













Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Beste allen,
Ik heb gisterenavond een DS20 station uit 1973 gekocht, rechtsgesturd, gebouwd in Zuid Afrika. Hij staat in de buurt van Kaapstad, Ik heb veel foto’s gezien, mijn schoonvader heeft er een stuk in gereden, dus ik moet het maar vertrouwen… Ik woon 1800 km van Kaapstad. Volgende week Vrijdag vlieg ik erheen en rij ik het enorme bakbeest naar huis. Hiervoor had ik een eend uit 1955 en nam ik voor zo’n rit een rolletje plakband en sleuteltjes 11, 12 en 19 mee.
Ik ken de DS nog niet zo goed, welk gereedschap, vloeistoffen etc. raden jullie mij aan om deze DS over hete vlaktes en stevige bergen naar huis te sturen? Welke kruissnelheid kan ik aanhouden?
Ik heb er erg veel zin in!
Groeten uit Afrika,
Stef




Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Beste Stef
Klinkt als een beste vakantierit van Nederland naar Zuid-frankrijk of Spanje. Daarover zijn er al diverse topics volgeschreven.
Ik denk zelf als eerste aan de diverse vloeistoffen, LHM, motorolie en koelvloeistof. Is LHM normaal verkrijgbaar in Zuid-Afrika?
Daarnaast denk ik dat, als je de DS absoluut niet kent, je er verstandig aan doet om in Kaapstad een garage te zoeken met DS ervaring en haar daar eerst maar eens een grote beurt laat geven.
Succes,
Robert
p.s.: Heb je ook foto’s…...
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dankje,
De DS is de afgelopen jaren beheerd door een bekende DS specialist met 40 jaar DS ervaring. Hij heeft een grote beurt gehad.
Hierbij wat foto’s
http://i599.photobucket.com/albums/tt73/stefsep/Citroen DS Safari/wheelarch.jpg
http://s599.photobucket.com/albums/tt73/stefsep/Citroen DS Safari/?action=view¤t=Outsidefront.jpg
http://s599.photobucket.com/albums/tt73/stefsep/Citroen DS Safari/?action=view¤t=Outsiderearview.jpg
http://s599.photobucket.com/albums/tt73/stefsep/Citroen DS Safari/?action=view¤t=Loadingbay.jpg
http://s599.photobucket.com/albums/tt73/stefsep/Citroen DS Safari/?action=view¤t=Loadingbay2-2.jpg
http://s599.photobucket.com/albums/tt73/stefsep/Citroen DS Safari/?action=view¤t=Enginebay-1.jpg
http://s599.photobucket.com/albums/tt73/stefsep/Citroen DS Safari/?action=view¤t=Roof.jpg
http://s599.photobucket.com/albums/tt73/stefsep/Citroen DS Safari/?action=view¤t=Leftrearfloorboardandchassis-1.jpg
http://s599.photobucket.com/albums/tt73/stefsep/Citroen DS Safari/?action=view¤t=Lowerchassisatrightrearwheel.jpg
http://s599.photobucket.com/albums/tt73/stefsep/Citroen DS Safari/?action=view¤t=Rightfrontchassisbehindwheel.jpg
http://s599.photobucket.com/albums/tt73/stefsep/Citroen DS Safari/?action=view¤t=Rearupperchassis.jpg
http://s599.photobucket.com/albums/tt73/stefsep/Citroen DS Safari/?action=view¤t=Rightrearwheelarch.jpg
http://s599.photobucket.com/albums/tt73/stefsep/Citroen DS Safari/?action=view¤t=wheelarch.jpg
Mooi avontuur Stef! (foto’s openen lukt trouwens niet, maar dat kan ook aan mijn satellietverbinding liggen…)
Sleutels 11 en 19 zou ik thuislaten , neem in ieder geval 8, 12 en 14 mee. (complete gereedschapskist wordt misschien lastig ivm de heenreis in het vliegtuig). Verder zoals boven beschreven genoeg (!) vloeistoffen, vooral LHM en water. Een paar knelkoppelingen voor 4,5 mm leiding plus een stukje leiding met wartels voor evt noodreparatie lijkt me zeer wenselijk, maar wrsch wordt dat lastig om daar te krijgen. Anders in ieder geval een goede kniptang en waterpomptang om evt lekke leiding af te “doppen”.(lees; oprollen en platknijpen). Stuk ijzerdraad en rol duct-tape idd ook niet verkeerd.O ja, paar losse benzinefiltertjes (kun je in de benzineleiding voor de carburateur monteren). DSsen die weinig gebruikt worden hebben vaak een hoop roest in de tank. De DS is in principe een zeer betrouwbare auto en-ondanks vele andere verhalen- is de techniek relatief simpel. (ok, een eend is eenvoudiger…) . Daar weten ze in geval van pech in Afrika wel raad mee.
Mooie rit, succes, hou ons op de hoogte,
groet
Ton
Sleuteltje 11 zou ik ook meenemen hoor, die maat kom ik in mijn snoekje regelmatig tegen. Ik zou trouwens een compleet setje steek/ringsleutels meenemen en dan niet met de vliegmachien, maar gewoon ter plaatse aanschaffen, net als een doppendoos, setje schroevendraaiers of zo’n Stanley schroevendraaier met verschillende wisselbare stiften.
En voldoende LHM, want als je een lekkende lekzak oploopt heb je daar nogal wat van nodig en ter plaatse repareren kan alleen als je reserve lekzakken bij je hebt.
Motorolie en koelvloeistof zoals hier al gezegd en neem een korte M10 bout met een moer mee voor als de oliedruksensor gaat lekken. Vind je druppels motorolie onder de auto, kijk dan of de oliedruksensor lekt, die zit onder de benzinepomp. Hangt daar olie aan, draai hem er dan uit (steeksleutel 22) en zet die M10 bout er voor in de plaats want als dat huftertje gaat lekken kan dat plotseling ontaarden in een spuiter en binnen een paar minuten is alle olie verdwenen, net als de hoofdlagers en bigendlagers.
Ik heb dat meegemaakt en was net op tijd, geen hele liter olie meer in het carter en de rest op straat. Je kunt ook een reserve drukzendertje aanschaffen want ik heb begrepen dat lekkage geen zeldzaamheid is. En gaat de centrale ‘stop’ lamp op het dahboard branden, stop dan ook onmiddelijk en onderzoek wat de oorzaak is.
En koop een paar assteunen voor als je onder de auto gaat liggen, want die wil je niet bovenop je krijgen. Paar blokjes hout er bij en je bent het mannetje.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Stukje waterslang onder de dynamo. Daar weet DS Amb(r)ulance over mee te praten. Heeft een korte lengte en 2 verschillende diameters. Vind je niet op elke straathoek.
Zie trouwens dat er grote radiateur en een overdrukvaatje op de break zit. Dat zat niet standaard in een DS20 (in Europa tenminste).
Citroen!














