Even in mijn offerte archief gesnuffeld:
plaat RVS 304 2000 * 1000 * 1,5 ca € 95,=
plaat RVS 304 2000 * 1000 * 2 ca € 125,=
Prijzen zijn dagprijzen, deze offerte was van eind februari 2011 dus redelijk actueel
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
1,5 of 2mm is veel te dik.
Waarom kan het niet in 1mm ? Al blijft 1mm nog te dik.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Omdat 1mm nog moeilijker is te lassen denk ik,toevallig vanmiddag even de tank van mijn cx(ds staat even elders) gemeten deze is hooguit 1mm dik.
Ik las cola blikjes aan elkaar, maar hoezo is 2 mm te dik? Das onzin.
Het is niet de eerste keer dat ik tanken maak.
En daarbij komt RVS is geen staal.
Als ik een tank maak van minder dan 2 mm dik trekt het ding zo krom als een hoepel.
Dus daarom 2mm, er zijn veel meningen maar weinig ervaringen.
De vraag was ook of er animo voor is, niet hoe het ook wel gemaakt zou kunnen worden.
Ik zal eerdaags de tank uit mijn eigen DS slopen en als donor gaan gebruiken.
Dan kan je zien hoe het er uit komt te zien.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik vind het een prachtig initiatief en ben erg benieuwd naar je eerste foto’s! Dat je kan lassen geloof ik wel na het zien van je andere foto’s in je traction-topic . Goed bezig Sloopkogel!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb nog wel een tank voor je die je als voorbeeld kan gebruiken, er zit een zootje troep in maar het is een gave tank.
Ik kan zeker een tank gebruiken, maar deze gaat wel uit elkaar geslepen worden
Geen probleem, je mag hem hebben.
Ik zit hier niet het initiatief omzeep te helpen hoor,maar met de juiste handelingen kan je met minder dan 2 mm toe zonder dat het zaakje krom trekt.Maar daar ging het hier blijkbaar niet om,het ging er blijkbaar alleen maar om of er animo was,nou dat is er.
Trouwens een goede tank is niet recht en hoekig maar is minimaal rond in de hoeken!!














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
daan schreef:Trouwens een goede tank is niet recht en hoekig maar is minimaal rond in de hoeken!!
Ik heb meerdere tanks laten bouwen voor de pleziervaart en daar zaten geen ronde hoeken in….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat is het gemak,maar zo hoort het niet en zeker met watertanks voor comsumptie is dit niet te adviseren.
Daar komt nog bij dat haakse hoeken slecht te bewerken zijn.(inwendig)
Nou Daan,
Das mooi, dan ga jij een tank maken van 1mm ijzer met ronde hoeken die je aan de binnenkant mooi gaat bewerken,
ben zeer benieuwd hoe je dat doet trouwens, en wat je bedoelt met bewerken. lijkt me geen gemakkelijke opgave om in een tank van 150mm dik door een 50mm vulpijp met een binnentol van 95mm dik de hoeken te gaan bewerken.
inderdaad je kan een tank van 1mm best recht houden, maar daarvoor ben je een vlaktafel nodig alsmede de mogelijkheid om hem op te spannen en dan ook nog overhoeks te lassen met inachtneming van de afkoeltijden.
we praten hier over een brandstof tank (benzinetank)
en niet over een farmaceutisch bacterie vrije voedingstanks ,(die overigens ook minimaal 2mm moet zijn in verband met eventueel scheuren)
wat betreft het nabewerken.
ik las de tank geheel “door” wat zoveel betekend dat de las zowel aan de binnen als aan de buitenkant zichtbaar is. dat heet fotolas kwaliteit.
als de tank gehecht is, word deze geheel gevuld met “formeergas” dit is een combinatie van 95% stikstof met 5% waterstof. (of 100% Argon)
dit zorgt er voor dat het RVS niet verbrand (wat resulteert in de zogenaamde bloemkolen) en zorgt ervoor dat de tank aan de binnenkant niet eens verkleurt, de las blijft dus zuiver blank en hoeft niet nabewerkt te worden.
(ook geschikt voor watertanks in schepen)
overigens worden tanks in schepen normaliter niet van RVS gemaakt maar net zoals het leidingwerk, van Cunifer.
de reden dat ik 2mm wil gebruiken is simpel, het buigt niet zo snel als 1mm het is makelijker te lassen, de lassen zien er beter uit, hij is sterker, en naast het krom trekken van RVS blijft de plaat ook niet vlak als je hem rondom aflast.
met Tig lassen breng je zowieso veel hitte in het materiaal, meer als met Mig lassen, maar mig ziet er niet uit, zeker niet op zulk een dunne plaat.
@han S waar woon je ? als het niet te ver is of ik ben in de buurt aan het werk, kan ik langskomen.
ik kan ook nog een tank in borculo halen, maar ook daar moet ik heen rijden.
zou dus wel gebaad zijn bij jouw tank,
alvast bedant voor het aanbod.
Bovenkarspel en dat ligt tegen Enkhuizen aan.


Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 17-11-2004
- ID/DS ds 20 hydraulique
- ID/DS ID19f
- HY H72 oprijwagen
Sloopkogel,
Ik vind het een mooi initiatief. Je mag bij mij ook een tank komen halen. Die ligt op 5 km. van je huis (in Drenthe). Ik ben woensdagavond in mijn opslagruimte. Laat maar even weten of je tijd hebt.
vriendelijke groet,
Mark
ex: ID19 Break 1961 SL-71-PK, DSpecial5 1973 12-YB-42, DS19 Pallas 1965 FN-44-96