Beste mensen,
Nadat de DS twee jaar stil heeft gestaan en ik div. werkzaamheden eraan heb uitgevoerd, was het nu tijd voor de APK. Zojuist erheen geweest, maar helaas!
Naast wat kleine, simpele puntjes was het belangrijkste:
-koplamp geeft geen goede bundel (andere reflector? ander lampje erin?)
-gaslekkage nabij carb/luchtfilter (even checken, kleinigheid)
-stuurhuis niet goed, weerstand bij insturen, sponzig gevoel, zwabberend effect.
Dat van het sturen baarde mij al zorgen, je hebt totaal geen gevoel tijdens het rijden, veel speling. Echter de stuurkogels en al het mechanische is in orde volgens maar liefst 3 keurmeesters, zij dachten allen aan het stuurhuis zelf. Nu heb ik deze 4 jaar geleden vervangen door een gereviseerd exemplaar van een handige harrie. Misschien was die harrie toch niet zo handig…
Echter, nu heb ik daarnaast nog een probleem. Ik dacht nl. dat er misschien wel lucht in het stuurhuis/hydroliek systeem zou zitten, dus ik heb het stuur naar beide kanten helemaal uitgedraaid, even laten lopen etc. Toen de moer gelost op de drukregelaar, bij de hoofdboel, die 12 mm moer om de druk eraf te halen. Ik heb die moer echter te los gedraaid, want toen de auto even drukloos heeft gestaan en ik een bakkie koffie ging drinken en daarna de auto startte, knalde die moer eruit en gutste de LHM door de opening naar buiten!! Oeps!!
Moer opgevist met magneet, er weer ingedraaid, maar… nu blijft de auto drukloos!!! Komt niet omhoog, geen remdruk etc.
Waarschijnlijk een kleinigheid, maar wie weet wat ik nu moet doen? Hij moet toch echt druk krijgen en omhoog komen, al is het maar om in de garage te komen.
Tja, mijn idee was ontluchten en dan het stuurgebeuren nog eens testen… Nu ben ik verder van huis.
Kan iemand me adviseren? Overigens overweeg ik serieus om op citromobile voor een nieuw stuurhuis te gaan!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je moet het KOGELTJE gaan zoeken dat onder de moer hoort!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
fuck…..
wat is de maat van die kogel? ik vrees dat ik een andere moet monteren dan….
Achter die 12 mm bout zit een kogel en ik vrees dat die ergens anders ligt nu, dus komt madame niet op druk. Die 12 mm bout moet je maar een klein stukje los draaien volgende keer.
Edit: wat is dit forum toch weer supersnel!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
geen idee. 8mm? zoiets?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
zal eerst ns gaan zoeken! Thanks anyway! En idd, wat een snelheid zeg, dankjulliewel!












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Yep. een kwart slag is ruim voldoende om druk af te laten/ te ontluchten.
Chyparse heeft die kogeltjes wel. Of uit een andere HD regelaar halen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
even wat rondgebeld, gaat om een 7 mm kogel. dadelijk even langs een revsiebedrijf om een kogeltje op te halen, dan komt het wel weer goed!
Dan de rest nog…





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wat beterft het stuur: overlapdruk laten afstellen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
kun je dat toelichten?
Zojuist heb ik een kogeltje op de kop getikt via de lokale lagerboer, kreeg m zo mee. Grappig toch wat een verschil zo’n klein kogeltje maakt, hoe essentieel is toch het kleinste onderdeel binnen het totale systeem. Dat vind ik altijd fascinerend aan auto’s en motoren, een veertje, plugje, kogeltje, sproeiertje kan het verschil tussen alles of niets maken! Maar goed, met de nieuwe kogel kwam ie meteen omhoog!
Echter, stuur is nog steeds vreemd (ook altijd al zo geweest eigenlijk met dit stuurhuis), in het midden een dood punt, sponzig en sissend geluid bij draaien en terugdraaien van het stuur, vooral rondom het middenpunt…
Auto staat inmiddels weer lekker binnen in de garage, af te wachten op wat komen gaat.












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
als je niet stuurt staat er druk op beide zijden van de zuiger in het stuurhuis. Als je gaat sturen gaat aan 1 kant de drukeraf maar niet gelijk. dat is de overlap druk. die zal niet goed staan. De betere garage/revisie kan dat afstellen.
Als je stuurhuis niet lekt kan je dat overwegen. Er mag overigens geen dood punt in je stuuhuis zitten. Alleen een minder bekrachtigd deel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Rondje gebeld, afstellen kan bij citrotech, mits ie niet inwendig lekt… Maar morgen ga ik ermee naar Sanders in Mariahout, sprak ‘m net en hij dacht dat het allemaal wel meevalt, mijn verhaal horende…
Zo, terug uit Mariahout. Stuur is goed! De stuurstang zat wat los, is vastgezet. Verder nog wat kleinigheidjes en ik heb twee nieuwe koplampen gekocht, was ook een afkeurpunt. Zal een wereld van verschil maken, zowaar zal ik ‘s avonds wat kunnen zien, ipv op de tast rijden!
Dus komende dagen nog wat sleutelen en dan op naar de herkeuring!
Groeten
PS 3 x raden wat ik op de stoep vond….
...een 7 mm kogeltje