In het WPH staat alles netjes omschreven, ik heb ze bij mij destijds met een trekker (duwer) eruit gehaald die ook voor de Traction gebruikt wordt.
Je moet inderdaad grip genoeg krijgen tussen de twee draaipunten, een normale trekker heeft daar weinig speling en floept er snel van af.
DE stangen zaten bij mij zo vast dat ik ze onder spanning heb gezet, hierna een 10 minuten gewacht.. iets meer spanning erop gezet en toen voorzichtig een klap met een hamer gegeven. Hierna knalden ze los, uiteraard behoedzaam met de hamer om te gaan
Succes verder.



Totaal aantal Berichten: 113
Geregistreerd: 02-06-2010
- ID/DS DS21 Pallas Hydraulique
Ja, dat gaat prima met deze trekker. Heb die 30 jaar geleden aangeschaft en er al heel wat kogels mee losgemaakt. Of-ie ergens te huur/leen is weet ik niet.
Er is ook een truc spécial om zo’n kogel los te krijgen. Moer stuurkogel verwijderen. Twee forse hamers gebruiken: eentje als “tegengewicht” aan de ene kant van de stuurarm houden, en met de andere een klap tegen de tegenoverliggende zijde van de stuurarm geven, ter plekke van de konische verbinding. Door de kortstondige (minimale) vervorming schiet de konus los.
Heb dat een keer gezien in Wheeler Dealers en idd werkt het! Mits je wel wat ruimte eromheen hebt.




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Bedankt voor de zoek tip SPAM,
Ik had wel in het WPH in Montage-Demontage deel gezocht, maar daar stond niets over de bovenste spoorstangen. Maar nu ook in het deel Revisies gekeken, en daar staat het dus wel, zucht…
Nu dus op zoek naar de Kukko, of de originele trekker 1964-T met stempel 1968-T.
Hydro
Elle va comme les pompiers!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Trekkers te vinden in het magazijn.
Citroen!




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Ik kom dinsdag langs voor onderdelen en een trekker.
Bedankt en tot morgen,
Hydro
Elle va comme les pompiers!




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Vanavond bij het clubmagazijn het hele spoorstang mechanisme gekocht dat aan het stuurhuis zit, dus inclusief armpjes die op het hulpstuurhuis zitten. Dus de stuurkogeltrekker heb ik niet nodig.
En anders toch maar eens een trekker bij de Brezan halen, zie Han zijn topic.
Het is wel een gebruikt mechanisme, maar vermoedelijk spelingsvrij.
Dat wordt klussen met de Paasdagen.
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Ik heb gisteren bij Johan in de Weere een paar heel goede spoorstangen gescoord met een setje nieuwe hoesjes voor een redelijke prijs. De boel schoongemaakt en goed in het vet gezet, nieuwe hoesjes er om en klaar is Arie. Maar het mooiste is dat ik van Johan een stuk gereedschap mocht lenen:
Soort van stemvork en dan komt waterman zeggen: ‘wat is er mis met een hamer’? Niks mis mee, een flinke ram met de moker en de conische kogelstift vliegt er zo uit. Als je het hoesje heel wilt houden trek je dat mbv een schroevendraaier om de kop waar de stift doorheen zit.
Hoe vaak gebruik je als autoliefhebber een kogeltrekker? En deze kan nooit veel kosten en werkt prima.












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als het niet vast zit werkt dit. Als het wel heel vast zit sla je je hulpstuurarmpje aan gort…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43406
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Han S schreef:
Hoe vaak gebruik je als autoliefhebber een kogeltrekker?
Heel vaak. Daarom heb ik trekker 129-1 ook gewoon in de kist liggen, net als z’n grote broer.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
De afgelopen twee dagen was het uitstekend buiten klusweer
Dus het nieuwe spoorstangenmechanisme zit er in, zie fototjes. Het lijkt er op dat de boel nu spelingsvrij is. Morgen testen dan de sporing meten volgens methode Egbert en rechtuitstand controleren. Linker spoorstang had zelfde hart-afstand als oude en ook de rechter kant heb ik op dezelfde lengte ingesteld, dus ik heb goede hoop dat de sporing al redelijk goed staat.
De stuurkogels hebben een flinke dot vet gekregen.
De stangen en stuurarmpjes lekker in de verf gezet. Alleen de verfkleur tip van RAL 6002 als benadering van AC502 (hydrauliek groen) lijkt niet helemaal te kloppen. De spoorstangen zijn nu een stuk lichter van kleur dan het originele groen. Ach, die worden snel wel weer vuil
Hydro
Elle va comme les pompiers!













Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Dat ziet er weer fris uit!!
Nu je er toch bij kunt, meteen even de ventilator poetsen en je stuurhuis hetzelfde likje groen geven .
Succes verder
Peter.




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Haha, ventilator poetsen is voor puristen en mijn stuurhuis is nog origineel met authentieke kleurstelling en patina.
Met het op oude lengte stellen van de rechter spoorstang klopte de toespoor (nu 3,4 mm). Appeltje staat nog op oude stand en auto rijdt nog steeds goed rechtuit, al is het misschien tikje minder goed dan origineel. Nog eens testen op perfect rechte en vlakke weg zonder wind.
Rechts geen speling meer, links helaas misschien toch nog een beetje speling. Maar de trilling bij 120 km/u is weg en gelukkig ook het licht nerveuze en zoekerige stuurgedrag bij die snelheid. Dus zeker een verbetering. Het stuurgedrag was een reden om de uitlijning te laten controleren, waarbij de speling in de stuurinrichting geconstateerd werd.
Vandaag de stuurarm moeren nog even naspannen, dat schijnt nog wel eens nodig te zijn.
Weer een onderdeel verbeterd dus.
Hydro
Elle va comme les pompiers!




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Een jaar later: de spoorstangen zijn weer los geweest, want ik heb net een gereviseerd stuurhuis geplaatst.
Bij het terug plaatsen van de stuurstangen loop ik tegen twee vragen op:
1.) Wat is eigenlijk de functie van de beugel (of “spring”, dus “veer” volgens het engelse WPH 518)?
Met het nieuwe stuurhuis past die beugel niet meer echt goed, zie eerste foto. Kan ik de beugel niet gewoon weg laten?
2.) Mijn spoorstangen komen na aandraaien van de moer met 4 kgm tegen het stuurhuis aan. Zie tweede foto. Lijkt me niet goed. Ik denk dat ik iets duns op het konische deel moet doen om dit te voorkomen. B.v. aluminiumfolie (het enige wat ik zo heb liggen en geschikt lijkt). Wat denken jullie?
Hydro
Elle va comme les pompiers!












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die veer zit er om klapperen te voorkomen! Moet je wel terug plaatsen. Het is een veer dus moer erop en draaien! Het is niet erg dat je spoorstangen het stofkapje raken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Duidelijk.
De veer zit er nu wel op. Het past.
Ik heb geen folie gebruikt, leek me toch een heel gepruts.
Hydro
Elle va comme les pompiers!