Krimp lak in de aanbieding
cifun
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121

Gepost: 04 april 2011 10:21 PM

Mocht iemand het willen gebruiken: ik zag laatst krimp lak bij de Praxis afgeprijst (-50%). Van t’stilleven : effectspray relief.

Op de site van stilleven.com zie ik het niet meer staan, dus misschien gaat het uit het assortiment?

Ik heb maar een busje gekocht…  Maar ehe,... werkt het eigenlijk wel?

En is 1 bus genoeg voor een DS dashboard?

Profiel  

cifun
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 04 april 2011 10:28 PM
  [ # 1 ]

Staat toch op de site:

http://www.stilleven.com/main.aspx?code=decoratieveverfproducten

(maar niet onder ‘effectverf’  zoals je zou verwachten met een spuitbus die ‘effectspray’ heet).

Gaat dus niet uit de collectie?

Profiel  

cifun
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 04 april 2011 10:37 PM
  [ # 2 ]

LOL, ze hebben ook roest verf ! ohh

“Om voorwerpen een roestig uiterlijk te geven. Tot op heden was dit alleen mogelijk met behulp van vakmensen en ingewikkelde technieken. “

Profiel  

Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 323

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 04 april 2011 11:18 PM
  [ # 3 ]

Ik heb paar weken geleden ook lopen experimenteren met de relief effect lak van ‘t Stilleven voor het opknappen van mijn twee dashboard. Maar de relief lak geeft een ander effect dan krimplak. De relief lak geeft een soort fijne puntjes, zoals je ook op de dop van de spuitbus ziet. Krimplak geeft een soort rimpel patroon.

Ik kocht de zilveren variant van de relief lak omdat die wat betreft kleur het minste afwijkt van de grijze dashboard kleur (de blanke variant hadden ze niet op voorraad). Van ‘t Stilleven begreep ik dat relieflak een standaard produkt in het Praxis assortiment is.

Omdat de relief lak niet het gewenste effect gaf ben ik vervolgens dus aan de slag gegaan met zwarte krimplak van Hycote. Maar ook dat is een lastig produkt om het goede patroon te krijgen en het vervolgens in AC 136 grijs over te spuiten, zonder dat de krinkels dicht lopen. Ik ben nog steeds met proefstukjes aan het experimenteren.
Als het lukt en ik ben tevreden laat ik het weten.

Om je een idee te geven hoe de originele krimplak er uit ziet, heb ik twee foto’s bijgevoegd. Ze zijn van de binnenkant van het deksel op de stuurkolom, dus met een minimum aan beschadigingen en verkleuring. Op het overzicht zie je nog net een stuk van het zwarte rubber van de doorvoer van de halfautomaat versnellingshendel. Het detail laat de rimpels / krinkels goed zien, het detail is genomen net links van de kale plek rechts-onder.

Afbeelding Bijlagen
Originele krimplak binnenkant deksel stuurkolom.jpgOriginele krimplak binnenkant deksel stuurkolom - detail.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3422

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 04 april 2011 11:42 PM
  [ # 4 ]
cifun schreef:

LOL, ze hebben ook roest verf ! ohh

“Om voorwerpen een roestig uiterlijk te geven. Tot op heden was dit alleen mogelijk met behulp van vakmensen en ingewikkelde technieken. “

Klopt toch? De DS is ontworpen door vakmensen en zit boordevol (voor die tijd zeker) ingewikkelde technieken.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  

cifun
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 06 april 2011 11:38 PM
  [ # 5 ]
Hydro schreef:

...Maar de relief lak geeft een ander effect dan krimplak. De relief lak geeft een soort fijne puntjes, zoals je ook op de dop van de spuitbus ziet. Krimplak geeft een soort rimpel patroon.

... Het detail laat de rimpels / krinkels goed zien, het detail is genomen net links van de kale plek rechts-onder.

Bedankt voor de uitgebreide toelichting.

Ja dat ziet er inderdaad anders uit. Op afstand geeft het misschien wel hetzelfde gevoel: niet glad in ieder geval.

Het lijkt haast wel alsof het met een patroontje erin is gedrukt?!

Profiel  

Hydro
> 300 berichten
RankRankRank

- ID/DS DS 21 5 bvh
Gepost: 07 april 2011 01:02 AM
  [ # 6 ]

Ja, je zou inderdaad kunnen denken dat het patroon er in gedrukt is, maar het komt gewoon van de speciale verf. Het is me wel al eens gelukt om iets goed gelijkends te krijgen met krimplak. Het lijkt er op dat de truc is dat je het krinkel patroon krijgt door de vrij dikke krimplak dik op een reeds half opgedroogde laag te spuiten en het onderdeel vervolgens te verwarmen met hete lucht of een oven. Maar een constant en reproduceerbaar resultaat krijgen is nog lastig. En zeker om het dan ook weer van zwart naar grijs te krijgen zonder dicht lopen.

Dus ik ben benieuwd naar je ervaringen. Als ik de Stilleven website bekijkt zou je het beste blanke relief lak kunnen nemen als ondergrond. Tenzij je natuurlijk zwart relief wilt, welk type dashboard heb je?

Nog een plaatje van het stuurkolom deksel waarbij het patroon nog beter te herkennen is. Je hebt wel volle zon en strijklicht nodig om het patroon echt goed te zien.

Afbeelding Bijlagen
Originele krimplak binnenkant deksel stuurkolom 2a.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Hydro

Wink

Profiel  

pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1234

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 07 april 2011 02:33 PM
  [ # 7 ]
Profiel  

cifun
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 07 april 2011 10:09 PM
  [ # 8 ]
Hydro schreef:

Tenzij je natuurlijk zwart relief wilt, welk type dashboard heb je?

Huh… Ik heb nog geen dashboard (en nog geen DS). Ik ben al een tijdje op zoek naar tweede neus / groen systeem. In mijn zoektocht ben ik al een hoop DS-en met half vergane dashboards tegengekomen…

Dus ik dacht: als ik er een vind, moet ik waarschijnlijk toch iets doen aan het dashboard.

Profiel  

cifun
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 07 april 2011 10:12 PM
  [ # 9 ]
pavang schreef:

Er staat ook iets over krimplak in de tiplijst.
Hebben jullie daar al gekeken?
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/127846/

He bedankt, die ik had inderdaad nog niet gezien!

Profiel  

CitroJaap
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 65

Gepost: 07 april 2011 11:58 PM
  [ # 10 ]

Ik heb het ooit gedaan met krimplak van Pieterpaint uit Vlaardingen. Prima spul wat je na het spuiten moet verhitten tot 60-70 graden om het te laten rimpelen. Ik heb nog wel een busje staan. Ik had toen aan een bus genoeg.

Het resultaat is best OK.

Citroentechniek is magnifiek!

Profiel  

cifun
> 100 berichten
RankRank

Gepost: 08 april 2011 10:50 PM
  [ # 11 ]

Bedankt voor de tip!

Profiel  

Hydro
> 300 berichten
RankRankRank

- ID/DS DS 21 5 bvh
Gepost: 09 april 2011 12:59 AM
  [ # 12 ]

Interessant, ik zie dat ze bij Pieterpaint ook zilverkleurige krimplak hebben. Dat is mogelijk handiger dan zwarte krimplak omdat het verschil met de grijze kleur minder groot is.
Zie Pieterpaint - krimplak
Er staat ook een beknopte handleiding bij: Krimplak - applicatie
Lijkt een goede tip. Deze leverancier had ik nog niet gevonden.

Hydro

Wink

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook