Heren,
Het is dan geschiedt: mijn ooit verzopen Godin heeft een beknopte motorrevisie ondergaan en het boeltje zit er weer in en loopt. Echter: geen geschakel van de bak!
Ik heb het nodige vervangen: centrifugaalregelaar nieuw, HD-pomp nieuw, koppeling nieuw en alle rubbertoestanden nieuw. Het blok loopt dus (nog een aardig kabaal vanwege een lekke vlampijp aansluiting; GVD moertjes waar je amper bij komt), de centrifugaalregelaar heeft ook druk, dus de HD pomp werkt naar behoren. De bak blijft echter in versnelling staan, welke weet ik niet maar verdenk de eerste versnelling. Bij bewegen van de selecteur echter helemaal niets. Dan nog natuurlijk de afstellingen van de centrifugaalregelaar en koppelingsvrijloop waar ik nog naar moet kijken (mist in mijn WPHB), maar toch zou ik moeten kunnen schakelen??
Er zit natturlijk een hoop lucht in het systeem. Ik heb de centrifugaalregelaar al ontucht en de rechtervoorrem ook (kwam amper olie uit), de rest echter niet. Kan dat effe niet vinden in het WPHB, iemand een tip?
Dus: lopende motor en gasgeven met de wielen los: snelheid. Geen enkele actie op de bak qua schakelen.
Alvast bedankt!
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2019
Heb je er al aan gedacht dat je eerst druk op moet bouwen voordat je kan ontluchten?
Ik zou eerst zorgen dat de wagen met alle vier de wielen op de grond staat, anders kun je de remmen niet ontluchten.
En na zo’n operatie kan er veel lucht in je hele systeem zitten, dat er niet na een enkele keer ontluchten uit te krijgen is. Meerdere keren ontluchten, dan gaan rijden, en weer ontluchten.
(enne, off-topic, ken je die poster niet? Vloeken is een teken van Onmacht…, die moertjes hebben ook gevoel en kunnen er niets aan doen dat jij niet het juiste gereedschap hebt) (sorry hoor)...





























Totaal aantal Berichten: 10633
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Maar…...met de wielen op de grond kan de motor niet draaien!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.









Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Als ik het goed heb wordt de koppeling ontkoppelt zodra er druk op het systeem komt (moet ie wel in z’n vrij staan natuurlijk). Dan kan die bak misschien in een versnelling staan, maar de wagen zou niet voorruit moeten kunnen vanwege de ontkoppelde koppeling. Zonder druk / selecteur in een versnelling hoort er ook geen versnelling ingeschakeld te zijn. Daarom snap ik de link met lucht niet helemaal, maar ben ook geen expert.
Naast ontluchten de basisafstelling doen, zeker als je nieuw koppelingsplaten erop hebt.
Edit: basisafstelling niet zeker, maar wel de afstelling van de gaffel, is onderdeel van basisafstelling.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Staafje tussen selecteurhandel en bloc hydraulique nog heel?
Citroen!














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
en de koppelings-handbediening onder het stuur in de juiste positie? ( naar achteren)
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ook altijd een leuke!
Citroen!
Als de dame niet gestart is, dan is er geen druk, en staat ze ook niet in de versnelling.. toch? a;s ej dan start, en er komt druk. Dan pas gaat de versnelling werken, en idd, zou ze moeten ontkoppelen.
idd ontluchten is niet handig op de krik. wat gebeurt er als je tussen 2 versnellingen in blijft? zie je de koppelingscylinder dan bewegen?
Misschien is de ontkoppelingsafstelling op de bak slecht. .
.komma
welk type ds is het eigenlijk ?
toch niet een van de eerste type’s? , die hebben een aparte pomp voor het schakelen voor/in de waterpomp
Starten doet ze dus wel, en druk opbouwen ook, denkelijk. De Centrigufaalregelaar heeft in ieder geval druk, en heb ik ook ontlucht.
Schakelen doet -ie helemaal niet: geen enkele beweging in de as etc. De koppeling is vernieuwd, dus het kan dat de ontkoppelingsafstelling, dus hefboomafstelling, niet goed is, maar ik kan voor de BVH geen werkwijze vinden om die te stellen. Ik ga morgenavond even probereb die hefboom iets te verstellen.
Dankie!
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2019












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dus als je het pookje bedient gebeurt er niks? Lijkt me dan toch blok hydraulique te zijn..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Jawel, blunder nummer 2 tijdens deze operatie: de ontluchtingsnippel van de voorraadbol! Effe ontluchten, een beetje gesteun en daarna een enorme teringherrie: koppeling slipt als de hel. Maar alles werkt! Schakelt ook prima.
Nu alleen die koppeling nog. Ik heb echt jullie hulp nodig, want die basisafstelling mist effe in mijn WPH. Wel Mecanique, ook Borg-Warner, maar Hydraulique dus effe niet.
2 dingen die ik moet weten:
1. Koppelingshefboom aftstelling basis
2. Centrifugaalregelaar basis afstelling
Ik heb dus èn een nieuwe CF èn een nieuwe koppeling. Ik heb de hefboom nu helemaal uitgedraaid zodat -ie nooit ontkoppelt, vanwege dus die herrie en slippende koppeling. Moest ik even doen om het boeltje draaiend te hebben en de bak te checken, en daarna alles ontluchten.
Ze komt ook prachtig omhoog en remt zelfs. Critisch want volgende week gaat ze op transport naar mijn nieuwe woonplaats Angouleme in France. Daar afbouwen en spuiten.
Alvast bedankt!
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2019












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Koppelings hevel basis: in gekoppelde stand moet het druklager 5mm vrij zijn van de drukgroep! ja idd je kan dat niet zien of meten. Dus op gevoel moet ie net los staan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10633
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Moet dat niet 0,5 zijn?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee. ongeveer 3 tot 5 mm. Gewoon even voelen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
In het WPHB wordt afgesteld vanuit ontkoppel-status naar het moment van ‘net’ koppelen. Hierna wordt de stelbout 2 slagen (is ongeveer 2mm) ingedraaid.
Dit moment wordt bepaald door de slinger, deze moet nog net met de hand kunnen worden tegengehouden.
In de praktijk levert dit een spelling in gekoppelde stand van ongeveer 2 mm.
PB.
Rijden als een Godin in Nederland.