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dankjewel,
Misschien is dat in Zuid-Afrika zo gedaan vanwege de temperatuur? (het kan hier een stuk warmer worden dan in Frankrijk) Heb hetzelfde gezien bij MG’s hier. Ik zal het de specialisten eens vragen..





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Zou kunnen. Misschien werden de DS-en in Zuid-Afrika geleverd in de versie “Pays d’outre mer” (gebiedsdelen overzee, ofwel ingesteld op grotere temperatuurverschillen, meestal grotere hitte). Dan zou ie ook een oliebad-luchtfilter moeten hebben, en een filtertje op je hydraulique-vat, enz.
Citroen!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Edit: Filtertje op hydraulique-vat heeft ie, zo te zien. Geen oliebad-luchtfilter. Wel vreemde buitenspiegels.
Ook mee te nemen: Stuk benzineslang. Ook handig als de treiterslang (=slang van hogedrukregelaar retour naar voorraadvat) kapot gaat.
Citroen!














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dank dank dank. Ja die buitenspiegels gaan er heeel snel af.
Welke kruissnelheid kan ik aanhouden met deze DS20 en met wat voor een brandstofgebruik moet ik rekening houden?





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
120 km/u houd ie prima vol, urenlang als het moet, maar 100 km/u is wellicht wat beter voor je oren (minder windgeruis, vooral als de ruiten van de voorportieren slecht zijn afgesteld). 1 op 8-9 op benzine, denk ik.
Citroen!
DriverD schreef:Stukje waterslang onder de dynamo. Daar weet DS Amb(r)ulance over mee te praten. Heeft een korte lengte en 2 verschillende diameters. Vind je niet op elke straathoek.
Haha, da’s waar driverD, maar heb de slang destijds geheel op zijn Afrikaans gerepareerd met sikaflex en tape. Ben er zo nog van Roemenië tot Istanbul gereden. (waar ik ik gelukkig een nieuwe van jou kon monteren, merci encore )





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Citroen!