beste mensen,
Deze vraag zal misschien vaak worden gesteld heb ook al even gezocht maar dan vind ik echt vanalles, vandaar dat ik het toch nog maar een keer vraag.
Hoe teste je bij een auto of de koppeling nog in redelijke staat is, want ik heb laatst proefgereden in een gti waarbij het al bijna genoeg was om de voet op de koppeling te leggen.
Toch had ik het idee dat ie na een stukje 50 in z’n 4 wel gewoon weg trok.
Zijn er meer dingen waaraan je een versleten koppeling kunt herkennen?
Ook hoorde ik bij het compleet indrukken van de koppeling een soort tikje, alsof er een veertje tot eind werd uitgerekt ofzo (moter niet lopend), zou dit ook iets betekenen?
bij voorbaad dank
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
dat tikje duid op niet veel
als je met draaiende motor de koppeling indrukt en je hoort een geluid zoals een koffiemolen dan heeft hij een versleten druklager
maar de koppeling zelf testen?
zet hem in zijn 3, trek de handrem aan en probeer dan weg te rijden, hoeveel gas je ook geeft de motor moet afslaan als je de koppeling laat opkomen
BMW E91 2,0 d, Renault Twingo 1.2 2004, Partner 2021 , Minarelli 50 cc 1965
de brute methode is de beste, maar niet echt goed voor je koppeling.
dus niet blijven proberen of regelmatig uitvoeren !!!!!
daarbij wel zeer betrouwbaar.
zet de auto in 5, trap de koppeling in en geef een flinke dot gas. laat de koppeling schieten.
-slaat de motor gelijk af, is ie goed
- zakt ie terug in toeren, heeeeel langzaam eerst, en dan afslaan. koppeling is bijna op zijn eind.
-zakt ie gewoon rustig in toeren eerst en slaat af als ie bijna stationair draait. koppeling is helemaal op, tijd voor een nieuwe. ![]()
![]()
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap ![]()
paso schreef:zet hem in zijn 3, trek de handrem aan en probeer dan weg te rijden, hoeveel gas je ook geeft de motor moet afslaan als je de koppeling laat opkomen
ik rij dwars door de handrem heen hoor….en die is echt niet verkeerd afgesteld ofzo. de wielen blokkeren als ik hem aantrek.
maar de manier is ook niet helemaal failproef trouwens.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap ![]()
vortex schreef:paso schreef:zet hem in zijn 3, trek de handrem aan en probeer dan weg te rijden, hoeveel gas je ook geeft de motor moet afslaan als je de koppeling laat opkomen
ik rij dwars door de handrem heen hoor….en die is echt niet verkeerd afgesteld ofzo. de wielen blokkeren als ik hem aantrek.
maar de manier is ook niet helemaal failproef trouwens.
die test in jij beschrijft kende ik niet, weer wat bij geleerd
de test die ik schreef geeft al wel een goede indicatie maar dat hij niet helemaal feiloos is dat weet ik, je hebt namelijk geen idee van hoe goed ze nog is, wel of ze het nog doet. jouw test geeft precis wel meer duidelijkheid op langere termijn
BMW E91 2,0 d, Renault Twingo 1.2 2004, Partner 2021 , Minarelli 50 cc 1965
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Re: koppeling testen
Douwe schreef:beste mensen,
*knip*
Ook hoorde ik bij het compleet indrukken van de koppeling een soort tikje, alsof er een veertje tot eind werd uitgerekt ofzo (moter niet lopend), zou dit ook iets betekenen?bij voorbaad dank
Dat tikje had ik ook! voelde je dat ook terug in je pedaal? alsof ie ineens doorschoot zeg maar?
Want bij mij begon dat ineens ook, de koppelingsplaat was nog hardstikke goed, maar minder dan 5000 kilometer nadat ik dat tikje voor het eerst hoorde en voelde had ik mn druklager en drukgroep aan gruzelementen liggen, het koffiemolen geluid kwam er ook vrij snel bij toen ik dat tikje voor het eerst hoorde.
Ik weet niet zeker of eea met elkaar te maken heeft, maar dat is mijn ervaring met het “tikje”
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

