




















Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ik neem aan dat je een Mechanique rijdt? Mijn voorraadbol (DS21H ‘69) klapte ook een keer en ik kreeg de gekste verschijningen. Trillende of zelfs klapperende schakelpook, vreemd gedrag bij optrekken, soms niet doorschakelen of terugschakelen. Na een dag was dat weg. Ook remmen met vertraging maar dan erg agressief (dus stikstof in de leidingen). Kan wellicht geen kwaad ook even je remmen te ontluchten. Meest vervelende was ‘t sturen, dat ging heel schokkerig en de middenstand was niet goed uitgelijnd. Ik had een slechte serie, de vorige eigenaar had alle 5 bollen vervangen en bij mij gingen ze allemaal stuk. En ja, wat was ik blij dat ik de brug kon gebruiken voor die voorraadbol!
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
citroen23 schreef:Op de HD-regelaar
![]()
Merci, dat is een heel duidelijk plaatje:-)... neem aan dat je er vrij makkelijk bij komt. Ik meen steeksleutel 12?
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Steek 12 met kleine steel gebruiken, alleen beetje lossen, hoeft er niet uit!!
vlietmansje schreef:Steek 12 met kleine steel gebruiken, alleen beetje lossen, hoeft er niet uit!!
top vanaf de bovenkant neem ik aan dan…
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
Ja, zit wel diep verborgen, maar je komt er van bovenaf bij. Vooral de eerste keer kan enige verlichting uitkomst bieden om hem te vinden. En idd. een heel klein slagje los is voldoende, vooral niet helemaal losdraaien.
Even bumpen want ik vrees dat mijn voorraadbol het ook heeft opgegeven nog voordat er een meter is gereden in haar tweede jeugd. Hetzelfde nerveuze getik en het dalen van het LHM nivo met een sprong naar beneden.
Hoe is die bol het makkelijkst te verwijderen vraag ik me af, er is weinig ruimte en mijn voorste veerbollen zitten al muurvast, maar daar kun je tenminste nog een grote kettingtang op zetten.
Ik dacht na over het maken van een stuk speciaalgereedschap, er zijn tangen waarmee je een wastafelkraan kan los en vastdraaien:
Iets als de bovenstaande, maar dan de kop 90 graden gedraaid op de steel zodat je de grote moer van zo’n kraan van onderen af kunt los en vastdraaien. Als ik nou zoiets in het groot maak, iets dat om de bol grijpt en van onderen af veel kracht op de bol kan uitoefenen in radiale richting, dan moet je die bol moeiteloos kunnen los draaien. Of is er al zo’n apparaat?
Misschien kun je de zoekfunctie eens gebruiken, staat volgens mij best al het een en ander over geschreven.
Ik ben via de zoekfunctie op dit topic terecht gekomen.
Edit: ik heb al een paar discussies gevonden waar veel info staat.
Kijk eens bij post # 28!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Citroen!
Met een niet al te scherpe slagbeitel en hamer lukt het meestal ook wel
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Tuurlijk, lekker worstelen onder die auto….
Citroen!














































Totaal aantal Berichten: 43465
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Toch heb ik de afgelopen 15 jaar nooit één keer een HD regelaar uitgebouwd om een voorraadbol te kunnen wisselen. Ik verving die bollen ook gewoon van onderaf, met gebruik van een brug. Nooit langer dan een half uur bezig geweest.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Uitbouwen !! zo omslachtig heb ik het nog nooit gedaan.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Het kan ook wel, zeker als je het (veel) vaker gedaan hebt, de motorsteunen nog een beetje fris zijn, enz. Van bovenaf is gewoon een alternatief. (Had Citroën het ook niet zo in het WPHB staan?)
Citroen!