Ik heb een DS 20 met een halfautomaat en een Constructam 6T caravan uit 1971 die beladen ongeveer 950 kg weegt. Het rijden met de caravan op zich gaat prima. Om meer trekkracht te krijgen heb ik voor 195/65-15 banden gedaan. Scheelt weer iets. Maar een probleem met de wagen is het wegtrekken tegen een helling op. Bij de halfautomaat grijpt de koppeling bij aan op een moment dat je maar weinig kunt beïnvloeden mbv je centrifugaalregelaar. Van sommige mensen hoor ik dat zij al jaren met een zwaardere combinatie rijden zonder problemen, maar ik heb al 2 maal op een onbenullig hellinkje gestaan waar ik maar net wegkwam. Volgens het instructieboekje moet de wagen bij volle belading op een helling van ruim 10% kunnen optrekken. Voor mijn gevoel is dat puur theoretisch. Ombouwen tot een handbak vind ik jammer. Zonder caravan rijdt een halfautomaat subliem, zoals de DS ook bedoeld is. Is dit een bekend probleem of doe ik iets fout met de afstellingen?

Totaal aantal Berichten: 10545
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als de bvh goed is afgesteld grijpt de koppeling langzamer aan naarmate je meer gas geeft. Flink gasgeven zou dan het probleem moeten oplossen. Als dat niet zo is moet de koppelingsregelaar worden afgesteld. Deze is met de carburateur verbonden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
afgezien van de techn. kant , kun je een paar truckjes toepassen
laat de caravan scheef achter de auto zakken, scheelt de eerste meter zonder het hele gewicht van de caravan mee te hoeven sleuren
maak een paar wiel-keggen en bevestig die met een kettingkje aan de caravan, zodanig dat wanneer je ze achter de wielen legt , het kettingkje net niet strak staat
in geval van gebruik ,kun je gewoon weg rijden en die keggen worden wel meegesleept
vervolgens bij de eerstvolgende gelegenheid de keggen weer even opruimen
dit systeem vangt dan net het moment op van remlos/wegrijden, je rolt dan niet eerst een paar cm achteruit
verder is de ds20 motor wel wat aan de lichte kant voor een construktam 6t
heb zelf ook zo een maar die van mij is leeg al 790kg
en gloof me, 200kg aan belading is echt heel weinig
huishoud accu / reservewiel/ beetje water/gasfles en je bent er al
dan de rest nog
zou maar eens wegen wat je beladen weegt denk dat je snel richting 1100/1200 gaat
Even een reactie op de suggesties. De caravan is met voortent stokken, inventaris en reservewiel gewogen, was in totaal 835 kg. Daarbij komt nog wat kleding, gasfles en eten dus dan heb ik het over totaal ongeveer 100 kg, dus dat gewicht zit wel goed. Ik heb vandaag nog wat geprobeerd met de koppeling te spelen door snel plankgas te geven. Dit zorgt alleen voor het smoren van de motor en terugvallen tot ca 1200 toeren. Ook het intrappen van de rem en tegelijkertijd gas geven zorgt dat de motor smoort. Bij normaal gas geven schakelt de wagen prima op- en terug. Ook het indraaien aan de bout op de centrifugaalregelaar zorgt niet voor een veel hoger aangrijpingstoerental van de koppeling dan 1100.Ik kan wel de koppelingsregelaar langzamer laten opkomen, maar dan schakelt de wagen minder en vooral met slippende koppeling. En dat is volgens mij het laatste wat je wil met een caravan erachter.Van het voorjaar is de koppelingsregelaar nog gecontroleerd en de veer die erin zit was niet gebroken. Zijn er nog andere oplossingen of ander afstelmogelijkheden?
Kan je niet gewoon de handrem (voetrem) erop zetten als je op een helling weg moet rijden? Je kan de handrem namelijk ook gebruiken als rem door de vergrendeling er niet op te zetten. Je kan de ontkoppel knop bij je dashboard naar links or rechts schuiven (als je hem eerst uittrekt) waardoor het voetpedaal niet meer automatisch “vast” blijft zitten. Dan kan je met je voet op de handrem en gas geven je koppeling aan laten grijpen en gewoon je pedaal van je handrem liften waardoor je weg kan rijden.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Totaal aantal Berichten: 7608
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
En wat is dan het voordeel ten opzichte van je linkervoet op de normale rem, zoals PieterC hierboven al beschrijft?
Zolang je je voet op de rem blijft staan ontkoppelt je halfautomaat. Als je het voetpedaal van je handrem echter gebruikt grijpt je koppeling dus wel aan en kan je dus een soort van hellingproef uitvoeren. Dit werkte vroeger bij de mijne altijd zo als ik van een helling weg wilde komen.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Totaal aantal Berichten: 7608
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Helemaal gelijk, dat was ik dan weer even vergeten - maar 1x zelf met een hydraulique gereden . Maar met de truc van PieterC breng je in elk geval wel het aanvangstoerental omhoog - wat ook de aanbeveling is bij het op een helling wegrijden met een aanhanger. Liever de wielen laten slippen dan de koppeling verbranden.
Nog even iets anders: ik kwam er ooit op een helling op vakantie achter dat ik een heel klein gaatje in het uitlaatspruitstuk had. Dat zorgde voor een fors vermogensverlies bij lage toeren - wellicht een check waard?

Totaal aantal Berichten: 3422
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Bas schreef:Zolang je je voet op de rem blijft staan ontkoppelt je halfautomaat.
Niet helemaal waar. Het intrappen van je rem verlaagt je toerental, waardoor er ontkoppeld wordt. Dat hoor je ook als je stationair draait. Laat je de rem los, stijgt het toerental een beetje, trap je hem in, dan daalt die weer een beetje.
Geef je echter gas met de rem ingetrapt, dan stijgt het toerental en zal er gewoon gekoppeld worden.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
En dat is dus mijn probleem. Bij het omhoog gaan van het toerental koppelt de koppeling te vroeg (met de caravan erachter). Hoe lossen andere caravanrijders dat nu op? Hoe kan je de centrifugaalregelaar foppen?

Totaal aantal Berichten: 10545
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je kunt de centrifugaalregelaar op een hoger toerental afstellen dmv het centrale boutje. Ook zou je de andere regelaar op meer slip kunnen afstellen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Totaal aantal Berichten: 759
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Brian schreef:Bas schreef:Zolang je je voet op de rem blijft staan ontkoppelt je halfautomaat.
Niet helemaal waar. Het intrappen van je rem verlaagt je toerental, waardoor er ontkoppeld wordt. Dat hoor je ook als je stationair draait. Laat je de rem los, stijgt het toerental een beetje, trap je hem in, dan daalt die weer een beetje.
Geef je echter gas met de rem ingetrapt, dan stijgt het toerental en zal er gewoon gekoppeld worden.
Bijna helemaal goed… naast het verlagen van het stationaire toerental (zoals beschreven) wordt het aangrijptoerental van de koppeling wel degelijk verhoogd, doordat de remdruk in de centrifugaalregelaar een plunjer beweegt spanning verhoogt van de veer waartegen de centrigfugaalgewichtjes werken. Effectief wordt met ingedrukte rem dus eerder ontkoppeld / later gekoppeld.
Zelf heb ik vele malen met DS21 halfautomaat en zware aanhanger gereden (zelfs met auto-ambulance waarop een XM, samen 1800 kg), eigenlijk probleemloos. Het moet, met de juiste basisafstelling, eigenlijk gewoon kunnen. Wellicht is het toch de moeite waard je mengsel rond de 1000 toeren nog eens na te (laten) kijken. Soms zit er in het gebied net boven stationair een “lean spot”, en dat maakt soepel optrekken moeilijk.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Ik zal de basisafstelling weer nalopen. De wagen rijdt en schakelt overigens prima dus daar verwacht ik niet veel van. Verder zal ik een andere centrifugaalregelaar proberen, misschien dat dat wat oplost. Maar nu eerst een nieuw flexibel stuk in de uitlaat. Sinds gisteren maakt zij opeens wel heel veel lawaai.