Hoi,
Ik kan me nog herinneren dat ik speling op het stuur had (lang geleden voor ik begon aan de restauratie van mijn ID.
Kan iemand me vertellen waar dat in zou kunnen zitten?
Ik ben bezig met een komplete restauratie en daarbij komt het stuurhuis ook aan de beurt. Ik ben nu aan het stoeien om de harmonica rubbers eraf te krijgen..





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Er af is niet zo moeilijk, mes erin en naar de vuilnisbak
Je kunt het laten testen en overlapdrukken laten afstellen voordat je het weer monteert.
Meestal zit er speling op de stuurstangen (bij oud type niet makkelijk demontabel van hulpstuurhuis-asjes) Op de Hulpstuurhuisjes kan ook speling zitten…
heeft jouw ID stuurbekrachtiging??

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Had Egbert niet ergens een hele fotoserie geplaatst van een stuurhuisrevisie?
Zou je even moeten opzoeken door bij alle berichten van Egbert, onze cabriobouwer te kijken…...
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Ja, ik heb al stuurbekrachtiging op mijn ID.
Ik zal eens gaan zoeken naar berichten van Egbert..
Dat ik ze met een mes eraf kon krijgen was me wel duidelijk, alleen erop lijkt me moeilijker.
Ik moet nog uitzoeken hoe ik het draadeind in het middel los kan krijgen.
Het is me al wel duidelijk dat ik de twee rubbers vanaf één kant er terug op kan schuiven..





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
serge-ID schreef:
Dat ik ze met een mes eraf kon krijgen was me wel duidelijk, alleen erop lijkt me moeilijker….
Het is me al wel duidelijk dat ik de twee rubbers vanaf één kant er terug op kan schuiven..
Als je alleen de harmonicarubbers wil vervangen: het draadeind in het midden kan blijven zitten. Er bestaat een hulpmiddeltje voor dat je over het stuurhuis legt. De rubbers rekken er dan overheen (met nodige vet). Lenen bij de club of zelf maken…












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
even zoeken op “glijbaan”
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
vlietmansje schreef:Je kunt het laten testen en overlapdrukken laten afstellen voordat je het weer monteert.
Kunnen de overlapdrukken ook getest/afgesteld worden met stuurhuis in DS? En waar kan ik dat laten doen?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Met wat T-stukjes in de leidingen gemonteerd met de manometers en de nodige klimbim moet dat kunnen denk ik…....
Probeer Chyparse of Citrotech.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
GW-tje schreef:Had Egbert niet ergens een hele fotoserie geplaatst van een stuurhuisrevisie?
Zou je even moeten opzoeken door bij alle berichten van Egbert, onze cabriobouwer te kijken…...
http://www.xs4all.nl/~meeter/dscabrio/stuurhuis/
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
maar de speling in het stuur kan ook ergens anders zitten. toch?
.komma
Waar zou de speling dan nog meer vandaan kunnen komen?

















Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Ja, in alles tussen stuurwiel en fuseelagerblok. Alle overgangen en draaipunten kunnen een kleine speling hebben, die opgeteld een grotere speling geven.
Kun je niet, door aan je wielen of fusee’s te draaien, voelen of er speling in de spoorstangkogels zit? Dan door naar de hulpstuurhuizen en dan door naar je bekrachtigde stuurhuis. En via het rondsel/commando naar je stuurbuis. Onderweg gewoon alle verbindingen nakijken op speling. Dan moet je vanzelf de schuldige kunnen aanwijzen en daar actie op ondernemen.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Ook ik heb speling op de stuurinrichting: links en rechts kunnen de voorwielen ieder ongeveer 1 graad verdraaid worden.
Door te testen met wielen op de grond met draaiende motor en aan stuurwiel te draaien kon ik constateren dat spoorstang van stuurhuis naar hulpstuurhuis links speling heeft in het scharnier (zie foto). Je voelt dat armpje van hulpstuurhuis met schokje reageerd op spoorstang beweging. Vertikaal lijkt er met de hand geen speling te zijn in het scharnier. Het armpje van het hulpstuurhuis lijkt goed vast te zitten op de spiebaan. Rechterkant moet ik nog controleren, maar vermoedelijk hetzelfde probleem.
Wordt dus spoorstang vervangen, begrijp ik. Die zit vast met konisch deel in armpje, heb ik daar de Kukko 129-1 trekker voor nodig? En is die ergens te leen (club)?
Wat mij ook opviel: als ik één voorwiel los van de grond heb, dan kan ik het voorwiel verdraaien (handen op 3 en 9 uur), maar dan gaat ook mijn stuurbuis (en dus stuurwiel) een stukje verdraaien, met draaiende motor en dus met stuurbekrachtiging. Dit hoort toch niet?
Ik heb altijd begrepen dat het DS stuurbekrachting systeem zo werkt dat je wel stuurcommando’s met het stuur doorgeeft, maar dat de wielen geen kracht terug geven aan het stuur. Dit laatste vanwege de werking van de commando cylindertjes in het vorkje onderaan de stuurbuis (kort gezegd). Maak ik een denkfout of is er mogelijk iets mis?
Om horizontale as (handen op 6 en 12 uur) is er gelukkig geen speling, dus wielophanging is gelukkig goed.
Hydro
Elle va comme les pompiers!




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Om mijn tweede vraag (verdraaiïng stuurbuis bij verdraaiïng voorwiel) maar alvast te beantwoorden: zodra je het stuurwiel een beetje tegenhoudt, verdraaid de stuurbuis ook niet meer. Logisch natuurlijk, maar mijn conclusie is nu dat de stuurbuis kennelijk zo licht draait dat, zonder tegenhouden, het vorkje gewoon gewoon meegenomen wordt door de commando cylindertjes. Er wordt dan geen tegendruk in het stuurhuis gecreëerd. Dit geeft een soort hele lichte terugkoppeling.
Blijft over mijn eerste vraag of een speciale trekker nodig is om de bovenste twee spoorstangen te vervangen?
Rechts heeft trouwens ook duidelijk speling bij de aansluiting op het hulpstuurhuis, zojuist gecontroleerd. Ik kan alleen nu niet goed constateren of er in het midden (bij de X-aansluiting op het stuurhuis) speling zit. Dat zit teveel weggestopt onder de radiateur en ventilator om er zo goed bij te kunnen.
Hydro
Elle va comme les pompiers!













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ik kan je helaas niet van advies voorzien, heb nog niet eerder met zo’n kogeltrekker gewerkt.
veel succes Peter.