Totaal aantal Berichten: 230
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo
Na BX en XM te hebben gereden kocht ik een jaar of 4 geleden mijn eerste DS , of jah DS een 71ér D-Super.
Toen was ik 21 jaar.
Deze liep ik bij toeval tegen het lijf en was eigenlijk best nog in goede staat.
Plaatwerk redelijk , in ieder geval goed te repareren , een chassis met een harde bodem , alleen de schelpjes , watergoortjes en de C stijlen moesten gerepareerd.
Deze heb ik gekocht voor 750 euro.
Hij had geen APK , maar apk klaar zou hij relatierf snel zijn , maar ik wilde hem meteen grondig aanpakken en had hem binnen no time redelijk kaal.
Dus plaatwerk en interieur er uit.
Het laswerk heb ik toen allemaal gedaan.
Maar het probleem was dat hij bij een DHZ garage gestald stond en ik zo wel voor de stalling als de huur van een brug moest betalen.
En iedere keer dat op en neer rijden…..
Toen heb ik besloten een andere DS te gaan halen en wel ene met apk , en een “echte” DS.
Dit werd een DS 20 BVH met lpg.
De verkoper , een student , zei dat de auto best redelijk was , en de onderkant vrij hard.
Meteen kwam in me op , jaja dat zal wel allemaal , daarom doe je hem ook weg.
Bij aankomst bij de verkoper zag de ds er voor het oog inderdaad redelijk uit op het eerste gezicht.
Maar het interieur ..... bekleding van de stoelen gescheurd enz.
En daarna de onderkant….heb meteen de jongen er bij geroepen en gevraagd wat hij onder redelijk hard verstaat.
De longerons moesten vervangen worden , de plaat onder de schottenbalk , onderkant van de c stijlen , stukje hoedenplank en het gedeelte achter de ribbelplaten , de kofferbak bodem was een gatenkaas , en dan nog als klap op de vuurpijl , de schelpjes en watergootjes.
Daarna eens een terstrit gaan maken , onderweg vertelde hij dat hij deze ds als daaglijks vervoer gebruikte.
Toen heb ik hem eens gevraagd hoe hij het schakelen vond gaan en hoe de motor opzicht liep…..nou dat is toch netjes zei hij.
Dat was dus alles behalve netjes natuurlijk anders zou ik zoiets niet vragen.
Daarna eens over de prijs gepraat en hem duidelijk gemaakt dat dit eigenlijk een auto is die door de gemiddelde ds handelaar en liefhebber niet meer opgeknapt zal worden.
Dit viel hem erg tegen maar hij heeft toen toch heel wat van de prijs afgedaan en heb de ds gekocht.
Dat ik deze ds aanschafte had tot gevolg dat ik de eerste ds weg zou moeten doen.
Deze heb ik tot het laatste boutje gedemonteerd en de schelpjes van het chassis afgeslepen.
Daarna is het hele chassis bij het oud ijzer beland….in stukjes.
Toen heb ik een tijd gereden in de nieuwe ds , en ook meteen het e.e.a. gerepareerd.
Daarna met de tante van mijn moeder geregeld dat ik de ds bij hun op de oprit apk klaar mocht maken.
Dit heb ik gedaan en alle laswerk aan het chassis zoals ik reeds eerder noemde gedaan.
Verder nog wat kleinere dingen gerepareerd.
Toen kwam het punt waarop ik op mezelf ging wonen .... wat een mooie oprit heb ik hier ...maar ook een caravan dealer direct naast de oprit die me liever ziet verdwijnen met dat ding.
In de tussentijd kwam een kennis met zijn ds voor reparatie bij mij , een DS21 BVM pallas.
En na een tijdje bleek dat hij eigenlijk van de auto af wilde omdat hij altijd afhankelijk was van anderen als er iets gerepareerd moest worden.
Ik heb in de tijd dat die auto hier stond een aantal testritjes gemaakt en mij beviel de auto wel.
Maar dit bracht ook twijfel met zich mee , het was een harde auto ,met slechts een enkele plaats waar gelast moest worden.
Het onderblok van de motor was goed , de kop minder.
Leuke 5 bak er in.
En een pallas.
en als cadeau een 2e set redelijk goed plaatwerk er bij.
Deze auto dus ook gekocht maar ondanks het een goede auto was hem gesloopt voor de pallas delen(o.a. lederen interieur) en de motor.
Want ik had al zo veel tijd gestoken in de DS20 om het chassis klaar te maken , dat ik dit voorlopig niet nog eens wil doen.
Teminste niet zo veel in 1x hahaha.
Ik had ook de DS21 kunnen ombouwen naar halfautomaat maar dan zat ik nog met een chassis met hier en daar kleine plekjes….en zo was het bij de DS20 ook begonnen met kleine plekjes.
Voordat je het weet kan je dan al het werk weer over doen.
Achteraf bleek dit een goede keuze om de DS21 te slopen.
Want mijn idee was om de DS20 te verpallassen.
Ook had de DS20 een andere motor nodig , of een revisie motor.
De 21 motor ligt inmiddels in de DS20 maar zal op korte termijn de kop moeten gaan vervangen want ten eerste is het een verkeerd type kop , en ten 2e moet ie gereviseerd worden.
Daar reviseren laat ik sowisoo doen ook bij de nieuwe kop , maar dan is het wel het juist type.
Ik was wel zo eigenwijs , en door de tijdsdruk die ik ondervond bij de motorwissel en meteen daaropvolgend de sloop van de DS21 , om niet meteen de rubber retourslangen onder de motorkap te vervangen.
Dus nu natuurlijk nogal wat lekkages.
Maar daar komt vandaag een einde aan , zometeen naar een bevriend garagehouder en daar heb ik een brug ter beschikking.
En dan vervang ik al die rubber slangen in 1x , want uit ervaring weer ik dat als je nu een vervangt , je morgen terug kan voor een 2e en 3e.
Als dat gebeurd is en de kop vervangen is is de auto op een paar kleine dingen na technisch en qua chassis in orde.
Dan begint het volgende avontuur het plaatwerk.
Dat wat er nu op hangt is van de DS21 wat erg hard achteruit gaat , maar ik heb nog altijd het 2e set.
Daar zitten nieuwe bakken in en behoeven alleen nog maar hier en daar gerepareerd te worden.
Gelukkig ga ik het voorbewerken zelf doen….heb niet voor niets er voor geleerd hahahaha
Maar goed ik zie nu dat het de hoogste tijd om het schaap in wolfskleren (goede binnenkant , maar lelijk van buiten) te starten en naar de wasstraat te rijden.
Daar kan ik de hoek onder de blok hydrauliek afspuiten zodat het een iets minder vettig karwei word.
En dan op naar de garage voor wat uurtjes sleutelplezier.
De eerste keer van dit jaar dat ik een redelijke klus er aan heb.
Dus bij deze verklaar ik het ds seizoen voor mij GEOPEND!!!!!:D:D:D
Gr Bjorn

