Stank
mel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004

- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 04 maart 2011 10:02 PM

Sinds paar dagen loopt de startmotor erg moeizaam rond en start hij ternauwernood terwijl hij voorheen met 1 klik liep. Als ik de startmotor laat draaien mbt startrelais dan ruik je een soort stinkbommetjes (rotte eieren) lucht. Er is geen rook te bekennen en startrelais wordt niet heet.
Die stank hangt dan vooral links voor, bij de accu, startrelais oid.

Iemand enig idee wat die stank kan veroorzaken? Accu?

C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4973
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 04 maart 2011 10:17 PM
  [ # 1 ]

Het kan de accu zijn, probeer eens te starten met de verlichting aan en kijk wat er met het licht gebeurt. Dat mag op het ritme van de startmotor wat verzwakken, maar als het ongeveer uitgaat is de accu of bijna leeg, of bijna overleden.

Profiel  
 
mel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004

- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 04 maart 2011 10:50 PM
  [ # 2 ]

Ja, inderdaad, als ik start met licht aan gaan de lampen bijna uit. Motor start nog net. Maar ik wist niet dat een accu dan zo stinkt. Is nog een gesloten accu (dus zonder dopjes ook).

C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4973
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 04 maart 2011 10:52 PM
  [ # 3 ]

In de accu zit zwavelzuur en als een van de cellen gaat pruttelen kan je dat mogelijk ruiken.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10633
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 04 maart 2011 11:53 PM
  [ # 4 ]

Ik heb die lucht een keer geroken in een cx. Bleek dat de spanningsregelaar kapot was en met 17V stond te laden. Accu overleden dus….

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
askii
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 274
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 05 maart 2011 12:49 AM
  [ # 5 ]

Wat jantje48 zegt over die cx, dooie accu door overladen, is het denk ik..heb het zelf ook in mijn DS gehad. Andere spanningsregelaar erin gezet (en sowieso accu dus) en je bent klaar. Beetje gek is alleen dat je rijdend die rotte eieren lucht blijkbaar niet hebt geroken maar pas nu je vanuit stilstand wilt starten. Regelaar kan die accu immers alleen rijdend ‘vermoorden’ om maar in de metafoor te blijven Smile Heb je niet recent een veel langere rit gemaakt dan anders waardoor de accu het te lang zwaar te verduren heeft gehad? Dan heb je hem mischien net weggezet voor hij begon te koken (=stinken).

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4973
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 05 maart 2011 12:55 AM
  [ # 6 ]

Ik zit er over te denken om een voltmeter in de DS te maken en de eerste tijd eens in de smiezen te houden hoeveel spanning ik heb tijdens het rijden want ik heb net een nieuwe accu en heb nog geen meter op de openbare weg gereden. De Paris Rhone regelaar heb ik afgesteld op tussen de 13.4 en 13.8 volt.

Waar je wel even op moet letten is of de regelaar wel geaard is want als die aarde wegvalt gaat de spanning zo naar 17 to 18 volt en is het einde van de accu nabij.

Profiel  
 
mel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004

- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 06 maart 2011 06:04 PM
  [ # 7 ]

Zojuist de motor met veel moeite weer aan de praat gekregen. Laadspanning varieert van 13,7 tot 13,9 Volt op de accupolen. Dat lijkt me prima. Nu klein rookpluimpje bij de accu gezien. Bij de cel waar dit rookpluimje vandaan kwam is de accu ook veel warmer dan bij de rest. Accu zal dus wel overleden zijn. Komende week maar een nieuwe bestellen.

Iemand suggesties voor een goede betaalbare accu voor een DS21IE?

C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4973
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 06 maart 2011 06:06 PM
  [ # 8 ]

Bosch silver, ik heb er nu drie in gebruik en die zijn geweldig wat mij betreft.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 07 maart 2011 02:50 PM
  [ # 9 ]

Het vrijkomende gas kan overigens rete-explosief zijn! (waterstof) bom

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 07 maart 2011 02:56 PM
  [ # 10 ]

Erger nog: het is knalgas, waterstofgas gecombineerd met zuurstof.
En ook nog eens in precies de meest explosieve verhouding van 2 op 1

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
mel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004

- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 07 maart 2011 03:26 PM
  [ # 11 ]

Oeps, ik lekker met m’n sigaartje d’r bij….......had dus fout kunnen aflopen.

Ik heb een nieuwe accu besteld. Ik zal de oude er dus maar uit slopen en niets meer mee doen.

C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 07 maart 2011 04:24 PM
  [ # 12 ]

Geloof er niets van.

ik denk:

of
Relais op accu?
Die koperen pootjes slijten langzaam totdat je relatief weinig oppervlakte hebt en het ding te weinig stroom doorlaat om te starten.

of
De min van blok naar accu.
Als die corrodeert, werkt het ook niet meer goed, langzaam starten en geurtjes.

Door langzaam rondgaan kun je wel je startmotor vermoorden! Die brand langzaam door omdat ie te langzaam rond gaat. Dat ruik je dus misschien wel.

Kijk even wat er gebeurt als je de plus en de min direct op de accu plaatst.

grtz.

.komma

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 07 maart 2011 04:39 PM
  [ # 13 ]

Nee. Hij brandt door omdat door te lage accu spanning de stroom enorm toeneemt. Daardoor wordt ie heel heet en smelten de soldeeerverbindingen van de koolborstels.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4973
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 07 maart 2011 05:37 PM
  [ # 14 ]
mel schreef:

Zojuist de motor met veel moeite weer aan de praat gekregen. Laadspanning varieert van 13,7 tot 13,9 Volt op de accupolen. Dat lijkt me prima. Nu klein rookpluimpje bij de accu gezien. Bij de cel waar dit rookpluimje vandaan kwam is de accu ook veel warmer dan bij de rest. Accu zal dus wel overleden zijn. Komende week maar een nieuwe bestellen.

Iemand suggesties voor een goede betaalbare accu voor een DS21IE?

Een cel die heet wordt kan niet goed zijn, uiteraard moeten ook de verbindingen van de kabels goed zijn, maar als dat geen goede verbinding is wordt het ter plekke ook bloedheet. Een accupool die niet goed is vastgezet houd je na een paar seconden starten niet meer vast.

Profiel  
 
mel
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 17-07-2004

- ID/DS DS21 IE Pallas mechanique
- C5 V6 Exclusive Automaat
Gepost: 07 maart 2011 08:50 PM
  [ # 15 ]

De rookpluimpjes die ik zag kwamen duidelijk bij de accu vandaan. Niet bij startrelais of startmotor. Bovendien zou dat volgens mij ook niet naar zwavel (rotte eieren lucht) ruiken.

De pool zelf was niet heet, het was goed aan de accu te voelen dat het 1 cel was (wel toevallig de cel onder de + pool).

C5 3.0i V6 Aut. Exclusive, 2008
Au revoir, Melchior

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook