













































Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jmmj schreef:hebben we toevallig geen APK-keurmeesters onder de forummers die hier iets zouden over kunnen zeggen? ..
U riep?
Of het nou schoon of een bende is, lekker boeien. Je kijkt misschien 3 minuten onder de kap: zit de accu vast, lekt het brandstofsysteem niet en zien de leidingen er goed uit. Goed? kap dicht, next.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
bx-cannes schreef:Nelis Infra schreef:......
Oh en trouwens, het lek zit waarschijnlijk (gedetermineerd aan de plaats van de groene plas op de stenen) aan de bestuurderskant, voor het stuur. Octopus?De slangenkuil, zoals het een keer in de LCER werd genoemd. Er loopt daar heel wat slangenwerk. Als je het modderscherm uit de wielkast verwijdert kun je vanaf de zijkant beter inspecteren.
Even een korte update; heb het veel te druk (helaas) om bezig te zijn met dit ‘project’. Vorige week nog even aan het klussen geweest. Lampen zitten er weer in en de lekkage is ook gelokaliseerd. Dat ziet er niet best uit. Bij de octopus/slangenkuil (wat is de officiele benaming eigenlijk?) lekt het in ieder geval bij de leiding van (of naar) het diravi-vat. Daaronder zag ik nog twee leidingen lekken. Volgens een expert moet eigenlijk dat hele zwikje eruit en vervangen. Het lekt echt aan alle kanten
Verder startte madame ook slecht. Echt beroerd. Zo beroerd dat de boel eerst verzoop. Tijdje gewacht, nog een keer geprobeerd, weer niets. Startkabels eraan, nogmaals geprobeerd. Nu duurde het zeker 20-30 seconden, maar uiteindelijk startte het motortje wel. Nu loopt de boel echter op 3 cilinders heb ik me laten vertellen. Grmbl… Bougiekabels vervangen, mocht niet baten. Next step wordt bougies vervangen.
Anyway, de vragen
- welke bougies moet ik hebben en waar haal ik die?
- wat te doen met die lekkage? Wat zijn de kosten van het vervangen van de octopus?
Goed, dat was ‘m weer even
Way out in the water, see it swimming.












Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
bougies vind je wel via http://www.hbase.nl op kenteken, of anders in je haynes zoeken.
In de slangenkuil zitten verschillende retourbundels van allerlei componenten. Je moet dus even checken welke lekt. Op cx-basis.de staan de verschillende types, met plaatjes erbij.












Totaal aantal Berichten: 1161
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Verdeelkap al ge-tsjekt,kijk even naar de contacten in de kap.
liep de motor kortgeleden wel perfect?
Met z’n vieren in je Eendje.



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Ja, de week dáárvoor als een naaimachientje. Raar he?
Way out in the water, see it swimming.
Wil Wijnhoven heeft bij mij de octopus voor een paar (letterlijk) tientjes gerepareerd;
is misschien ook een optie, als ‘ie niet helemaal kapot is ...
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gewoon een nieuwe retourbundel(s) bestellen bij CX-Basis of elders.
Die er in klussen en je bent weer voor jaren verlost van lekkage. Ik heb ook wel eens een spin gerepareerd maar dat werkt meestal maar tijdelijk. Het rubber droogt uit en gaat scheuren, voor je het weet sta je weer zonder LHM, je zult zien altijd op het moment dat het net niet uitkomt!
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Dat is precies wat mijn CX rots in de branding ook al zei. Ik zal eens gaan surfen om wat meer te ontdekken over retourbundels. Top, thanks!
Way out in the water, see it swimming.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
of eerste ff tijdelijk maken, het is retour dus hier staat geen hoge druk op waardoor het niet met enorme kracht eruit spuit.
en als je de auto door de APK hebt zeker een nieuwe erin zetten want op de lange termijn gaat de knip en plak oplossing natuurlijk niet werken.
succes.
Mark
CX 2000 pallas ‘78












Totaal aantal Berichten: 1161
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Nelis Infra schreef:Ja, de week dáárvoor als een naaimachientje. Raar he?
Dan kan het niet aan de verdeelkap liggen.
De elektronische brandstof afsluiter…,werkt die naar behoren? als je de spanning eraf haalt moet je een klik horen,spanning erop;weer klik en pennetje schiet naar buiten…,elektromagneet.
Met z’n vieren in je Eendje.
Hey Niels!
Ook een CX dus, leuk! Hopelijk ben jij sneller weer onderweg dan ik…






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Nelis Infra schreef:Next step wordt bougies vervangen.
Niels, dit zou altijd de First Step moeten zijn bij elke net-aangeschafte klassieker, waarvan men de onderhoudshistorie niet weet en die bovendien lang heeft stilgestaan.
Het juiste type is: Eyquem C62 LJS of de Valeo variant daarvan, als dat beter verkrijgbaar is.
(let op: met lange schacht oftewel lang schroefdraad.)
En niet om je af te schrikken, maar de octopus geheel vervangen is een vreselijk rotklusje! Trek dus niet zomaar alles los, want vooral de slangen naar de remservo en het verdeelblokje in de diepe catacomben van de CX zijn superlastig weer te monteren omdat je daar erg slecht bij kunt. Je kunt je tijd denk ik wel beter besteden.
Het is niet echt moeilijk, maar voornamelijk heel lastig bereikbaar. En als je het moet laten doen, gaan er een aantal kostbare uren inzitten!
Gezien het low-budget en educatieve karakter van jouw TRS-project is mijn advies dus:
Gewoon eerst alles ontvetten (met remreiniger o.i.d. en dan goed kijken waar precies die retourslang lekt en dan eerst dat stukje repareren, gewoon door er een stukje metalen leiding tussen te (laten) maken.
Dit is ook waar Tinfoil het over had. Kun je soms jaren weer mee vooruit.
Succes!
Léo
Edit: als iets íneens’ niet meer werkt dat voorheen als een naaimachientje liep, moet je altijd eerst zoeken bij/kijken naar de dingen waar je ‘t laatst hebt aangezeten. Bougiekabels in dit geval.
99,9% kans dat er eentje niet goed is aangedrukt of…. dat je er twee hebt omgewisseld!
Eerst even goed kijken dus.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Ha allemaal,
Als het goed is gaat madame deze week ergens naar de APK meneer, en dan gaan we het horen! Uiteraard hoort u het dan ook
En La Leo: is dit dan de goede bougie? Of moet ik een andere hebben?
Way out in the water, see it swimming.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ja ! Dat is em!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Beste Niels,
Het pakket wordt vandaag verstuurd, dus als iedereen meewerkt heb je het morgen in huis.
Groeten
Top, bougies komen eraan! Die gaan we er zondag eens inzetten, kijken of dat werkt. Verder gaan we proberen die retourleidinkjes aan te pakken. Als ik het goed begrepen heb, zijn dat leidingen van 3,5mm of 4,5mm. De vraag is natuurlijk, hoe kom ik aan die leidingen? Kan ik die bij de eerste de beste autozaak halen? Of is het troen eigen?
Thanks voor de expertise maar weer
Way out in the water, see it swimming.