Hallo allemaal,
Na lange afwezigheid op het forum tijd om de boel weer eens op te pakken. De titel spreekt voor zich helaas. Na enig rondvragen heb ik het idee dat de achteruitversnelling van de dame een tandje mist. Gevolg is bokkend achter uit rijden. Klinkt niet goed, voelt niet goed, dus er moet wat gaan gebeuren. Een bakwissel dus.
Ik ben het volgende dus van plan bij de garagist: spatbordjes, motorkap, radiateur etc. eruit. Motor eruit.Bak los van motor, koppeling en bijkomende materialen vervangen, nieuwe bak plaatsen, benzineslangen vervangen. indien nodig de HD leiding opnieuw monteren. Alles weer terug hangen, afstellen en rijden maar!
Aangezien mijn dame van het wispelturige type injectie met halfautomaat is, vervang ik preventief de slangen op de benzine galerij. Maar welke zaken moet ik nog meer preventief aanpakken als de hele handel er uit ligt?
Los daarvan, zijn er nog andere adders onder dit gras verstopt?
Alvast bedankt voor de tips, de komede periode ga ik mij oriënterne op de leverancier van de “nieuwe” bak, want ik ga er maar vanuit dat een gereviseerde bak beter is als het omruilen van een defect tandwieltje….
En nee, ik begin er niet morgen aan, eerder volgende maand ofzo. En, mijn geluk, de garagist heeft weinig werkruimte, dus als ik aan de klus begin, mag die ook snel geklaard gaan worden. Ondanks mijn gezonde tegenzin voor deze grote klus, begin ik er al stiekem zin in te krijgen.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Of je vervangt gewoon het tandwiel van de achteruit…... Hoeft de bak er niet eens voor uit de wagen namelijk….
Als er een tand is afgebroken van het achteruit-rij tandwiel en niet van één van de andere tandwielen ben je in een ochtend klaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Daar zit wel wat in ja. Maar omdat het schakelen (aangrijpen koppeling) niet altijd even lekker is, deze rigoreuze stap. Ik wist niet dat dit tandwieltje schijnbaar als enige zonder uitbouw vervangen kan wordne, maar het bijbehorende probleempje is het losse tandje… Dat zal wel aan iets magnetisch vasthangen hoop ik, maar losse delen in een draaiende bak kunnen nooit gezond zijn.
Maar bedankt voor de tip, want deze kende ik eerlijk gezegd nog niet.
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Voor het vervangen van de koppelingsplaat/drukgroep hoeft de hele motor er niet uit, hoor. Je kunt ook alleen de bak eruit halen. Maar eerst zou ik het tandwiel vervangen en dan de halfautomaat heel precies af (laten) stelen. Daar is vaak al veel mee gewonnen. De boel vervangen kan dan altijd nog.
PB
Rijden als een Godin in Nederland.
Bedankt voor de reacties.
Het alleen vervangen van het tandwiel, zou dat kunnen zonder de bak eruit te halen? Danwel koppeling vervangen zonder uitbouw van de motor? Ik zal de werkplaatshandboeken er eens op naslaan, maar het komt mij niet bekend voor. Maar dat wil nog niet zeggen dat het onmogelijk is natuurlijk. Ik zie hier wel vaker een creatiece oplossing voorbij komen, daar ben ik zelf ook niet vies van.
Grootste “probleem” is dat als ik begin aan de klus, die ook binnen korte tijd afgerond moet worden door plaatsgebrek bij de garagist. Die zal mij tussendoor ook helpen met van alles en nog wat, maar die heeft op het moment eigenlijk te weinig overdekte stallingsruimte. Als blijkt dat het tandwieltje verwisselen niet werkt, en ik alsnog op zoek moet naar een ruilbak, kost me dat tijd die ik niet heb op dat moment.
Ik weet nu wel dat ik over 2 weken als ik weer bij de dame kan eens zal kijken hoe het geheel vastzit, en ook even het inspectie luikje open maken om eens te zien of ik zo wat wijzer kan worden. Wat betreft het afstellen van de halfautomaat dat blijft kritisch, ik heb namelijk ook geen idee of indertijd (1995) bij de motorwissel ook de koppeling etc is vervangen. Ik weet ook dat uitbouw van de hele motor een ingrijpende klus is, maar als dat eenmaal gedaan is, kan ik wel overal bij, zoals de benzinegalerij. En je zal het altijd zien, heb ik alleen het tanwieltje gewisseld, kan ik 2 weken later net niet bij een lekkende benzine slang….. Waardoor alsnog alles eruit moet….
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman schreef:Of je vervangt gewoon het tandwiel van de achteruit…... Hoeft de bak er niet eens voor uit de wagen namelijk….Als er alleen een tand is afgebroken van het achteruit-rij tandwiel en niet van één van de andere tandwielen ben je in een ochtend klaar
Als de waterman het zegt IS HET ZO peter. Daar hoef jhe niet aan te twijfelen.
Voor koppeling MOET de bak eruit of de motor en bak.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hey Joris,
Da’s alweer even geleden. Bedankt voor de aanvulling en opbeurende woorden Ik zal gewoon alles eruit halen, en op zoek gaan naar een ruilbak, ik denk vanuit Limmen, zal eens naar de prijs informeren, en dan een begroting gaan maken, want ik zal wel niet voor een paar tientjes klaar zijn.
Zal ook gelijk maar een grote beurt doen , want dat is ook alweer 3 jaar geleden, en daar wordt de dame niet slechter van.
Maar eerst even het archief verplaatsen waardoor ik niet bij mijn dame kan komen….
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!


































Totaal aantal Berichten: 15756
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dus je kunt het met een ochtendje sleutelen en wat euro’s voor een nieuw tandwiel redden, maar je geeft liever plusminus 4000 euro uit? Logisch. Ik zou me kunnen voorstellen dat sommige mensen die graag en goed advies geven dan nog wel eens achter hun oren zullen krabben voor ze nog eens uit hun ervaring putten…