Totaal aantal Berichten: 33
- ID/DS Dsuper
Vanmorgen bezig geweest met schoonmaken van diverse aansluitingen en zag dat de linnen isolatie van n kabelboom boven de linkelveerbol stuk was. En .... ja hoor, ook ik heb een groen-wit uitgeslagen draad waar de isolatie vanaf brokkelt vanuit de dynamo de kabel boom in gaan. Stukje bij beetje steeds verder de kabelboom opengemaakt hopend de dat t maar n klein stukje was. Helaas tot aan schutbord hetzelfde probleem. Toen maar mopperend en boos hier op t forum gaan zoeken en veel gevonden over ‘t beruchte kabelprobleem, was even slikken en balen.
Dus ik hoef me de komende dagen niet te vervelen .... grgrrrrrrrrrrrrr.
Madam (Dsuper 71) houdt me lekker bezig zonder dat ze de garage uit komt om te doen wat ze zou moeten doen en dat is lekker zweven.
Dus lijstje gemaakt wat ik wil/moet aan gaan passen:
- Dim/groot/verstralers via relais en zekering direct vanuit accu; bestaande draden worden dan de stuurdraad voor de relais = vriendelijk voor contactslot en dashbord schakelaar.
- Idem voor de claxons
- Luchthoorns zijn wel aanwezig maar doen t volgens mij niet; moet nog uitzoeken waarom niet. Zekers is wel dat dat deze direct via zekering loopt vanuit de accu.
- Mocht de achterruitverwarming t nog gaan doen (wordt niet warm, misschien stuk of slechte bedrading), dan deze ook via relais en zekering direct op accu.
- Zijn er nog meer zware stroomverbruikers die beter niet via dashbord of contact kunnen lopen?
En dan natuurlijk de grote hamvraag:
Wat is wijs? De gehele kabelboom thv schutbord vervangen voor n nieuwe of alleen de slechte draad en de aftakkingen opnieuw aan leggen ;de overige draden in de kabelboom zien en voelen nog goed. En maak ik dan 1 draad met aftakkingen of meerdere draden die elk direct naar t punt gaan waar de aftakking heen gaat; zou ik daarmee tegen gaan dan een aftakking ooit weer stuk gaat?
groet, Paul

Totaal aantal Berichten: 33
- ID/DS Dsuper
En dit is dus zo n moment dat ik met weemoed terug denk aan m’n eendje, die zo lekker simpel in elkaar zat ..... zucht
groet, Paul

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
van-eend-naar-snoek schreef:
- Mocht de achterruitverwarming t nog gaan doen (wordt niet warm, misschien stuk of slechte bedrading), dan deze ook via relais en zekering direct op accu.
Als het een oude ruit is (40 jaar), dan gaat die het niet meer doen. De banen op de ruit zijn dusdanig geoxideerd in de loop der jaren, dat de weerstand te hoog is geworden om nog enig vermogen (warmte) te leveren.
Volg je hart, gebruik je hoofd.

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Kabelbomen zijn nieuw te koop, bijvoorbeeld bij het clubmagazijn.
Citroen!
De gehele kabelboom thv het schutboard vervangen gaat niet daar je het dan hebt over het vervangen van de gehele kabelboom deze loopt n.l. helemaal door achter het gehele dashboard. “Wat zal ik doen” is niet zozeer de vraag als wat wil ik er in steken: geld of tijd ?? aagezien de hoofader/snoer gesmolten is kun je (in mijn ogen maar 2 keuzes maken). dashboard verwijderen,kabelboom op tafel leggen, linnen tape verwijderen de verdachte snoeren vervangen (goedkope oplossing maar kost tijd) of de andere situatie is (ook) het dashboard verwijderen en er een nieuwe kant en klare boom inleggen (kost geld)... aan jou de keus.
Extra relais aanleggen of zekering is bij een Ds niet echt nodig tenzij je wat extra,stroomtrekkende,
(lees: niet orginele) dingen gaat aanleggen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.