee.

kwam ook nog een vacuum aanzuigtuutje tegen onder het spruitstuk. heb hem maar afgedopt (mag nu weer mijn motor afstellen Smile
waar is dit tuutje eigenlijk voor?

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 15 februari 2011 12:48 AM
  [ # 11 ]

Orginele slang? Daar? Veel succes!
Dat tuitje kan de afvoer van onverbrande benzine zijn, of het tuitje waar de dunne slang van de carterventilatie op moet.
Misschien alsnog een foto maken?

Citroen!

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 15 februari 2011 07:35 PM
  [ # 12 ]

Volgens mij is dat “tuitje” geen vacuum, maar de afvoer voor je overschot aan benzine in je spruitsuk.

Zie onderstaandee foto.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43386
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 februari 2011 07:36 PM
  [ # 13 ]

SPAM heeft het goede antwoord gegeven en mag door voor de koelkast Laughing Dat tuutje moet OPEN zijn. Niet afdichten dus Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10513
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 15 februari 2011 08:20 PM
  [ # 14 ]

Anders verzuip je haar.

[Edit mod: wil je svp ontopic blijven en de rest aub in het café komen melden? Dank je Wink]

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
mano
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 123
Geregistreerd: 16-09-2008

Gepost: 16 februari 2011 12:34 AM
  [ # 15 ]

oeps! ik haal het dopje maar weer eraf dan!

ik probeerde een foto te maken maar omdat het blok gewoon in de auto zit met alle slangen en toestanden eromheen kwam er niet echt wat duidelijks op de foto te staan.

in ieder gavel erg bedankt voor de hulp allemaal, ik ben weer een hoop wijzer geworden!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook