1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Kleine roestoratie
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1452

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 28 april 2011 12:20 AM

Eventjes lang niets meer van me laten schrijven nu weer eens actief met onze DSuper bezig.

Links-voor zit namelijk roest opn het plaatwerk onder de koplamp, meerdere puntjes over de gehele breedte van dat stuk plaatwerk, dit ondanks plaatwerk restauratie zo’n 6 jaar terug en waxoil behandeling zo’n 3 jaar terug. De oorzaak is echter snel gevonden: er is ruimte tussen lampglas en het plaatwerk. Hier kan regenwater door naar binnen en kan tussen het dubbele plaatstaal roestvorming bevorderen. Dit iheeft al 6 jaar lang z’n gang kunnen gaan….. Sad
De andere kant sluit beter aan en voor de zekerheid is dit glas ook afgekit, voorlopig hier dus geen problemen Wink.

Omdat er tevens rechts-achter parkeerschade is en me gevraagd werd later dit jaar trouw te rijden, moet er dus nu actie komen.
Bij de club regio-avond over Dinitrol Arno gesproken die me wel wil helpen met het laswerk. Ik heb vanavond het scherm gedemonteerd (en ja, alle stekkertjes van de kabelboom opnieuw gemerkt, de merktekens van 6 jaar terug waren niet meer leesbaar Wink ).
De rubber die ik volgens mij 6 jaar terug toch echt tussen glas en scherm had gestopt leek een kit-achtige substantie geworden te zijn en daardoor totaal niet meer herbruikbaar, even een nieuwe halen dus.
De sierstrip langs de koplamp rand sloot nog netjes aan en het lukte om deze in één stuk eraf te krijgen, wellicht speelt de warmere temperatuur nu ook mee, in de winter zou deze vast gebroken zijn.
Na complete demontage van de koplamp en clignoteur is er alleen het dubbel stuk plaatstaal wat nog ergere roest verbergt, de roest zit aan de binnenkant inderdaad ook over de gehele breedte van het koplamp glas.

Foto’s volgen, tips tegen nieuwe roest (na roestoratie) welkom.

Groetjes, Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  

bartjes
> 1400 berichten

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 30 april 2011 10:03 PM
  [ # 1 ]

Foto’s van de bedoelde ellende:
Bij demontage van alle lampen spul:

Vandaag bij Arno eerst de twee platen scheiden, puntlassen losslijpen met een dremel:

Vervolgens met een klein straal-apparaat op perslucht stukjes blank gemaakt. We begonnen op de plekken waar niet veel aan de hand leek te zijn:

Dit toont dus aan dat het plaatstaal inmiddels te dun was geworden en teveel gaten bevatte. De laag plamuur heeft jarenlang de eerste tekenen van roest kunnen verbergen, waardoor de schade nu erger is dan we van te voren konden vermoeden.
Er zit daarom niets anders op dat een reparatie-deel erin de (laten) lassen. Hier ga ik nog achteraan en ga via de club informeren wat ze voor me kunnen betekenen. Het magazijn is komende dinsdag open dus zal ik snel moeten handelen in mn afweging van de volgende stap.

Groetjes, Bart

Profiel  

Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2988

Gepost: 30 april 2011 10:59 PM
  [ # 2 ]

Ik heb ter preventie na de restauratie de holle ruimte tussen de 2 delen helemaal vol laten lopen met epoxy hars.
Het reparatie deel onder de koplamp van CTA had bij mij een erg slechte pasvorm, dus let op wat je koopt.

Succes

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10299

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 01 mei 2011 01:05 AM
  [ # 3 ]

Via het clubmagazijn kan je zeer goed passende delen heel netjes in laten lassen.
Magazijn niet vergelijken met CTA aub (wereld van verschil!).

Citroen!

Profiel  

jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10631

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 mei 2011 01:29 AM
  [ # 4 ]

Die vergelijking wordt ook nergens gemaakt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  

bartjes
> 1400 berichten

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 01 mei 2011 12:33 PM
  [ # 5 ]

Bedankt voor de tips !
Epoxyhars klinkt als goed vulmiddel van alle krappe holle ruimtes eigenlijk. Ik ken het van de electronica-wereld waar sommige prints ingegoten worden ter bescherming tegen de elementen of tegen bedrijfsspionage Wink

Ik houd jullie op de hoogte,

Bart

Profiel  

Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 01 mei 2011 12:59 PM
  [ # 6 ]
DriverD schreef:

Via het clubmagazijn kan je zeer goed passende delen heel netjes in laten lassen.

Ik zat op deze reactie te wachten.

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Profiel  

bartjes999
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16

Gepost: 01 mei 2011 08:06 PM
  [ # 7 ]
Egbert schreef:
DriverD schreef:

Ik zat op deze reactie te wachten.

Ik ben niet zo thuis in de commercie rondom onze voitures maar begrijp hieruit dat ik in een oorlog ben beland ?

Profiel  

Egbert
> 2000 berichten

Gepost: 01 mei 2011 09:07 PM
  [ # 8 ]

Nee hoor zeker geen oorlog, een plagerijtje van mijn kant.
Het magazijn levert goede spullen en laat de plaatwerkdelen heel erg mooi restaureren.
Ik ben alleen vaak te ongeduldig om te wachten totdat het magazijn open is en ook te lui om daar helemaal heen te rijden en bestel daarom mijn spullen meestal bij CTA of Chyparse.

Profiel  

hansvdw
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 112

- ID/DS Dspecial
Gepost: 01 mei 2011 11:09 PM
  [ # 9 ]

Als je niet zelf kunt lassen is ook lijmen nog een optie. Bij mijn auto heb ik 3 jaar geleden dezelfde problemen gehad met beide voorschermen. Met de reparatiedelen van het magazijn, heb ik deze in de voorschermen gelijmd. Er is geen verschil te zien en is eenvoudig zelf te doen.

Profiel  

bartjes999
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16

Gepost: 05 mei 2011 10:43 PM
  [ # 10 ]

Na contact met m’n spuiter heb ik besloten het plaatwerk via het club-magazijn te laten lassen en het scherm daarom afgelopen dinsdag gebracht.
Vandaag kreeg ik een telefoontje dat het oor van het scherm niet goed zit omdat ook zo’n 6 jaar terug het voorste deel van de wielkast verkeerd erin gelast is, deze zit scheef voor het gevoel van Albert-Jan aangezien het scherm op deze manier niet goed in de mal past.
Hier zit wellicht een kern van waarheid in aangezien ik me vaag van zo’n 6 jaar terug kan herinneren dat bij montage van het plaatwerk rechts wel direct goed paste en links ruimte tussen het oor en het chassis zat en er een gaatje in het oor geboord moest worden om er überhaupt een (lange) bout doorheen te krijgen.
( Het oor is de scherm-bevestiging voor het voorwiel, in de wielkast Wink )
Dit oor en dat deel van de wielkast wordt nu ook vervangen zonder veel meerkosten is me verzekerd.

Tot zover de update voor vandaag,

Groetjes, Bart

Profiel  

bartjes
> 1400 berichten

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 19 mei 2011 10:14 PM
  [ # 11 ]

Dinsdag scherm opgehaald en vanavond gemonteerd. Het scherm is netjes gelast voor een zeer schappelijke prijs. Montage heb ik minimaal gedaan om naar de spuiter te rijden, volgens deze is alleen het knipperlicht nodig.
Foto’s:

Zaterdag gaat ie naar de spuiter en als ik ‘m terug heb zal ik nog een update posten.

Groetjes,

Bart

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3422

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 19 mei 2011 11:26 PM
  [ # 12 ]

Heb je niet ook een koplamp nodig om legaal de weg op te mogen?

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
Totaal aantal Berichten: 10299

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 19 mei 2011 11:34 PM
  [ # 13 ]

Ziet er uit als vakwerk! very good

Citroen!

Profiel  

Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972

Gepost: 20 mei 2011 08:56 PM
  [ # 14 ]

En als zij gespoten is, hoe ga je dan het ruit er in monteren?

Profiel  

bartjes
> 1400 berichten

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 20 mei 2011 11:39 PM
  [ # 15 ]

Dank u,

Het laswerk is echt goed gedaan. het glas past goed tegen de onderrand van het staal.
M’n schade-hersteller gaf aan dat het monteren van het knipperlicht alleen voldoende moet zijn. Je bent ook niet verplicht om overdags met verlichting te rijden. De afstand naar de spuiter is ook niet groot. Bij het spuiten zal het scherm waarschijnlijk gedemonteerd worden, anders doe ik dat zelf om alles er weer in te monteren.

Voor de montage van het glas heb ik een nieuwe rubber-strip van het club-magazijn gehaald. Ik zal tegen die tijd de werkplaats-handboeken erbij nemen en als ik enige kier overhoudt tussen glas en staal dan kit ik dat vol (met zwarte, zuurvrije en UV bestendige kit).

Epoxyhars om de ruimte tussen het dubbel plaatstaal op te vullen lijkt me bij nader inzien niet zo geschikt. Staal zet namelijk anders uit dan epoxyhars. Krachten die bij het uitzetten vrij komen zijn enorm en het is dan ook waarschijnlijk dat er scheuren kunnen ontstaan in de hars, waar dan weer vocht tussen kan komen vast te zitten.
Wellicht valt het mee als je de hars-behandeling mid-zomer doet en het scherm de rest van de dag frontaal in de zon laat gaar bakken zodat het scherm daarna alleen nog maar kan krimpen…..

Groetjes,

Bart

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook