Ik heb een benzinelek ergens in de leidingen. Het lek zit ergens aan de achterzijde. De benzine loopt aan de achterzijde (distributiedeksel) omlaag en verzameld zich rond het deksel van de oliefilter. Als de motor loopt lekt het behoorlijk maar als ik alleen de electrische pomp laat lopen lekt het niet. Ra ra. Iemand enig idee waar ik moet gaan zoeken. Het is een 23IE van 1973.
Ik ben benieuwd.
Gr. Martin
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
scheurtje in benzineslang die opent door motorbewegingen?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Er staat op de aanvoer meer dan 2 bar. Dat zou dan ook wel lekken als de motor niet beweegt….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Het lekken is spontaan gestopt. Kan het zijn dat er een veiligheids ventiel open gaat op het moment dat de druk te hoog zou zijn. Ik zou het vreemd vinden omdat de overtollige benzine terug wordt gepompt naar de tank. Maar toch. Zoja dan zou het deze spontane lekkage kunnen verklaren. Nu zit ik met het dilemma dat dit niet moet gebeuren als je aan het rijden bent.Daarom wil ik graag de oorzaak achterhalen.
Groetjes,
Martin






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Dat veiligheidsventiel is er volgens mij niet. Wat zou kunnen is dat de retour geblokkeerd heeft gezeten en de overtollige benzine er ergens uit is geperst. Een waarschijnlijk scenario lijkt me dit niet. Want dan zou je namelijk ook een lekkage moeten hebben als alleen de benzinepomp liep, en dat had je niet zei je. Verder zou er een blokkade spontaan ontstaan moeten zijn en ontstaan weer verdwenen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik kan hierop maar één antwoord geven :
alle slangen en kleine stukjes slang onmiddellijk vernieuwen !
Ook zou ik zeker de benzinedruk een keer opmeten , als de drukregelaar de geest geeft heb je makkelijk 6 bar druk in plaats van 2 !
en dan spuit de benzine alle kanten op , ook met pas vernieuwde slangen en slangenklemmen .
Verstopte retourslang is geen fabeltje :
ben er nu een aan het vervangen die geknikt zat ( onder de rubber bescherming )
in de balk waar de torsiebar door loopt .
Walter
Meten is weten , gissen is missen





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Brian schreef:Dat veiligheidsventiel is er volgens mij niet. Wat zou kunnen is dat de retour geblokkeerd heeft gezeten en de overtollige benzine er ergens uit is geperst. Een waarschijnlijk scenario lijkt me dit niet. Want dan zou je namelijk ook een lekkage moeten hebben als alleen de benzinepomp liep, en dat had je niet zei je. Verder zou er een blokkade spontaan ontstaan moeten zijn en ontstaan weer verdwenen.
Dat veiligheidsventiel is er wel in de vorm van de drukregelaar. De overtollige benzine gaat retour tank.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ja, maar omdat we het al over een retour hadden bedoelde ik ook dat er naast de retour geen overdrukventiel is. En dus ook geen overdrukventiel die het naar buiten laat stromen.
Volg je hart, gebruik je hoofd.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Klopt, er is dus wel degelijk sprake van een lekkage ergens. Misschien de drukregelaar zelf? Ook al is het lekken nu gestopt, ik zou er niet gerust op zijn. Injectiemodellen van de ds en sm willen best wel branden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Goede advies maar opgevolgd en alle slangen vervangen. Weer gestart en jawel nog steeds een lek. Maar nu heb ik het lek gevonden. Het zat aan de onderzijde van de slang van een injector. Dus maar begonnen uit voorzorg de korte slangen van de injectors te vervangen. Valt niet mee om daar bij te komen.Ik heb overigens heel ruw proberen te testen hoe hoog de drukregelaar is afgesteld. Ik kwam op 3.4 bar. Dit is volgens mij te hoog. Ik meen me te herinneren dat dit iets van 2.0 bar moet zijn. Ik moet aan een echte drukmeter zien te komen want nu heb ik hem getest met mijn compressor en de retour sloot bij 3.4 bar voor wat dit waard is.
Groet
Martin





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Moet inderdaad 2,0 zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Om precies te zijn, tussen de 1,92 en 2,0. Hogere druk is meer peut, dus hoger verbruik. Probeer hem dus maar af te regelen op 1,92 (voor zover dat zo nauwkeurig gaat).
Volg je hart, gebruik je hoofd.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Martin schreef:Ik moet aan een echte drukmeter zien te komen want nu heb ik hem getest met mijn compressor en de retour sloot bij 3.4 bar voor wat dit waard is.
Ik heb er wel 1 te leen, maar Deventer is ook niet echt om de hoek. De mijne heb ik bij BTS-tools gekocht voor €49, maar daar is die nu uit het assortiment. Let er goed op dat je één koopt met voldoende bereik: de meeste zijn voor carburateurs en halen de 2 bar niet.
Hier staat er één tot 10bar: http://link.marktplaats.nl/439245707
Volg je hart, gebruik je hoofd.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bestellen bij econosto:
https://www.econosto.nl/connect.aspx/ProductDetails/Econosto/Buisveermanometer/Fignr.1334/123036/
deze kosten een 10tje of zo..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>