Optie
Desmond
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 106
Geregistreerd: 17-10-2006

Gepost: 16 mei 2011 08:44 PM

Ooit heb ik op een DS break een smoorklep gezien in de luchttunnel naar de radiator.
Deze diende om de luchttoevoer te verminderen zodat de motor sneller op temperatuur is.
Heeft er iemand tekeningen of foto’s van deze optie ? Was dit een originele optie ?
Als ik goed ben was deze smoorklep van achter het stuur te bedienen.

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 843
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 16 mei 2011 08:55 PM
  [ # 1 ]

Dit is “origineel” en gekoppeld aan de vele particuliere ambulance uitvoeringen van de breaks die je in Frankrijk rond zag rijden.
De bedoeling was idd de motor sneller op temperatuur te krijgen maar vooral ook de daarmee gaande cabineverwarming.
Bediening via een trekknop met een klein kettinkje onder het dashboard.
Relatief simpel mechanisme om zelf te maken met aluminiumplaatje, blikschaar, een draai\verbindingsstangetje in de tunnel, een veer en bv een losse chokeknop & fietsremkabel

grtz

rob

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10300
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 16 mei 2011 10:42 PM
  [ # 2 ]

Vooral belangrijk: Je moet een water-temperatuurmeter hebben! Die zat ook in het “kachel -15’C pakket”, net als deze klep in de koeltunnel.
Heb je alleen de klep, en geen thermometer, dan loop je grote kans de motor te oververhitten.

Citroen!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7631
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 16 mei 2011 10:43 PM
  [ # 3 ]

Zat standaard in de break versie ambulance - een gewone break met een deelbare achterbank. Altijd in combinatie met een temperatuurmeter in het dashboard - bij de derde neus redelijk zeldzaam. Zat dacht ik ook in export-versies voor de noordelijke landen. Als aparte optie? Geen idee, maar ik denk het niet - eerder in combinatie met een van de zwaardere kachel-opties. Als je eenmaal een voorbeeld gezien hebt, is het inderdaad allemaal bijzonder simpel en goed zelf na te maken.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10300
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 16 mei 2011 10:49 PM
  [ # 4 ]

Kachel -15’C:

http://www.nuancierds.fr/DT chauff 15 berline.htm

(complete link kopiëren en plakken)

Citroen!

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7631
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 16 mei 2011 10:56 PM
  [ # 5 ]

very good

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2991
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 16 mei 2011 11:27 PM
  [ # 6 ]
Desmond schreef:

Ooit heb ik op een DS break een smoorklep gezien in de luchttunnel naar de radiator.
Deze diende om de luchttoevoer te verminderen zodat de motor sneller op temperatuur is.
Heeft er iemand tekeningen of foto’s van deze optie ? Was dit een originele optie ?
Als ik goed ben was deze smoorklep van achter het stuur te bedienen.

Zit in mijn break,
te bewonderen as zaterdag op “Het Duifje”
Kan je gelijk de 123/LPG zien

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook