Ik heb die ervaring ook eens gehad. Nieuwe keering erin en binnen 30K km weer lek. Onverklaarbaar ....
maar zit er niet een minimaal groefje in je krukas ingesleten daar waar de keerring de krukas raakt? Ik monteer een nieuwe keerring nu altijd ietsje dieper in het blok. De nieuwe keerring heeft dan ook een nieuw stukje krukas. Een montage tool (passende bus) waarmee de keerring in het karter getikt kan worden voorkomt in ieder geval tordering van de keerring tijdens montage.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
XM 2.9 V6 Exclusive schreef:het is een NOS keering.
Wellicht dus een keerring van 23 jaar oud…. kan er ook mee te maken hebben.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Precies. Misschien oud en te hard geworden? Maar ja, dat risico loop je volgens mij vaker want ik weet niet of deze keerringen nog nieuw gemaakt worden.
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
misschien iets teveel borgmiddel gebruikt bij de vliegwiel-bouten ?
bepaalde soorten worden glas-hard en dus vlijm scherp
wat ik zelf een keer gehad heb :
er zat een haar van een kwast tussen
ik had lekker zitten poetsen met een kwast met ontvetter, en was dus niet precies genoeg met de nacontrole
simpele oorzaak met een .........etc gevolg/probleem

Totaal aantal Berichten: 794
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Of gewoon vette pech! Er zit niets meer op dan het zaakje eruit te halen, en te kijken wat je ziet.
Ik weet niet hoe je koppeling is, maar als het erg nat is loop je wel een risico dat dat onder de olie komt te zitten. Hopelijk blijft de olie lekker achter het vliegwiel…....
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Totaal aantal Berichten: 831
- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Gelukkig is de koppeling (nog) niet geraakt door de olie. Ik ga binnenkort de boel gewoon demonteren en er weer een nieuwe inzetten. Ik moest toch de onderste motorsteun vervangen en meteen het schakelmechanisme aanpakken. Wellicht dat ik ook meteen iets aan de bak doe nu die er toch uit ligt. het synchromesh van de derde versnelling is niet fris meer. Eerst maar eens geestelijk voorbereiden.
@Leontien; Jullie adverteren geloof ik op jullie site met ‘geestelijke ondersteuning bij onverhoopt Citroen-leed’. Wat kost zo’n consult? Ik denk namelijk dat ik dat nu nodig heb.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971

Totaal aantal Berichten: 3198
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Wij maakten “vroeger ” de veer binnenin he keerring altijd een beetje korter zodat de lip wat harder neep rond de krukas .
je kan die veer op de naad uit elkaar schroeven , stukje afdoen en terug in elkaar vijzen .
walter
Meten is weten , gissen is missen

