1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
probleem benzine toevoer
maartenbokslag
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004

- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Gepost: 13 augustus 2010 06:30 PM

Mijn ID van 1966 (1911 cc. helemaal origineel) heeft een probleem met de brandstoftoevoer.
ik kom er niet goed uit.
Denk even met me mee.
Af en toe kan ik honderden kilometers rijden, af en toe valt de auto direct na het starten stil. Op dat moment geeft de benzinepomp helemaal geen benzine meer aan de carburateur.
Na wat wachten en klooien en dingetjes losdraaien en pompen met het handige heveltje aan de benzinepomp komt er weer bezine, maar dat kan me weleens 10 minuten kosten. Daarna is de auto meestal weer een lang stuk goed.
Hij stopt er soms ook zomaar mee, gewoon tijdens het rijden.
Ook dan: geen benzinetoevoer.

Ik heb het lamellenfilter dat bovenop de bezinepomp zit goed schoongemaakt (zat trouwens geen vuil in) en daarna maar verwijderd. ook het kleine gaasfiltertje in de carburateur heb ik nu weg gehaald. wel zit er nog een universeel leidingfilter in, tussen benzinepomp en carburateur.


Ik heb even bij de tank gekeken, wellicht zit daar nog een filter dat verstopt kan raken? Maar ik zag geen filter.
Als dat er toch zit: waar dan? Ik zie twee buisjes uit de tank komen die aan rubberen slangen zitten. Bij een andere DS heb ik daar eens heel wat problemen mee gehad, lopen er metalen leidingen door die rubber slangen heen? Kortom: hoe bouw ik de tank uit, indien nodig?

PS: het probleem ontstond na 7 maanden stilstand, ik denk toch aan vuil in de tank. Maar wat is de oplossing?

Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 augustus 2010 06:35 PM
  [ # 1 ]

Onder aan de tank de grote dop maat 21 losdraaien en alles aftappen. Dan komt er een lamellenfilter mee indien gemonteerd.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 13 augustus 2010 08:19 PM
  [ # 2 ]

Aanzuigslang zit onderin de tank vastgeclipt. Losgeschoten?

Merk je verschil in gedrag bij lege of (half)volle tank?

knuffel

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7346
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 13 augustus 2010 09:11 PM
  [ # 3 ]

Pomp trekt vacuum.???parallel aan je tankdop zit een wit dopje waar een gaatje in hoort te zitten zodat je tank geen vacuum kan trekken. ,meestal zit dit verstopt. Rij eens “rond” zonder de tankdop.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 14 augustus 2010 12:20 AM
  [ # 4 ]
vlietmansje schreef:

Aanzuigslang zit onderin de tank vastgeclipt. Losgeschoten?

Merk je verschil in gedrag bij lege of (half)volle tank?

Een vraagje: hoe zit de slang vastgeclipt ?  Bij het demonteren van mijn benzinetank zag ik alleen dat de slang door de stalen buis was geschoven tot onder aan de “opgestapelde plaatjes” van het omliggende filter.

Ik hoor het weer graag ( mogelijk met een afbeelding en/of fota).

Groet.

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 14 augustus 2010 03:15 PM
  [ # 5 ]

Deze slang zit niet vastgeclipt, maar sluit (schuingesneden) aan op de bodem van het filter, waar ook nog een plat kunststof bolletje geplaatst is. Daarboven het stapeltje ringen, het geheel vormt de unit die filter genoemd wordt.
Origineel is de kunststof benzineslang (rilsan) beschermd door een stuk rubberslang met inwendig twee verschillende diameters, hij verloopt dus. Dat stuk slang begint 10-15 cm voor de B-stijl, en eindigt met de grotere binnendiameter over het aansluitpijpje van de tank, en hier moet hij vastzitten met de “clip” die Vlietmansje bedoelt denk ik, ik noem het een slangklem.
Overtuig je bij aanbrengen van de slang dat het aanzuigpunt op de bodem aankomt, op dat platte kunststof bolletje dus.

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 14 augustus 2010 05:35 PM
  [ # 6 ]

Zo had ik het ook voorgesteld   Smile Het originele rubber slanggedeelte heb ik kunnen bemachtigen ( al weer een tijdje geleden).

Groet.

Profiel  
 
maartenbokslag
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004

- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Gepost: 15 augustus 2010 10:45 AM
  [ # 7 ]

Ik vermoed dat het probleem inderdaad bij dat filter onderin de tank zit. Het maakt geen verschil of de tank vol is of los, de tank is er ook niet uit geweest ofzo. Dus ik zal aftappen en kijken hoeveel troep er mee komt….
Dank voor de tips alvast!
Maarten

Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 522
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 20 mei 2011 01:33 PM
  [ # 8 ]

Even dit draadje van stal gehaald, ook ik heb last van benzinestank in de auto bij een volle tank, achterbank en tankdeksel gedemonteerd en toen bleek dat een technisch licht dat voor mij aan het sleutelen geweest is de rubber afdichting om de aanvoerslang van de benzineleiding (naar de motor) ingesneden heeft… Moet dus vervangen worden. Vraag is nu af iemand een tekening heeft van de constructie in de tank,uit bovenstaande begrijp ik dat ik de nylon slang niet zomaar naar buiten kan trekken om er een nieuwe rubber afdichting overheen te schuiven. Komt de nylon slang mee naar buiten als ik de aftapstop onder op de tank losdraai ???

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
maartenbokslag
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004

- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Gepost: 20 mei 2011 01:46 PM
  [ # 9 ]

Hoe de constructie bovenaan de tank zit weet ik niet goed, maar onderaan zit gewoon een aftapplug. De nylonslang hangt daar ongeveer boven, maar komt zeker niet mee naar buiten als je de plug loshaalt. Wel een hoop benzine en evt. wat troep.
succes,
Maarten

Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2984
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 20 mei 2011 02:02 PM
  [ # 10 ]

Je kan de nylonslang gewoon uit de tank trekken. Van te voren even aftekenen hoed diep hij er in zat. Lastige is wel dat je zonder te knikken eigenlijk nergens heen kan met de nylon slang. Daarom moet de onderplaat van de dorpel er ook af, zodat je de nylonslang de dorpel in kan trekken.
Stuk slang erover schuiven met binnendiameter van het metalen pijpje van de tank. Dan is hij iets te ruim voor de nylonslang, maar dat verschil kan je makkelijk “dichtknijpen” met een slangklem.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 mei 2011 03:16 PM
  [ # 11 ]
maartenbokslag schreef:

Hoe de constructie bovenaan de tank zit weet ik niet goed, maar onderaan zit gewoon een aftapplug. De nylonslang hangt daar ongeveer boven, maar komt zeker niet mee naar buiten als je de plug loshaalt. Wel een hoop benzine en evt. wat troep.
succes,
Maarten


En een lamellen filtertje als je geluk hebt!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 20 mei 2011 04:01 PM
  [ # 12 ]

Als je de aftapplug uit de tank draait moet er als het goed is zoiets uitkomen:

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 mei 2011 04:14 PM
  [ # 13 ]

dus als je de plastic leiding eruit trekt dondert dat filterje uit eklaar in je tank. Eerst aftap plug eraf en dat filter eruit . De plastic leiding steekt tot onderin dat filter vlak boven de aftapplug en houdt zo dat filter op zn plaats…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 20 mei 2011 04:20 PM
  [ # 14 ]

9 van de 10 keren flikkert het hele zaakje inderdaad uit elkaar als je niet eerst de aftapdop met filter verwijderd voor je de slang er uit rost. Bogaard zijn tip is dus een goede aanvulling!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 522
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 20 mei 2011 04:29 PM
  [ # 15 ]

Ik heb een aardig beeld van wat ik tegen ga komen, voorlopig de boel met tape en een slangklem zo goed mogelijk dicht gezet nu eerst de tank maar eens leeg gaan rijden Wink (wat een straf)

Bedankt

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook