Ombouw LHS hoofdremcilinder 1ste model naar 2de model.
Sentimanel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 15-06-2006

- ID/DS D-Super
- Traction Avant 11BN
- ID/DS ID 19 Confort
- C6 (2005-2012) 3.0 hdi v6
- 2CV Charleston
Gepost: 13 maart 2011 11:42 AM

Hallo,
Ik weet niet of er daar al een topic over bestaat?
Ombouw LHS hoofdremcilinder 1ste model naar 2de model zodat je het potje niet meer nodig hebt.

Iemand meer info over de ombouw of een link daarover?

Het is voor mijn ID19 1961. Ik denk dat het 2de model remcilinder maar vanaf 1962-63 gekomen is.
Mijn ombouw idée komt wel een beetje te laat want ik had al mijn eerste model het originele laten reviseren bij citrotech. Of laat ik het toch zo…

mvg

ICCCR UK 2012 Here we come!! 

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 14 maart 2011 11:09 AM
  [ # 1 ]

Hoi, voor zover ik weet is daar niet zo veel ervaring mee en er zijn een aantal dingen die je moet vervangen-veranderen. Ik ga er vanuit dat je geen stuurbekrachtiging hebt en dan komt het neer op je halve systeem ombouwen, want je gebruikt LHS en ik weet niet hoe de rubbers etc. in remsysteem daar tegen kunnen. Ik zou bij de idds club eens vragen om het boekje ‘cursus hydrauliek’. Daarin staan alle systemen die door de jaren heen beschikbaar zijn geweest schematisch uitgelegd. Verder was er de maand februari ook een LHS special in het clubblad ‘La Bombe’ waarin enkele website’s worden gegeven als referentie waar ook heel veel info opstaat.

Al met al genoeg informatie beschikbaar op internet en ik denk dat als je geen gaten of gekke bevestigingspunten hoeft te lassen of boren en je de benodigde onderdelen hebt, je dit project in een dag wel kunt doen, ik heb laatst in een paar dagen het complete hydraulische systeem van mijn id19p uit 1963 gereviseerd en het valt allemaal wel mee qua moeilijkheid.

Misschien is het wel handig om er een ID mét remmen aangesloten op LHS naast te zetten om te zien wat de verschillen zijn. Ik zou je graag de mijne aanbieden maar die staat momenteel uitgekleed te wachten op een spuiter.

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
van Akere
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 28-09-2009

- Traction Avant 7c
Gepost: 14 maart 2011 08:27 PM
  [ # 2 ]

Waarom zou je het systeem vervangen? Ik ben daar wel benieuwd naar Smile

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 15 maart 2011 12:08 PM
  [ # 3 ]

Omdat het eerste systeem als een conventioneel remsysteem is opgezet zonder enige bekrachtiging. Je had daar als het ware twee hydraulische systemen, een hogedruk veersysteem waar LHS inzat zoals bekend, én een ouderwets onbekrachtigd remcircuit met conventionele remolie. twee aparte gescheiden systemen dus. Als je dit echter hebt moet je je afvragen of je het wil veranderen aangezien er denk ik vrij weinig id’s nog zijn die dit hebben.
Als ik het goed heb was het hydraulisch systeem alleen bij heel vroege ID’s zo uitgevoerd. Het tweede remsysteem zit op het LHS circuit aangesloten en maakt voor de voorremmen gebruik van druk uit de voorraadbol en voor de ‘bekrachtiging’ achter wordt gebruik gemaakt van de druk in de veercilinders achter zodat je harder remt naarmate meer belasting.
Het derde ‘remsysteem’ maakt gebruik van een aantal remaccu’s en heeft in principe de ‘paddestoel’ op de grond en is na verloop van tijd algemeen geworden in álle type’s.

Qua remcilinders zijn er wel 4 of misschien wel 5 uitvoeringen waarvan enkele uitvoeringen ,in het geval van id’s en ds’sen tot ergens in de jaren zestig, naast elkaar hebben hebben bestaan.

correct me if i’m wrong.

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 15 maart 2011 06:56 PM
  [ # 4 ]

Ik kan maar één ding bedenken: Waarom?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 maart 2011 07:13 PM
  [ # 5 ]

Omdat het éérste systeem niet werkt. Je trapt je helemaal een ongeluk en nog remt het niet. Het 3e systeem is beter. Ja, dat lees je goed: het derde! Er is namelijk na de eerste hoofdremcilinder nog een 2e model geweest. Dat is een klassiek hoofdremcilindertje, net als de eerste, maar dat voorzien van een “NOOD hoge-druk bekrachtiging. Dat houdt in: je trapt VOL op de rem, waarbij de plunjer voorbij een gaatje komt. Op dat kanaal staat 170 bar druk uit de HD regelaar. Die druk komt dan in één keer VOL op de voorremmen te staan. Dan valt er niets meer te doseren en is het met piepende banden tot stilstand komen. Werkt dus ook niet.

Systeem 3 is het systeem wat tot op de xantia/xm gebruikt is, net als op de gs/bx. Gebruikt vanaf modeljaar 1962 op de id19 en ik zou zelf ook dat systeem om deze ID19 bouwen.

Het systeem met de paddestoel en remaccu is het DS systeem en compleet anders als het systeem wat op de TS zijn Id19 gebruikt kan worden.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
van Akere
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 28-09-2009

- Traction Avant 7c
Gepost: 15 maart 2011 08:06 PM
  [ # 6 ]

Waterman: dat het niet werkt is wat overdreven, want anders zou het niet geleverd zijn! Ik snap je reactie heel goed en vind dat je daar volkomen gelijk in hebt dat het ‘nieuwere’ systeem beter is (veel beter).
Ik zou persoonlijk toch gaan voor het behoud van de originaliteit van de wagen. Remmen doet zo’n ID heus wel, maar niet zoals een andere DS/ID. Maar dat is mijn mening Smile.
Succes Fre… met de restauratie van je ID!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 maart 2011 08:20 PM
  [ # 7 ]

Laten we zeggen dat het eerste, oorspronkelijke systeem in 1957 prima werkte maar dat je met het huidige verkeer té veel moet gaan anticiperen op de langere remweg. Met het 3e systeem met de volledige hogedruk werking van de remmen ben je daar in één klap van af.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 15 maart 2011 08:30 PM
  [ # 8 ]

Uit mijn recente ervaring ( vorig weekend beurs van Antwerpen ) kan ik je toch wel vertellen dat dit systeem remt zoals een auto met kabelremmen nuts

Ook met een zeer defensieve rijstijl( max 50km/h ) ben ik vier keer door het oranje gegaan ,

moest ik blijven remmen hebben zou ik mooi op het midden van de kruising stilgestaan hebben !! very very sad

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 15 maart 2011 08:51 PM
  [ # 9 ]

ok, zit wat in. Weer wat ID kennis opgedaan.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook