jup heb inderdaad een Haynes, kan daarin alleen nergens vinden waar dat ellendige dashboard uit elkaar gaat. Heb idd de hydrolique tank er al uitgehad, maar daar zat alleen een schroef zonder boud oid. Het lijkt dus alsof deze van binnenuit los moet maar dat gaat met geen mogelijkheid. (lees ik kan er niet bij met mn vette klauwen.)
besefte me vannacht ineens dat het zomaar zou kunnen dat ik de verkeerde bobine heb vervangen, aangezien ik op de gene waarvan ik dacht dat hij wel werkte 12 volt krijg zowel op de plus als de min draad (als deze in de bobine zitten.) lijkt dus alsof deze intern sluiting maakt. Zal ik vrijdag eens naar gaan kijken, to be continued dus.
U can’t form a line if ur to scared to stand alone.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Sebastiaandk schreef:jup heb inderdaad een Haynes, kan daarin alleen nergens vinden waar dat ellendige dashboard uit elkaar gaat.
Van welke computer wil je dan de draden “vervangen” ???
Want de computer onder de stuurkolom heeft nakko met de ontsteking te maken, da’s de stuurcomputer voor het injectie systeem
Ik zou de draden ook eens nalopen vanaf de BDP-sensoren. Eventueel die sensoren wisselen of vervangen door bewezen werkende.
De ontstekingscomputer zit bij jou waarschijnlijk op het linker-binnenscherm, ergens in de buurt van de accu dus.
Op elk van de bobines komen 3 draden uit. Slechts één ervan is de + voeding voor de bobine zelf. Andere is massa en de (ik meen) middelste is de ontstoring voor je radio.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
ha kijk weer wat info.
De BDP’s kunnen het niet zijn, die zijn doorgemeten en werken net zo goed als mijn bewezen vervangings bdp… + het lijkt me sterk dat maar één bobine het niet doet als het aan de BDP’s ligt.
Na jouw commentaar ben ik er eigenlijk des te zekerder van dat ik de verkeerde Bobine vervangen heb
Nou weer een kleine vordering.
Kapotte bobine vervangen voor een andere die wel werkt. Auto start nog steeds niet…
Even flink aan het meten geweest, blijkt dat de draad op de - aan sluiting van de bobine (staan gelabeld + + -) bij de ene bobine steeds .30 volt loopt die af en toe zakt naar .18. Dat lijkt mij het signaal.
Op de - draad van de kapotte bobine loopt helemaal geen stroom, en dus ook geen signaal…
Iemand een idee waar dit vandaan komt? Computer, draadbreuk of toch de BDP’s ??? :S

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Niet willen starten komt bij mij plm. eens in het half jaar terug. Ik moet dan de stekkers van de BDP’s lostrekken en weer terugduwen. Daarna start ze weer. Thuis dan weer even de stekkertjes schoonmaken.
Hoewel de BDP’s zelf goed zijn, is mijn GTI heel kritisch op die stekker verbindinkjes. Tja zo heeft elke dame haar eigen nukken…
Ik zou het even nalopen…

Totaal aantal Berichten: 2214
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Ik heb eens ff gekeken hoe dit zaakje bij jouw moet werken.
de BDP’s geven signaal voor cylinder 1 en 4, deze gaan dus gelijk, cylinder 2-3 wordt door de computer getimed tussen het signaal van 1 en 4.
volgens het schema moet er altijd + op pootje 1 van de bobine’s staan, pootje 3 is met de computer verbonden en hier zal dus signaal moeten varieeren om spanning op te wekken in de bobine’s. deze komen bij de computer uit pen 1 en 9.
op aansluiting 5 en 12 zit de krukaspositie BDP deze zal dus bij iedere krusas omwenteling een signaal moetne geven, 6 en 13 is een snelheids BDP en deze zal zo uit het schema te zien een signaal met een hogere frequentie moeten geven.
Helaas staan er in de Haynes geen spanningen, maar ik denk zowiezo dat je de meeste signalen alleen met een scope of een multimeter met memory of max stand kunt meten kunt meten aangezien die allemaal puls signalen zijn maar met deze info moet je toch een heel eind kunnen komen, zie haynes pagina 239.
Succes
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Check dank je wel!!! Zal voor de zekerheid nog even de bdp’s checken, maar die zijn laatst schoon gemaakt. Daarna kan ik dan mooi even de computer nalopen, aangezien ik nu de pootjes weet
Voor de zekerheid, dit gaat om de computer die onder het dashboard bij het stuur zit toch?

Totaal aantal Berichten: 2214
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Nee, volgens “La Leo” moet deze in de buurt van de accubak zitten, maar zelf heb ik geen GTI dus dat kan ik niet met zekerheid zeggen maar het zal wel kloppen.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
NOG meer compu’s ??? Dat slaat echt nergens op voor een auto uit 84… Rond de accu bak is bij mij niet belachelijk veel plek meer met al die relais, en ik zie toch echt een draad van de bobines door het brandschot heen lopen…
Aha nou de compu zat dus in het dashboard kastje.
Heb alle draden naar de bobine’s , bdp’s en vacuumsensor doorgemeten. Nergens een draadbreuk, dus het begint er nu toch echt op te lijken dat de computer verleden tijd is…
Iemand hier in de buurt misschien een 25GTI computer liggen die ik even kan lenen om te checken???
Hallo Sebastiaan,
ik wil even de opmerkingen van Marko herhalen:
Gefeliciteerd met de aankoop van mijn oude CX.
EN
“Daar heb ik hem toen gekocht, en was de 2e eigenaar, en jij dus de 4e.
De 1e eigenaar heeft enkele jaren in Frankrijk gewoond, waar de CX bijna de
eerste 10 jaar van zijn leven heeft rondgereden. Dit verklaard ook alle Franse bonnen
die bij die auto zitten/zaten. Jammer dat de vorige eigenaar niet zoveel aan de auto gedaan heeft.
En dat je dat achterstallige onderhoud nu weer in moet lopen, maar ik denk dat dat het wel waard is.
Veel rijplezier met de auto, en als je nog foto’s wilt hebben stuur je maar ff een PB
Marko.”
Ik ben waarschijnlijk de 3e eigenaar van jouw cx, het verhaal van Marko klopt deels…..(kon hij waarschijnlijk niet weten)
Ik heb KR 64 HP op 10-04-1996 met 100.000 km gekocht van Citroen De Haan in Alblasserdam (bestaat geloof ik niet meer). bij de bestelling heb ik hun een origineel Citroen Trekhaak laten monteren (incl extra koelingsmodule) en laten tectyleren. Op dat moment had de auto al tijn plastic bumpers, de history die mij toen verteld werd is de volgende:
Citroen garage had de auto nieuw staan, is toen door een medewerker van de garage als dienstwagen gebruikt. daarna is hij door een kapitein ter zee gekocht worden die er heel weinig mee gereden heeft (1984-1999 < 100.000km). waarschijnlijk heeft de ombouw plaats gevonden tussen 1e en 2e eigenaar. in ieder geval is dat gedaan door dezelfde Citroen De Haan met naar hun zeggen een originele “kit” van citroen die speciaal voor dat doel gemaakt was. Voor mij was dat niet interressant ik zocht een snel vervoermiddel waarmee ik ook mijn nieuwe (grotere ) caravan kon trekken. heb een DS20 ingeruild (en geld terug gekregen).
Later in 1996 ben ik (permanent) naar frankrijk verhuisd, (omgeving Parijs) gewoon op het NL kenteken doorgereden. in 1999 ben ik naar Duitsland verhuisd. Daar met een NL kenteken rond te blijven rijden vond ik niet zo’n goed idee Dus geprobeerd om te schrijven naar D-Kenteken…. bij de TUV hadden ze een paar probleempjes, het meest verschrikkelijke was het feit dat op de trekhaak Geen Duits typeplaatje zat waarop staat dat deze trekhaak speciaal voor deze auto was (DIE trekhaak die Citroen in NL met Origineel Citroen onderdelen en origineel xtra koelelement eronder had gezet) /&%%%&)%X8. Ik heb toen besloten de auto te verkopen in NL aan ....Bonhof (14-10-1999).
dus:
1) citroen de Haan medewerker (misscien op naam van de haan zelf)
2) Kapitein ter zee XYZ
3) Leon (ik dus)
4) Bonhof
5) Marko
6) XYZ-2
7 Jij
Ik hoop dat je de kleine probleempjes uit de weg geruimd krijgt.
cu
Leon

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Sebastiaandk schreef:Aha nou de compu zat dus in het dashboard kastje.
Ja, en niet bij de accubak. Mark heeft het echter wel goed onthouden, want de verwarring is deze:
Bij CX 25 IE vóór 1986 zit die ontstekingscomputer onder het dashboardkastje en daarna is men hem inderdaad gaan monteren op de linker wielkast, in de buurt van de accu dus. Waarom is een groot raadsel, want da’s een veel vochtiger plek.
Edit: mocht je gaan testen, je kunt de beide computers niet uitwisselen, omdat de latere soort geprogrammeerd is voor slechts één BDP-sensor en jij er nog twee op de auto hebt!
Je herkent ‘jouw’ type echter meteen, die zien er altijd nog keurig uit, terwijl die latere types altijd erg ranzig ogen vanwege hun plek in de auto dus!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Bedankt voor de expertise en goede adviezen!!! zal eens opzoek naar een “schone” computer, zien of dat dan het probleem is. Hopen dat dat het probleem is eigenlijk want anders gaat het wel heel ingewikkeld worden.
@ lmcit68: leuk om de geschiedenis weer wat beter te kennen! Dankjewel.

Totaal aantal Berichten: 194
- 2CV Dolly
- Ami 8 berline
- CX 2.0 RE Break
- Xantia Break Exclusive 2.0 16V
- (Grand) C4 Picasso 1,6 HDI Ligne Prestige
- Saxo 1.1 60 pk
- GS/GSA X3
@ Leon (Imcit68). Leuk dat je de historie van de CX zo mooi aan kunt vullen.
Ik heb het inderdaad uit ‘de overlevering’ zo te horen gekregen.
Daarbij zijn er enkele eigenaren dus weggevallen
Heb jij ook nog wat foto’s van de CX uit jouw tijd ?
Gr. Marko.
@Marko,
plaatjes?? waarschijnlijk wel, moet eens kijken, fotoboeken zijn in de jaren wat verstrooid )
cu
Leon