Beste mensen ,
Ik ben aan het tekenen / rekenen / meten geslagen voor een LPG geïnjecteerde 21 motor met lagedruk turbo. Ik hoor sommige me al gek verklaren en anderen hoor ik al “onmogelijk” zeggen maar dat is mijn probleem
Ik ben op zoek naar een kant en klare oplossing voor het verlagen van de compressie op m’n 21 motor (naar wat ik vond zit die standaard op een vrij hoge 0:8.75) , ik zat te denken richting platte zuigers uit een CX motor, weet hier iemand of dat zou kunnen passen ?
Groeten ,
Guy


































Totaal aantal Berichten: 15757
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Een CX draait andersom, zou dat geen invloed hebben op de plaatsingsrichting van de zuigers, oh wacht met platte zuigers maakt dat niet uit natuurlijk.





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Ik vind 8.75 persoonlijk nog niet zo gek hoog, 1:12 zou wat anders zijn…
Maareuh, misschien gewoon zuigers gebewerken?
Let wel op dat kwaliteits 21 zuigers moeilijk te vinden zijn.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
graddus schreef:Een CX draait andersom, zou dat geen invloed hebben op de plaatsingsrichting van de zuigers, oh wacht met platte zuigers maakt dat niet uit natuurlijk.
Dom dat ik daar niet aan dacht (dat een CX motor andersom draait) ... De meeste zuigers hebben een paar graden zuigerdesaxatie. Dit houd in dat de small end van de drijfstang niet in het midden van de zuiger staat , heeft te maken met het kantelen van de zuiger in de cilinder wanneer deze op en neer gaat ...
Zuiger bewerken doe ik liever niet. Die is bedacht door mensen slimmer dan ik. De DS motor is nooit voorzien geweest voor de zware (thermische) belasting die druklading met zich meebrengt. Ondermeer vandaar de keuze voor een lagedruk turbo. Het is niet de bedoeling om onbruikbare monstervermogens op de krukas eruit te persen , ik reken op 150 - 175 +/- pk op de voorwielen , maar vooral breed en vroeg koppel en een gegarandeerd correct mengsel
Ik vind dat 1/8.75 relatief hoog is voor zijn tijd , ik wil liever geen koperen koppakking gebruiken , ik denks dat ik maar is m’n licht ga opsteken voor een costum pakking dan.





















Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Ik weet dat 21 koppen in de rally gebruikt worden, op 2300 blokken.
Maw, probeer eens een 2300 kop? (of CX 24, 25)
Als er iets verschil in zit ben je al jou aan je gewenste compressie.
175 op de voorwielen is een stijgen van 70pk op je motor, das al niet niks
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
dikkere koppakking laten maken ?





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Koppen van een 21 en een 23 zijn hetzelfde (bij carbu’s)....
Citroen!


































Totaal aantal Berichten: 15757
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Zit het verschil in inhoud in de slag, of in de boring?





























Totaal aantal Berichten: 10632
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
In de boring.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43463
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
lagedruk turbo’s vragen in de regel helemaal niet om compressie verlaging. Ook bij Saab gebruikt men een LPT oplossing in een standaard compressie motor. Die dingen leveren 150 pk. Overigens zal je bij 150-170 pk in de DS wel de ophangpunten van de wielophanging MOETEN gaan versterken. Anders scheurt de hele voortrein onder het chassis vandaan. Been there, done that. Ik had een 160 pk Ds 23 rally motor, 2 grote webers etc.. dat vond de voortrein niet leuk
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














































Totaal aantal Berichten: 43463
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
graddus schreef:Een CX draait andersom, zou dat geen invloed hebben op de plaatsingsrichting van de zuigers, oh wacht met platte zuigers maakt dat niet uit natuurlijk.
Een normale CX motor heeft geen platte zuigers trouwens. Alleen een CX GTI turbo 2 of een Cx diesel heeft die, maar dat is een 2500 en dat past dus niet in een 21 of 23 DS motor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als je de compressie serieus wilt verlagen kan je denken aan een set zuigers/bussen van een id 19. Is je compressie gelijk 1 op 8. je verliest dan wel gelijk 10% cilinderinhoud. En of deze sets nog nieuwe geleverd worden weet ik niet.














































Totaal aantal Berichten: 43463
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat zijn zuigers en bussen voor een 1911 cc lange slag motor en dat past niet in een korte slag 21 blok. Latere ID 19 zuigers, voor de modeljaren 1966,1967 en 1968 hebben een compressieverhouding van 1 op 8,5. Maar dat verschil zit in de cilinderkop.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:lagedruk turbo’s vragen in de regel helemaal niet om compressie verlaging. Ook bij Saab gebruikt men een LPT oplossing in een standaard compressie motor. Die dingen leveren 150 pk. Overigens zal je bij 150-170 pk in de DS wel de ophangpunten van de wielophanging MOETEN gaan versterken. Anders scheurt de hele voortrein onder het chassis vandaan. Been there, done that. Ik had een 160 pk Ds 23 rally motor, 2 grote webers etc.. dat vond de voortrein niet leuk
Zou me ten zeerste verbazen hoor ? Niet dat ik je niet geloof maar dan moet de voortrein het met een 23IE toch ook zwaar hebben , die heeft (fabrieksopgave) toch 144pk? Daar moet toch een veiligheidsmarge op zitten ?














































Totaal aantal Berichten: 43463
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Guy, ook bij een DS 23 komt het héél vaak voor dat de ophangpunten op de lassen losscheuren. De meeste 23’s zijn daar allemaal al eens opnieuw gelast in het verleden. Het gebeurde vaak al tijdens de eerste 50.000 km. Overigens heeft een ds 23 injectie maar 130 DIN pk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
{Een normale CX motor heeft geen platte zuigers trouwens. Alleen een CX GTI turbo 2 of een Cx diesel heeft die, maar dat is een 2500 en dat past dus niet in een 21 of 23 DS motor.
} schreef waterman
{:smt070 .. ...
snotverdoriese ...compu , Quoten is ook een kunst
}
ja maar nou je het zegt
er is ook 2200 diesel,van c35 draait ook nog zelfde kant uit
mwah ,de pp zal wel dikker zijn
ik zal bij gelegenheid eens voor je kijken, heb volgens mij nog ergens wat liggen