Ik heb een DV2 motor in mijn Dspecial uit 70, dus met de verdeler vooraan op het motorblok.
Ik voel trillingen van de motor in het chassis gedeelte. Mijn motor bromt een beetje, zeker tussen de 3000 en 3500 toeren. Nu ondekte ik dat de waterslang die van onder het inlaat spruitstuk komt, tegen de hydrauliek leidingen aan kwam. Toen ik hier een stukje zacht rubber tegenaan deed, werd het geluid minder. Toen dacht ik, misschien zit die waterslang gewoon niet goed, en daarom zit ie er tegenaan.
De waterleiding ging links/onder langs de brandstofpomp richting waterpomp.
Dus toen heb ik de waterslang rechts van de brandstofpomp gedaan, tussen pomp en blok. Nu zit de slang niet meer tegen de leidingen, maar ligt de slang op de grote cylinder van de motorsteun, en is de brom nog steeds aanwezig - misschien wel erger. De slang maakt een kort bochtje na het inlaat spuitstuk, en de motorsetun komtie dan snel tegen.
Mijn vraag is dus, hoe moet de slang lopen? Ik heb het werkplaatshandboek al uitgespit voor een plaatje, maar helaas niet gevonden….
Zijn er nog dingen om dit probleem te vermijden?












































Totaal aantal Berichten: 25688
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
maak even een foto. Het lijkt alsof je slang niet origineel is. Origineel gaat ie uit je inlaatspruitstuk met een haakse bocht naar het blok toe in de richting van de pomp. Met wat bochtjes volgt ie het blok.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
hoi bogaard, bedankt voor je snelle reactie.
Het probleem is dat het inlaat spuitspuk erg in de weg zit dus met een foto word er niet veel meer duidelijk ben ik bang. Tenzij ik het spuitstuk er weer afhaal natuurlijk.
Ik denk wel dat de slang orgineel is. Het is inderdaad een haakse/vrij krappe bocht, een stukje verder zit een plastic omhulsel om de slang te beschermen (hitte) en met wat bochtjes gaat hij richting pomp. Maar misschien omdat hij een keer verkeerd gemonteerd is (?) zijn de bochtjes misschien niet helemaal meer orgineel en kan ik er niet uithalen of hij links of rechts van de brandstof pomp moet.












































Totaal aantal Berichten: 25688
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
als je goed kijkt tussen pomp en blok in…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
ok mooi, dan weet ik hoe die moet. Op de foto zie ik dat de slang inderdaad snel de hoek om gaat en richting pomp gaat.
Toen ik de auto kocht zat deze slang dus fout. Waarschijnlijk een tijd zo gezeten dus de bochtjes er een beetje uit getrokken en loopt de slang meer in 1 rechte lijn. Dan heeft ie dus teveel slang onder het spruitstuk en ligt ie tegen de motorsteun aan.
Bedankt nogmaals, ik kan weer verder!
Hier een wat beter beeld:
Kijk anders voor meer details op mijn site bij:
http://www.SPAM/@ds/fr_18december2010.html
Succes













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ik heb onlangs ook die slang vervangen, tegelijk met de waterpomp.
Nu was die oude slang bij mij ook voorzien van een (ooit witte) plastic mantel.
De nieuwe daarentegen is hetzelfde als bij SPAM.
Heeft iemand die slang al eens vervangen en hoe heeft die nieuwe slang zich gehouden?
Ik heb het idee dat die nieuwe slangen minder tegen warmte kunnen.
Waarom deden ze er vroeger anders zo’n mantel omheen?
Groeten Peter.












































Totaal aantal Berichten: 25688
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ik heb em vervangen door een immitatie. het schuimpje zat er niet op, daar een grotere rubber mof om gedaan. Houdt zich perfect.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
daar een grotere rubber mof om gedaan.
Dat is een goed idee! ik heb het oude schuim er weer om gedaan maar dat zit slobberig en is bijna verteerd.
Peter.
SPAM,
bedankt voor de duidelijke foto.
Trouwens een erg handige site (en leuk om te zien) met die fotos zo. Ga ik vaker bezoeken!
nou, de slang die er bij mij opzit is niet de orginele, maar hij past echt perfect via de buitenkant, met alle bochtjes en een hitte-plastic stuk aan het eind bij de kop. helaas had ik geen mogelijkheid tot een foto. misschien van een ander type of andere auto?
ik heb het begin een stukje ingekort zodat hij niks meer aanraakt. maar even via de buitenkant gelaten en als ik weer eens bij een orginele slang tegenkom neem ik die wel mee.
kwam ook nog een vacuum aanzuigtuutje tegen onder het spruitstuk. heb hem maar afgedopt (mag nu weer mijn motor afstellen
waar is dit tuutje eigenlijk voor?





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Orginele slang? Daar? Veel succes!
Dat tuitje kan de afvoer van onverbrande benzine zijn, of het tuitje waar de dunne slang van de carterventilatie op moet.
Misschien alsnog een foto maken?
Citroen!
Volgens mij is dat “tuitje” geen vacuum, maar de afvoer voor je overschot aan benzine in je spruitsuk.
Zie onderstaandee foto.














































Totaal aantal Berichten: 43386
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
SPAM heeft het goede antwoord gegeven en mag door voor de koelkast Dat tuutje moet OPEN zijn. Niet afdichten dus
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10513
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Anders verzuip je haar.
[Edit mod: wil je svp ontopic blijven en de rest aub in het café komen melden? Dank je ]
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
oeps! ik haal het dopje maar weer eraf dan!
ik probeerde een foto te maken maar omdat het blok gewoon in de auto zit met alle slangen en toestanden eromheen kwam er niet echt wat duidelijks op de foto te staan.
in ieder gavel erg bedankt voor de hulp allemaal, ik ben weer een hoop wijzer geworden!