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
XM 2.9 V6 Exclusive schreef:@Leontien; Jullie adverteren geloof ik op jullie site met ‘geestelijke ondersteuning bij onverhoopt Citroen-leed’. Wat kost zo’n consult? Ik denk namelijk dat ik dat nu nodig heb.
Zo’n consult kost je noppes en ik ga je nu alvast een belangrijk gedeelte ervan geven:
Ja oké het is uitermate rot als je je hele motor + bak er weer uit moet sleuren. Dat staat je nu enorm tegen, je ziet er als een berg tegenop: Wéér al dat gedoe en ik dacht dat ik juist klaar was!!! Wordt maar gerust boos of laat de tranen stromen (net wat bij jou past) en laat het even gaan… teleurstelling hoort bij het rijden met oude wagens! Ik ken het zelf al te goed! Echt!!
Doch: daarna moet je opstaan, je neus snuiten en het volgende bij jezelf denken: Ja, tis kl**e, maar nu genoeg getreurd. Vanaf nu kijk ik er anders tegenaan. Dit is n.l. ook weer een KANS. Want ik heb nu 20.000 km gereden en weet je: sommige CX-rijders doen daar ruim 4 jaar over en realistisch = realistisch, dan moet er óók meestal alweer e.e.a. aan die auto gebeuren. Echter, die mensen zijn misschien niet zo handig dat ze dat zelf kunnen en ik wel!
Dus: ik grijp mijn kans, takel dat blok er weer uit en pak dan meteen lekker weer alles aan dat toch moest gebeuren. Wie weet kom ik nog zaken tegen die verdorie niet te lang meer hadden moeten wachten en dat ben ik dan maar mooi voor geweest!
Het klinkt heel zweverig wat ik hier nu aan toe ga voegen, maar ik merk heel vaak dat de meeste dingen met een reden gebeuren. Ook al zie je dat eerst niet, en soms zien we het zelfs nooit in, maar toch is het zo!
Om je een voorbeeld te geven: Lees maar even mijn eigen SM-Topic en zie hoe ik een kabelboom aantrof met daarin één slechte draad, die wel door heel de auto gaat (ca. 10 meter in totaal) en zich overal bleek af te takken op tientallen plaatsen.
Ikke dus balen als een stekker: heel het dashboard moest eruit en ach & wee. Ben ik ook een halve dag teneergeslagen over geweest. Maar daarna ben ik alles gewoon maar gaan loshalen en weet je: ik werd gaande weg blij! Want ik trof daar nog wat andere draden die ooit wellicht meer ellende hadden kunnen geven en die ik anders nooit ontdekt zou hebben. Bovendien weet ik nu ook exact hoe alles er achter het dash uitziet én wat het doet! Leerzaam dus en hoewel tijdrovend, wél een enorm leuke ontdekkingstocht!
Maar ik sluit niet uit dat ik mezelf, gedurende dit project ook wel weer diverse keren bovenstaande peptalk zal moeten geven hoor.
Hoop dat dit alvast wat geholpen heeft!
Succes met het ‘proces’, komt vast goed!
Léo
Franq schreef:Maar ja, dat risico loop je volgens mij vaker want ik weet niet of deze keerringen nog nieuw gemaakt worden.
Ja hoor veruit de meeste keerringen van de CX worden nog splinternieuw gemaakt door diverse fabrikanten, vers van de pers!
Hele pakkingsets kun je eveneens zo bestellen. NOS raad ik altijd af, want zeker met keerringen bestaat dan het risico op droogte door lang liggen op een plank.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Ik kan niet voor de topic starter spreken maar dit consult is weliswaar erg waardevol maar in mijn geval zou ik dan nog maar een kwart van de weerstand hebben overwonnen. Geef je ook cursussen ‘hoe overtuig ik mijn partner dat ik heel goed bezig ben’
Misschien wat voor de club, een praatgroep voor zielige CX-ers en nog één voor weerbartsige partners, dat alles onder de bezielende begeleiding van vrijwilligers met praktijkervaring op dit gebied.
Alle gekheid op een stokje, erg vervelend en sterkte met het werk. Keep the good mood up
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
@Leontien: Bedankt! Na jouw verhaal en een keer of drie ‘Gloeiende’ geroepen te hebben, gaan we er gewoon mee aan de slag. Gisteravond nog even met de meneer zitten babbelen waar jij geweest bent en die had nog wat tips voor me. Hoe we het ook wenden of keren. Er moet een nieuwe in. Dus ff een dagje flink door schroeven (als alles meezit) en dan moet ze er weer wat frisser bijstaan.
Voor wat betreft de cursus voor je partner. Die van mij heeft zich er bij neer gelegd en beschouwt het inmiddels als een ziekte. Zo zie je maar, dat ook mannen last hebben van koopziektes alleen gaat dat dan vaak uit naar een hobby op 4 wielen.
Mijn exen: XM 3.0 V6 Exclusive Aut. Gris Quartz 1994, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Vert Vega 1998, XM 2.9 V6 Exclusive Man. Blue Mauritius 2000, XM 2.9 V6 Exclusive Aut. Gris Fulminator 2000. CX 2.5 TGD Turbo Evasion Citromobile Noir / Blue / Vert 1991, CX TRD Turbo Gris Squale 1984, CX 2.5 GTI Turbo II 50 tinten Bleu Memphis 1989, CX 2.5 D Familiale Gris Perle 1983, DSuper 5-bak Bleu Delta/Blanc Meije 1971
Bij Dichtomatik in Zwolle kan je alle keerringen nog verkrijgen, je kan kiezen wat voor type je wilt, met of zonder stoflip en de hardheid van de keerring.
Jan

- ID/DS D Super 5
- CX 25 TRD Turbo II
- CX 25 TRD Turbo I
Ik heb het e.e.a. aan onderdelen inmiddels in huis. Nieuwe keering en van onze lieftallige vrouwelijke forumfanaat een nieuwe kogelhouder voor het schakelmechanisme. Komende vrijdag het spulletje eruit, schakelmechanisme aanpakken en terugplaatsen, nieuwe onderste motorsteun en natuurlijk de keering vervangen. Met een beetje geluk hoop ik haar ‘s avonds weer lopend te hebben, maar laat ik niet al te optimistisch zijn. Dus, de zaterdag ook maar ingepland als sleuteldag. Je weet maar nooit wat je nog meer tegen komt. Ik zal kijken of ik voor de liefhebbers nog tijd heb om een paar foto’s te schieten.

Totaal aantal Berichten: 9365
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
succes
vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
waterman schreef:Als de hoofdlagers (krukaslagers) versleten zijn krijg je dermate veel drukverlies via het (voorste)lager dat de krukaskeering het niet meer trekt en gaat lekken.
Bedoel je dit: Als het krukas lager versleten is is er meer ruimte tussen as en lager daardoor kan er meer olie tussen de lagerschalen en de krukas “lekken”. Dit veroorzaakt drukverlies in het smeersysteem. Er komt meer olie uit het lagers die olie moet door een kanaal afgevoerd worden vanuit de opvangruimte tussen krukaslager en keerring. Als er meer olie uit de lagers komt dan afgevoerd kan worden neemt de oliedruk op de keerring toe. Bovendien zal de krukas door de versleten lagers niet mooi centrisch draaien maar als het ware in de speling rondslingeren. De keerring moet deze slingerbeweging volgen en daardoor niet mooi aanliggen tegen de krukas. Versleten zuigerveren en een brakke carter ontluchting helpen ook om de druk op de keerring te verhogen. Resulterend in lekkage…..
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.