bekijk de staat van de contactpunten maar eens, ingebrand?
DS 20 Pallas DY3 hydr.1972
Auto krijgt zaterdag een grote beurt, zal meteen die punten even laten vervangen…
Puntjes en rotor zijn inderdaad heel makkelijk te controleren, maar het lijkt me niet logisch dat dit ineens en eenmalig gebeurt. Bovendien maakt de motor bij 120 km/u heel wat slagen in één seconde - en slaat er dus ook heel wat over. Je zou bij ingepitte puntjes of rotor ook verwachten dat de motor stationair niet al te best wil lopen.
Ik zou daarom ook even kijken of de 12V stekkertjes op de bobine en stroomverdeler nog goed contact maken. Even eraf halen en schoonmaken is een kleine moeite. Ziet het er een beetje geblakerd uit, dan was dat waarschijnlijk de reden van je storing.
Auto loopt stationair nog prima, ook niets anders te merken tijdens het rijden… zal wel een eenmalige hik geweest zijn…















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Nog achter je probleem gekomen?
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Jups, ingebrande contactpunten. Ook meteen de condensator maar vervangen. En het flexibel stuk, de radiateur, de veerbollen, ashoezen, tripiode-hoezen en de klepdeksel maar da’s een ander verhaal Rijdt en veert als nooit tevoren!















Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Ja als je nieuwe bollen nodig had en ze zitten eronder das een andere wereld heh! Waarom geen elec. 123 ontsteking?
Als die kapot is kan je helemaal niets, deze kan je zelf bijstellen als dat nodig is. Daarnaast was ie verder nog goed en had ik nog contactpuntjes, ik vind ‘t wel leuk zo.
Nieuwe bollen maakt zoveel uit, ‘t is echt een DS qua vering nu, zaten ook van die goedkopere CX-bollen onder, die duurdere gereviseerde zijn echt ‘t geld wel waard!















Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Weer druk bezig geweest zo te zien, goed hoor! Jij kan natuurlijk een goed waren onderzoek doen, nu met de nieuwe bollen is het veer gedrag weer redelijk gelijk in vergelijking met je pa’s ID en break?
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Ja zeker, vooral dingen als “duiken met de kont” bij optrekken en het “herstellen” van de neus na hard remmen bij ‘t stoplicht zijn weer helemaal terug! ID veert ‘t lekkerst, LHS-systeem, maar m’n Dsuper komt daar nu echt heel dicht bij! Heb ook ‘t idee dat de Dsuper strakker en stabieler op de weg ligt.
Aangezien een nieuw stuur er na de beurt van laatst niet meer in zat, heb ik ‘n rol isolatietape gekocht en het stuur heel nauwkeurig ingetaped, het ziet er erg netjes uit, lijkt net het windsel van een oud type stuur en ‘t stuurt zoveel fijner zonder afbrokkelende stukjes… niet de meest perfecte oplossing, maar wel voor die tweeeneenhalve euro, dit gaat wel weer even goed!
Ik wil er wel een foto van zien, eigenlijk is dat bijna een eis, als ik zo bot mag zijn.
Zal er morgen een maken, dan zet ik meteen de nieuwe onderdelen onder de kap wel even op de foto, ook leuk om te zien vind ik!
Nou, foto’s van het stuur, zijn geen goede kwaliteits foto’s maar het idee is duidelijk!
‘t is trouwens wel een heel stuk comfortabeler dan een afbrokkelend stuurwiel!
Verder heb ik gemerkt dat de auto koud/net na starten nog wel snel weer afslaat, dat deed ie eerder niet….
Verder heb ik ‘t idee dat ie best wel rookt, en ook na 10 minuten rijden geeft ie bij volgas nog een flinke pluim en ook wat water…
te rijke afstelling van de verstuiver of carburateur?














































Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Huh? Verstuiver?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste