1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
En ja hoor: uitlaatspruitstuk tapeind gebroken
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 29 mei 2011 03:57 PM

Een of meer uitlaatpakkingen (op de kop) lagen er uit. Dus: uitlaatspruitstuk verwijderen…...

Ik wist dat het er in zat. Alles goed ingespoten, heel voorzichtig beetje kracht gezet, en toch breekt het voorste tapeind (1e cyl) IN de kop af. (Dsuper 5)

inspuiten, heetstoken, boren? Linkse tap er in?
zie ook:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/175586/P36/

Graag tips…..

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 29 mei 2011 04:08 PM
  [ # 1 ]

Er is hier al vaker over gemiept, moet te vinden zijn. En ik heb die link van je even gevolgd, zet nooit een tapeind met Loctite vast want dan krijg je hem er zeker niet meer uit.

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 29 mei 2011 04:52 PM
  [ # 2 ]

Voorzichtig uitboren!
Is te doen hoor

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 29 mei 2011 05:27 PM
  [ # 3 ]

Is bij mij ook gebeurd alleen had ik nog een stukje over zodat ik er twee moeren op kon draaien.
In jouw geval ging ik voor uitboren, klein beginnen en dan steeds iets groter.
Ik heb er een cobalt boortje voor aangeschaft, die zijn lekker scherp.
Met de eerste cilinder bedoel je hoop ik diegene die het verst van het schutbord afzit.
Anders moet je een haakse boormachine zien te regelen.
Een moer erop lassen kan soms ook een oplossing zijn.

Succes Peter.

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 29 mei 2011 06:20 PM
  [ # 4 ]
pavang schreef:

Met de eerste cilinder bedoel je hoop ik diegene die het verst van het schutbord afzit.
Een moer erop lassen kan soms ook een oplossing zijn.
Succes Peter.

Ja, klopt, het tapeind dat het verst van het schutbord afligt. Relatief gunstig. Met een ingekort boortje zou ik net voor het huis van de veercylinder kunnen zitten. (spatbord reeds verwijderd)

Lassen gaat wellicht niet, het stompje van het tapeind ligt ca 1 mm IN de kop.

Anderen?

Wat betreft heet stoken: zet Al. meer uit dan staal? Of is het alleen het schrikeffect?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 29 mei 2011 06:31 PM
  [ # 5 ]

Goed. Centerpunt pakken. puntje slaan in het MIDDEN!!! van het afbroken stukje. Gaatje boren van 3,5 mm. Daarna gaatje opboren naar 4,5 mm. Linkse tap halen/kopen/lenen. Afgebroken stukje verwijderen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 29 mei 2011 06:41 PM
  [ # 6 ]

Duidelijk.
Nog heet stoken?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 29 mei 2011 06:44 PM
  [ # 7 ]

Nee. De kans dat je het alu beschadigd is groot omdat je geen uitstekend deel meer hebt. Normaal verhit je alleen dat stukje namelijk waarna geleiding de rest doet. Dat kan nu niet.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4972
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 29 mei 2011 06:55 PM
  [ # 8 ]

Maar denk er om dat de linkse tap van gehard staal is, dus als je die breekt zit er een zeer hard stuk staal in je gat en ben je uitgeboord. Dat is net zo erg als een torx bitje, alleen kun je die nog dieper slaan en de linkse tap niet. Dus doe het voorzichtig en als hij niet er uit wil, bedenk dan wat anders.

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 29 mei 2011 07:37 PM
  [ # 9 ]

Is dit niet beter dan een linkse tap? Dit werkt net zo maar is dikker en dus minder kans op afbreken?
Diameter aan de punt: 3 MM
Diameter waar de draad ophoudt: 6 mm

Zou mooi overeenkomen met een gat van 4,5 mm cf Waterman

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2988
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 29 mei 2011 08:12 PM
  [ # 10 ]

Dit wordt bedoeld met een linkse tap.
Ik beb teleurstellende ervaringen met een linkse tap en gebruik die daarom niet. Een tapeinde dat bij losdraaien gebroken is, zit dus enorm vast en groot risico dat de linkse tap breekt
Steeds wat dikker boren, goed in het midden boren. Als je goed geboord hebt, dan raak je bij 6mm boren net de diepe delen van de schroefdraad, zodat er eigenlijk alleen nog een soort ijzeren spiraal in het gat zit, die er uit wurmen. en met een M7 tap zo goed mogelijk opzuiveren

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 29 mei 2011 08:25 PM
  [ # 11 ]

Ik zou ook gaan voor steeds dikker boren.
Zo’n linkse tap is eigenlijk bedoelt voor nieuw materiaal.
Ik heb hem wel gekocht maar niet durven gebruiken (toch bang dat het af zou breken)
Als je zo als Egbert zegt een juiste tap kan bemachtigen kan je je draad wel redden.

Peter.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43462
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 29 mei 2011 08:28 PM
  [ # 12 ]

Ik heb zelf nog nooit een linkse tap af weten te breken… maar misschien komt dat omdat ik wel weet hoe ver ik kan gaan met draaien? Ik breek uberhaupt nooit een bout af eigenlijk….

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 29 mei 2011 08:30 PM
  [ # 13 ]

Staat er nou “waterman” op die linkse tap?  Laughing

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 29 mei 2011 08:33 PM
  [ # 14 ]

Alles in stappen.
Eerst de linkse tap, met beleid.
Lukt dat niet, dan verder opboren.
Ik houd jullie op de hoogte. Bedankt zover.

gjvdh schreef:

Staat er nou “waterman” op die linkse tap?  Laughing

Kan wel een grap gebruiken op deze k*t zondagmiddag.
Nee, er staat op: C.V. West-Germany.
Dacht je dat-ie aandelen had?

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2988
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 29 mei 2011 08:40 PM
  [ # 15 ]
waterman schreef:

Ik heb zelf nog nooit een linkse tap af weten te breken… maar misschien komt dat omdat ik wel weet hoe ver ik kan gaan met draaien? Ik breek uberhaupt nooit een bout af eigenlijk….

Mijn “teleurstelling” met linkse tappen is niet zozeer het breken, maar dat bij de kracht dat hij gaat breken het tapeind nog niet los gaat. Dan alsnog weer verder boren, maar dan is het gat inmiddels fors beschadigd zodat het verder boren lastig wordt.
Erg vastgeroeste bouten breek ik juist bij vooreur wel af, want dat gaat veel sneller dan los draaien.

Maar uiteraard heb je gelijk: goed je krachten kennen en met beleid sleutelen is erg belangrijk. Niet door draaien, maar stukje los dan weer terug etc.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
1 van de 4
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook