Na mijn benzinelek (zie mijn vorige topic) wat gelukkig is opgelost met een stuk nieuwe benzineslang en maar liefst 18 slangklemmen doet zich het volgende probleem voor. Na een proefritje van 1 kilometer de dame gecontroleerd op lekkages alles droog. Vervolgens wil ik haar weer naar binnen rijden. Ik trap de koppeling in maar krijg de schakelpook in geen enkele versnelling. Toch heb ik voldoende druk op het pedaal.Voor ik weer ga demonteren wat zou het probleem kunnen zijn: koppelingskabel te slap of gebroken
of drukgroep kapot of alleen het lager, Maarja na meer als 20 jaar stilstand kun je van alles verwachten. Overigens het is een ds 23ie mechanique
Alvast bedankt voor het meedenken.
Groetjes,
Martin






















Totaal aantal Berichten: 3844
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Bij mij, midden op de Graafseweg in Nijmegen, was het de hevel tussen kabel en bak die gebroken was.
probleem even iets uitgebreider omschrijven !
kun je het schakel-patroon wel maken met de pook/versn-hendel?
wil het wel met stilstaande/uitgezette motor?
probeer em es in de versnelling te zetten , en dan de motoer starten met ingetrapte kop.pedaal





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Drukvinger gebroken? Vastgekleefde koppelingsplaat?
idd, verte eens iets meer!
heeft de pook nog wel de tegendruk, kun je de H wel maken met motor uit, ontkoppelt ie wel met motor uit? zie je de koppelingshevel bewegen? Zie je/ hoor je vooronder de bak in en uit de versnelling gaan als de motor uit is?
Het mechanisme naar de bak toe kan idd ook los geraken.
grtz.
.komma
Klinkt als vastgekleefde koppeling, komt veel voor na langer stilstaan.
Je kan proberen hem los te rijden:
In 1 zetten, startend wegrijden, flink toeren maken en terwijl je met 1 voet de koppeling ingedrukt houdt en volgas blijft geven een noodstop maken. Dit vergt wel wat handigheid in het voetenwerk ( met 2 voeten 3 pedalen tegelijk bedienden en tegelijk ook op de weg blijven) Door die plotse kracht wil hij dan som los komen.
Na herlezen van je topic toch nog een vraag: komt de koppeling helemaal niets vrij als je hem in een versnelling hebt staan met draaiende motor en pedaal indrukt? Als hij dan wel een beetje slipt, dan is het geen vastgekleefde koppeling.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Heel erg bedankt voor alle reacties
In de reacties zat ook de oplossing.
Wat heb ik gedaan;
Met stilstaande motor kon ik wel in alle versnellingen schakelen.
Heb haar in de 1e versnelling gezet en gestart en jawel hoor geen probleem meer. Kan weer schakelen en rijden. Conclusie waarschijnlijk een vastgeplakte koppelingsplaat. Als dit weer gebeurt weet ik hoe te handelen.Pfff gelukkig niet het doemsenario.
Nogmaals hartelijk dank voor de tips.
Gr. Martin