MielcitrofielDS schreef:En ook nog originele airco…
Niet origineel. Onze dame was al wel ‘voorbereid’ (er zat al een doorvoer tussen motorruimte en passagierscompartiment en omdat het een volautomaat is was er ook al een plek voor een pomp) maar de airco is in 2007 door Richard van der Laan van Civer ingebouwd op basis van een Italiaans after-market binnendeel (op de foto zichtbaar), condensors van een Amerikaanse airco (nog in goede staat), een CX-pomp en nieuw leidingwerk. Er komt lucht van 3.6 graden uit, dus koelen doet hij prima. De pomp slaat ook alleen aan als de koelvloeistof dat nodig heeft (druksensor), je bent dus niet permanent het motorvermogen kwijt als de airco aanstaat.
Injectie (DX3), pallas, airco, volautomaat, cruise control, radio met iPodaanlsuiting, achterhoofdsteunen, trekhaak. Niet superorigineel. Wel prettig compleet.
Ik zit nog te denken over getint glas om de hitte in de zomer nog wat extra buiten te houden (alle beetjes helpen). En dan nog wat cosmetische dingen wellicht (mechanisch ben ik wel klaar), maar dan is het ook een helemaal een plaatje. Fijn detail: origineel roestvrije bodem (geen laswerk aan te ontdekken).
Kom, ik doe er nog een paar plaatjes bij.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dient de druksensor niet om de compressor te beschermen tegen te hoge of te lage druk?
Als je koele lucht wil, moet die compressor toch echt wel draaien, denk ik….
Citroen!
Al met al een zeer fraaie DS! Zuinig op zijn, zo rijk uitgerust voor dagelijks gebruik?
DriverD schreef:Dient de druksensor niet om de compressor te beschermen tegen te hoge of te lage druk?
Als je koele lucht wil, moet die compressor toch echt wel draaien, denk ik….
Uiteraard. De compressor draait en de condensors koelen en op een bepaald moment is er zoveel vloeistof (koud) en zo weinig gas dat de druk laag is. Op zo’n moment hoeft de compressor niet meer te draaien. De verdamper (binnen) neemt warmte weg van het interieur en daardoor verdampt de vloeistof weer. Daardoor wordt de druk hoger en op een bepaald moment is de druk zo hoog dat er weer gecompresst moet wroden. Zo lang er nog niet zo veel warmte weggehaald is dat dat nodig is hoeft de compressor niets te doen. Die hoeft alleen maar zoveel te draaien als nodig is. De oude compressoren (als ik het goed begrepen heb) draaiden gewoon continu zodra je de airco aanzette.
MielcitrofielDS schreef:Al met al een zeer fraaie DS! Zuinig op zijn, zo rijk uitgerust voor dagelijks gebruik?
Eerder was het onze enige auto (verder alles met deelauto (b.v. als er gepekeld was), fiets en OV), maar tegenwoordig kan dat niet meer. We rijden er niet mee als er pekel is, verder wel. Hier in Zuid-Limburg wordt alleen zoveel en vaak gepekeld en hebben we zo permanent een auto nodig dat De DS nu tweede auto is. Vakantie en langere ritten vormen dan het belangrijkste gebruik.









Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
weer wat leuks maar wel veul geld :
te verkrijgen bij : http://www.oldtimerautoradio.nl/
Als je zo’n bak al hebt, heb ik nog wel een passende Clarion radio daarvoor liggen…




Totaal aantal Berichten: 249
Geregistreerd: 29-07-2003
- ID/DS DS 21 IE Pallas
- C4 (2004-heden) 1.6 HDiF
Als je de bak niet hebt, dan heb ik die nog wel liggen.
Peter van Essen
DS 21 IE Pallas h, 1970
Renault Espace