hallo allemaal,
ik heb een vraagje,
heb een cx20re1987 en heb last van hard tikkende kleppen hen ze gesteld ,koud in: 0,10 en uit: 0,25 maar probleem nog steeds maakt veel herrie bij motor op bedrijfstemp en tussen de 2000 en 3000 toeren en met koude motor geen hard tikkende kleppen hoe is dit nu toch mogelijk?
als iemand mij meer over dit probleem kan vertellen gaarne.
groetjes, joost
weet niet of ik er goed aan doe maar heb de uitlaatklepspeling niet op 0,25mm maar op 0,20mm gesteld en geluid weg maar vraag me af heb ik nu de kans op verbranden van de uitlaatkleppen of is de marge van 0,05mm wel ok?
vriendelijke groet, joost





Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 25-04-2010
- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
in=.15, uit=.20. Op gas worden de kleppen wel eens ruimer gezet, maar 0,5 extra is wel wat veel naar mijn idee…
edit, sorry, ik neem aan dat je een 829 motor hebt, die stel je idd af op .10 en .25
Ron
AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Een te krappe klepspeling is iig niet goed hierdoor kunnen ze dus verbranden omdat ze dan niet goed sluiten.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
heb nog navraag gedaan en een marge van plus of min o,o5mm zou moeten kunnen nu staat de uitlaatklep op o,20mm ipv 0,25mm . garage Ton van soest vertelde mij dat zij dit al 30 jaar doen zo met deze motoren omdat hij dan wat rustiger loopt en ze met koprevisie nooit verbrande uitlaatkleppen zin tegen gekomen dus ik laat ze maar staan op uit 0,20mm.
vriendelijke groet, joost





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Wel goed bijhouden dan, want je kunt dan niet hebben dat ze nog strakker komen te staan. Dus regelmatig controleren!
ja zal dat goed bijhouden zoals ik natuurlijk met heel de cx doe
groetjes, joost
Na 1 jaar cx en 11.000 km (zie ander topic) heb ik afgelopen weekend de bougies vervangen en kleppen gesteld.
Tenslotte loopt de cx op gas. Bleek er 1 bougie wat los te zitten en zat ook onder de olie.
De inlaatkleppen bleken keurig op 0,10 te staan. 2 van de 4 uitlaatkleppen stonden op 0,25. De andere 2 stonden te krap en heb ik op 0,25 gesteld. Daarna motor gestart, maar geen getik te bespeuren.
De laatste tijd liep de motor op bedrijfstemperatuur stationair zeer onregelmatig, nu niet meer.
Dat zou die ene losse bougie geweest kunnen zijn.
Maar geen getik dus.
Dyna Z1: Tout alu.














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Getik zoals de TS het beschrijft wordt veroorzaakt door slijtage van de tuimelaaras de tuimelaars en de nokkenas zelf. Door de boel strakker te zetten stel je die speling er ook uit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
hallo waterman,
ik heb hier en daar navraag gedaan maar de ene garage zegt geen probleem om de uitlaatkleppen op 0,20mm zetten ipv 0,25mm en andere zeggen weer weet niet zeker of het problemen geeft met 0,05mm krapper dan voorgeschreven .
wat denk jij er van?
nu tikken de uitlaatkleppen in ieder geval niet meer.
vriendelijke groet, joost









Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 23-01-2009
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Waarom controleer je de klepspeling niet gewoon met koude en met warme motor. Weet je in beide gevallen of die goed staat.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
waterman schreef:Getik zoals de TS het beschrijft wordt veroorzaakt door slijtage van de tuimelaaras de tuimelaars en de nokkenas zelf. Door de boel strakker te zetten stel je die speling er ook uit.
0,20 uitlaat dus gewoon aanhouden?
vriendelijke groet, joost
hallo,
weer een tijdje geleden dat ik de kleppen had gesteld dus maar weer eens nagezien
nu heb ik de inlaat zoals in wpboek staat op 0,10mm gezet en uitlaat op 0,25mm
maar nu toch weer heel luid/rouw! tikken van de uitlaatklep(pen) vooral de tuimelaar tbv uitlaatklep cilinder nr 4 (2ltr douvrin)
heb nu dus de uitlaatkleppen wederom net als verleden keer op 0,20mm afgesteld maar helaas nu zoder resultaat ?ik moet er bij vermelden dat het probleem zich voordoet(9van de 10x) als de motor op bedrijfstemp is en dan bv 15min stil heeft gestaan daarna met warme motor starten en jawel heel rouw lopen!!!!
weet iemand tot welke marge ik de kleppen kan stellen 0,15mm uitlaat lijkt mij erg krap ivm verbanden van de uitlaatkleppen .
ik weet even niet wat te doen iemand ervaring hier mee?
vriendelijke groet, joost








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Tsja wat jij beschrijft dat herken ik wel, ik denk ook dat het wel een beetje een eigenschap is van deze motoren. Soms loopt het apparaat als een naaimachine, en soms als een spreekwoordelijke grasmaaier. En dan heb ik het niet alleen over mijn 2 liter, maar ook die van een vriend van me heeft deze eigenschap.
Vooral met een warme motor en na even stilstaan kunnen ze lekker rammelen.
Soms heb ik wel eens het idee dat het ook een beetje kantelende zuigers zijn die je hoort.
Het is natuurlijk moeilijk te beoordelen hoe erg jouw tikken is, maar als er geen sprake van overmatig olieverbruik is, het blok wel goed regelmatig loopt en de ontsteking en distributie op tijd staan zou ik me niet zoveel zorgen maken. Ik stel overigens mijn kleppen altijd op een strakke 0.10 en 0.25 (op LPG) om zo min mogelijk getik te krijgen.
Wat is jouw kilometerstand?
Als ze nu heel erg rauw loopt zou ik toch even de distributie en ontsteking controleren.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?
hoi michael,
klopt indd soms als een naaimachine (net nieuw) en dan indd met starten van een warme motor een hoop rouwe herrie .
distributie en ontsteking staan op tijd en de km stand is 250.000km
2 jaar geleden revisie van kop gedaan en heb ik de motor eruit gehaald voor de wisseling van de koppeling en wat daar nog meer bij komt kijken keerringen etc….
het gekken is heb het sinds verleden jaar toen ik dit probleem ook had niet meer gehad toen ik dus de uitlaatkleppen op 0,20mm had gezet ipv 0,25mm maar dat werkt u om een of andere reden niet meer
tjaaa t blijft een citroen !
groetjes, joost








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Nou Joost ik heb precies dezelfde “klacht” en dezelfde kilometerstand en dezelfde reparaties uitgevoerd!
Ik maak me er niet meer druk om. Het zal ook ongetwijfeld zo zijn (zoals Waterman oppert) dat bij deze kilometerstand de tuimelaaras ook wat meer speling heeft dan bij een motor die minder gelopen heeft. Ik moet zeggen dat na een rit Nederland-Zuid Frankrijk het ook weer minder leek te zijn, dus gewoon lekker veel rijden (en hard) helpt ook!
Wat voor olie gebruik je eigenlijk?
Misschien dat ik hier nog eens mee ga experimenteren.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?