Beste,
Ik ben momenteel bezig met het aansluiten van de nieuwe draadbomen, echter ik loop tegen een klein probleem. Via dit forum had ik al eens de draadbezetting verkregen van de aansluitblokken ( groen, wit en geel) achter op het meterbord. Echter er zit afwijking in. Staat er nergens in het HPW een overzicht van de blokbezetting.
Wat ik wil weten is waar wat hoort te zitten op de blokken.
Ik wacht even af en verschuif de werkzaamheden naar de achterste kabelboom.

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
“agua.nu” dan “DS-files”, enz.
Citroen!
DriverD schreef:“agua.nu” dan “DS-files”, enz.
Hebbes
We schieten op
Ik zit nog met een issue.
A….In de nieuwe kabelboom blijkt geen draad aanwezig voor het Mano-contact van de remmen ( nummer 28 op het schema). Waar gaat deze heen op het blok achter de klokkenset ?
Zoals ik nu kan beredeneren zal dit het groen blok moeten zijn.
Verder.
B…... De voedende draad voor het startrelais is aanwezig op het contactslot ( de witte en de bruine), de witte gaar naar het startrelais en de bruine gaat naar een plus-voeding. Als ik in het schema kijk wordt deze achter de klokkenset vandaan gehaald. Klopt dit, of wordt er ook wel eens een andere plus-voeding gepakt?
C…. Wie heeft er een foto van de verlichting voor de verwarming en achter het asbakgedeelte. Ik bedoel de beide groene kunststof delen met verlichting.
Ik hoor het weer graag.

Totaal aantal Berichten: 760
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
A: dit is draad 35/bruin, inderdaad: van groene stekker naar mano-contact.
Je hebt nu de site met doc’s gevonden. Zoek naar Green/814-1.pdf en dan naar het schema Dm510.00, dan vind je o.a. deze tekst:
Front 35 Brown Warning lamp cluster (44) (green housing) (brake warning lamp)
Brown to brake pressure switch (DJ) (22) or (28) security valve (DT,DV
B: hangt een beetje af van het exacte type en jaartal, maar bijv een BVM van na april ‘71 heeft volgens het schema een T-koppeldraadje vanaf de kabelboom achter de klokken (2/zwart) naar de lichtschakelaar (2/zwart) en het contactslot (2/bruin).
C: sorry, geen plaatje hier.
Terzijde:
1: de rotatie-orientatie van je bobine viel me op. Ik ben gewend dat de bat-aansluiting, resp. de weerstand, aan de schutbordzijde zit en de RUP- of puntjes-kant naar voren. Bij jou lijkt het meer zij-opzij.
2: ik vind het een beetje jammer dat je zo veel tie-wraps gebruikt; hoewel technisch perfect misstaan ze naar mijn idee een beetje in de overigens zo mooie motorruimte. Je blijft er ook met alles achter haken. Zelf vind ik een beetje (linnen)tape dan prettiger. Maar dat is allemaal persoonlijk.
Verder kijk ik steeds met plezier naar je werk, en de prachtige foto’s. Volgende keer dat iemand om een plaatje vraagt weet ik lekker wél waar er een paar mooie zullen staan…
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
nltecoko schreef:A: dit is draad 35/bruin, inderdaad: van groene stekker naar mano-contact.
Je hebt nu de site met doc’s gevonden. Zoek naar Green/814-1.pdf en dan naar het schema Dm510.00, dan vind je o.a. deze tekst:
Front 35 Brown Warning lamp cluster (44) (green housing) (brake warning lamp)
Brown to brake pressure switch (DJ) (22) or (28) security valve (DT,DVB: hangt een beetje af van het exacte type en jaartal, maar bijv een BVM van na april ‘71 heeft volgens het schema een T-koppeldraadje vanaf de kabelboom achter de klokken (2/zwart) naar de lichtschakelaar (2/zwart) en het contactslot (2/bruin).
C: sorry, geen plaatje hier.
Terzijde:
1: de rotatie-orientatie van je bobine viel me op. Ik ben gewend dat de bat-aansluiting, resp. de weerstand, aan de schutbordzijde zit en de RUP- of puntjes-kant naar voren. Bij jou lijkt het meer zij-opzij.
2: ik vind het een beetje jammer dat je zo veel tie-wraps gebruikt; hoewel technisch perfect misstaan ze naar mijn idee een beetje in de overigens zo mooie motorruimte. Je blijft er ook met alles achter haken. Zelf vind ik een beetje (linnen)tape dan prettiger. Maar dat is allemaal persoonlijk.Verder kijk ik steeds met plezier naar je werk, en de prachtige foto’s. Volgende keer dat iemand om een plaatje vraagt weet ik lekker wél waar er een paar mooie zullen staan…
Dank voor de info…
Ik zal eens naar de bobine kijken, ik heb hem er zo opgezet zoals deze uit de doos kwam ( en dan kan inderdaad de bobine in zijn klem gedraaid worden.
Ik heb getwijfeld over de tie-wraps, in mijn vorige restauratie van een Traction heb ik veel linnentape gebruikt, deze was van een zeer goed merk… echter op sommige plaatsen kwam het los. En dat is dan weer balen. Vandaar de keuze op de plastic bindertjes

- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
Bij een DSpecial loopt er geen draad van het “manocontact van de remmen” (ik neem aan dat de remlichtschakelaar bedoeld wordt?) naar het dashbord.
Citroen!
DriverD,
Ik bedoel deze
Draad lag er voor de restauratie ook in en ging ergens naar binnen….

- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
Ok. Dat is niet het manocontact van de remmen, maar van de hydraulische druk.
Citroen!
Beste,
Ik wil de kilometerteller naar de nulstand brenegen, wie heeft hier ervaring mee?
Topics heb ik doorlopen, echter kan daar niet echt iets over vinden.

Totaal aantal Berichten: 10632
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Boormachine en heel veel geduld…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Bij die analoge tellers draaien de wieltjes tot ze voorbij de 9 komen en dan tillen ze een palletje omhoog waardoor het volgende wieltje een cijfer verder telt. Als je zo’n km teller open peutert moet je met een horlogemakers schroevendraaiertje die palletjes kunnen lichten en de wieltjes op 0 zetten.
Inderdaad een fluitje van een cent.
Als je de km-teller gedemonteerd hebt zie je dat er een borgveertje de teller op zijn plaats houdt. Als je dit borgveertje verwijdert kun je de cijfers aanpassen, en zo kun je de apk-meester verbazen dat je na twee jaar slechts minder dan een kilometer met je klassieker gereden hebt…
En hij staat weer op 00000