Totaal aantal Berichten: 1234
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Een leuk verhaal, heb je ook foto’s van de auto(s)?
Succes met de restauratie.
Groeten peter.

Totaal aantal Berichten: 7618
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Wow - ‘t klinkt bijna alsof je meer van sleutelen dan van rijden houdt! Maar inderdaad, mooi verhaal. Maar je maakt ons nieuwsgierig, een paar plaatjes zouden leuk zijn.
Leuk dat je ook als (student?) DS rijdt:) Welkom bij de “club”!
Goed om te horen dat ze nog steeds bestaan!!!! Studenten die DS’en rijden. Zo ben ik zelf ook begonnen meer dan 10 jaar geleden. Een Seat bestelwagentje als dagelijks vervoer en een DS 20 BVH als “extra” voor de leuk.
Keep it up en succes met de opbouw.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo
Nee ik ben zelf geen student , maar heb de auto van een student gekocht.
Bij de DS gaat het me niet alleen om het model , nog sterker vond het eerst een verschrikkelijke auto om te zien.
Ik ben eigenlijk gefacineerd geraakt door de techniek , en hoe moeilijker hoe beter , want je moet ook wat om na te denken hebben.
Voor het eenvoudigere werk heb ik een peugeot 404SL uit 1963 , en tot nu toe voor daaglijks vervoer een xantia uit 2000.
En echt een beginner wil ik me ook niet noemen , heb wel alles zelf geleerd eigenlijk zonder hulp van een school.
Ik begon ooit met schakelbrommers , daarna “moderne” auto’s , daarna de 404 en als laatste de ds.
Afgelopen weekend de auto op de brug gezet om de slangen te vervangen.
Maar toen ik eens verder naar boven keek zag wat voor 99% de oorzaak was van het lekken.
Het stuurhuis.
Nu wist ik dat hij inwendig wel lekte , ik had de harmonica rubbers een tijd geleden al vervangen wegens uitwendige lekkage.
Dit om nog 1x door de apk te komen en het stuurhuis daarna te vervangen.
Nou dit heeft ie niet gehaald , en ik kan wel met kunst en vliegwerk de auto door de apk slepen maar ik heb besloten het nu al te gaan vervangen.
Eerst citrotech opgebeld om te informeren naar de prijs van een revisie stuurhuis.
Mwa bijna 900 euro niet zo veel he?
Maar ik dacht misschien zijn er goede gebruikte te koop voor een stuk minder en die het een paar jaar uit houden.
Deze vond ik bij Huub in ‘t Zand , deze waren getest en afgeregeld bij citrotech en uitwendig voorzien van nieuw rubberwerk.
Dat scheelde me 600 euro.
Voor het geld dat ik me hiermee bespaar kan ik de cylinderkop vervangen.
De oude kop is op en tevens van het verkeerde type.
Gelukkig had ik nog 1 kop liggen van het 2L blok wat uit deze auto komt.
Echter hiervan wist ik dat er iets met de klepgeleiders was , en heb hem gisteren bij het revisiebedrijf waar ik bekend ben afgeleverd met de mededeling : kijk deze maar helemaal na en bel me even als je weet wat er precies er aan scheelt en wat het kost.
Vanmiddag kreeg ik een telefoontje , zittingen frezen , kleppen slijpen , 4 uitlaatklepgeleiders vervangen , vlakken en schoonmaken was het advies , dan is die ook weer helemaal in orde.
Verder weet ik dat de lagers van de tuimelaars en de assen te ver afgesleten waren.
Hier heb ik andere goede gebruikte voor gehaald , ook bij Huub.
En verder nog een andere achteruitrijlicht schakelaar en een oliedrukcontact.
Voor dit alles in totaal ben ik minder kwijt dan een gereviseerd stuurhuis en kan toch weer wat jaartjes vooruit.
Dit wil wel zeggen dat hij dit jaar waarschijnlijk wel niet gespoten zal worden , maarja liever nog een jaar in een auto met een lelijk uiterlijk maar goede techniek dan in een mooie auto die je steeds in de steek laat.
Foto’s zal ik eerstdaags eens maken.
Gr Bjorn

Totaal aantal Berichten: 10632
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Mooi1 Lekker bezig. Vergeet net het stuurhuis goed af te stellen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo
Nee dat komt goed is niet de eerste keer dat ik een stuurhuis vervang
Wat heb ik nog niet aan een ds gedaan…...dat lijstje is toch wel vrij kort aan het worden:D
Ja oke nog nooit aan een met BW bak en een I.E. gewerkt.
Gr Bjorn

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo
Vandaag de kop er af gehaald , en daarmee werd mijn vermoeden bevestigd.
De uitlaatkleppen van de 1e en 4e cylinder diep in de zitting weggezakt , en ook nog eens behoorlijk scheef weggezakt.
Voor de rest heb ik de cylinderbussen eens bekeken.
Wat zien die er nog goed uit , bijna geen koolaanslag….maarja het is een gas auto , en helemaal geen stootranden.
Dus het valt me allemaal nog mee.
Nu wachten tot de andere kop terug is van het revisiebedrijf en deze monteren , en tevens in 1x het stuurhuis vervangen.
Het stuurhuis vervang ik trouwens voor montage van de kop want nu kom ik overal heel goed bij.
Gr Bjorn

Totaal aantal Berichten: 7618
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Goed bezig!